Jump to content
Annons

Ständiga strömkraschar

Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

När projekten börjar bli stora eller när jag kör krävande program, kan datorn krascha. Krascha som i att stänga av sig. Jag har bytt kraftaggregat och testat nytt grafikkort för att leta hårdvarufel. Tänkte fråga här ifall någon har en raffinerad gissning eller tips om jag kan göra något annat innan det är dags att byta datta.

Windows xp, amd, 1,3 ghz, 512 meg ram. Behövs fler hårdvaruuppgifter?

Redigerat av maxmaxmax
Annons
Postat

Ta en titt på moderkortet om du hittar läkande komponenter eller dylikt. Det mest sannolika borde vara nätaggregatet men eftersom du testat att byta det känns moderkortet och eventuellt processorn som de delar som kan vara värda att kolla upp.

/Majken

Postat

Ganska ofta när datorn stänger av sig utan att först visa något felmeddelande, så kan det vara fel på minnet...

Om du har för mycket eller för lite kylpasta mellan CPU och kylfläns, så kan det vara CPU:n som blir för varm vid hårdare belastning. Kolla också så att kylflänsen inte har släppt vid ett av fästena eller liknande - eller om det är en massa damm som har åkt in i flänsen och fläkten...

512kB låter lite snålt tilltaget för en musikmaskin, men det beror förstås på hur mycket du kör samtidigt innan det börjar bråka...

Hur många audiospår, plugineffekter och VSTi kan du köra innan det blir tvärnit? Det kanske finns någon som känner igen systemet och vet ungefär var gränsen borde gå...?

Har du förresten provat att öka latency? Med för låg latency måste datorn jobba hårdare...

Postat (redigerat)

Låter lite som klent nätagg ändå. 🙂 Vad köpte du för nåt? Har du mycket andra komponenter som drar ström? Grejer som är anslutna via USB eller Firewire t.ex.

Gällande temperatur kan du övervaka den med Motherboard Monitor förslagsvis.

Edit: Min AMD 2200+ 1.8GHz brukade krascha vid 82 grader ungefär. 🙂

Redigerat av Jocke
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren!

Grejen med för lite ram, cpu eller för låg latency kanske inte är fallet då det har funkat klockrent i tre år. Eller ? Slits processor ut så pass mycket?

Claes - kan du utveckla det där om fel på minnet?

512kB låter lite snålt tilltaget för en musikmaskin

Jo, verkligen. Men det är 512 MB jag har 😄

Som ett första steg får jag kolla in kylpastan och flänsarna, tack för det tipset. Det kanske kan vara något med värme. Innan hade jag chassi på, och då var det värre.

Ett stort projekt funkar ju ett tag, kanske 10 minuter. Sedan får jag starta om och återgå. Sådär, en liten inblick i hur jag jobbar för tillfället - spara spara spara krasch omstart, frustration, repeat.

Postat (redigerat)

Låter som Claes skriver ovan att processorn ev. går varm

kolla vad du har för temperatur på processorn & att fläkten är ok

Redigerat av norcomp
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Låter lite som klent nätagg ändå. 😄 Vad köpte du för nåt? Har du mycket andra komponenter som drar ström? Grejer som är anslutna via USB eller Firewire t.ex.

Nätagget är ett 350W L&C. Och jag har inget firewire, inget usb. Bara en ps2-mus, tangentbord, nätverkskort och så ljudkortet på moderkortet.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Låter som Claes skriver ovan att processorn ev. går varm

Okej. Finns det något man ska tänka på när det gäller rätt mängd- och eventuell bortskrapning av kylpasta? Något annat som kan strula när det gäller processorns fläkt & fläns?

OT EDIT: tack för svaret grahn. Och vet du - du är återigen huvudrollen i låten som spelas in i denna stund innan 100:e kraschen. Det är sammakalibersommarlov. Och återigen handlar det om du vet vad.

Redigerat av maxmaxmax
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Låter definitivt som värmeproblem. Problemen är inte nödvändigtvis i processorn, men troligen. Nyare moderkort har egenskapen att köra ner datorn om CPU-värmen stiger över en viss threshold.

Hur då göra? Du har säkert fått nån allmän driverCD med din dator eller moderkort. Där har du troligen nånting du kan monitorera temperaturer med. Om inte, så kan du söka på nätet efter nå passande till ditt moderkort. Följ med temperaturerna programmet visar då du jobbar med tunga projekt. Den egentliga temperaturen är ovidkommande, det du vill följa med om temperaturen stiger snabbt eller betydligt högre vid tunga projekt. Då vet du att tempen är ett problem eller inte.

Vad då göra? Problemet ligger nödvändigtvis inte i de kylaggregat du har nu, utan kan vara fastsättnignen av dem.. Kiselsmeten mellan processorkylaren+fläkten och själva procesorn kan vara dålig eller den kan ha torkat så att värmen inte leds bort från processorn till kylsystemet. Då hjälper inte t.ex större fläkt.

Känner du dig osäker med kiselsmörjan och pysslande inne i datorn med processorn, rekommenderar jag att be om hjälp. Det är trots allt lite dyra delar att leka med.

Postat

Det är inte så att processorn råkar vara överklockad?

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)

haha, fasen vad det piper nu. MDM-programmet som håller på och kollar temperaturen som Jocke föreslog berättar att Cpun ligger på 84 grader när jag öppnade forumet. Och det är ju för högt. Så jag ska nog kolla den där flänsen, fläkten och kylpastan. Håll tummarna, återkommer om jag får ihop alla bitarna igen.

Dede: Den är inte klockad. Och förresten är det en 1,25:a såg jag nu, inte 1,33. Ghz alltså

Redigerat av maxmaxmax
Postat
OT EDIT: tack för svaret grahn. Och vet du - du är återigen huvudrollen i låten som spelas in i denna stund innan 100:e kraschen. Det är sammakalibersommarlov. Och återigen handlar det om du vet vad.

😄

OJ!! 🙂

*känner sig lite smått generad*

Skicka en CD till mig sen... eller en mp3!

😳

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Helvete så det såg ut i den fläkten. haha, fullt av mög längs hela flänsen. Ingen luft alls.

Innan var temperaturen på 84*, nu är den på 78. Men varningsprogrammet varnar fortfarande.

Kylpasta såg jag inte någon, det var relativt blankt på processorn. Men jag vet inte hur mycket som ska vara synligt. Förslag eller bild, någon?

Postat (redigerat)
Helvete så det såg ut i den fläkten. haha, fullt av mög längs hela flänsen. Ingen luft alls.

Innan var temperaturen på 84*, nu är den på 78. Men varningsprogrammet varnar fortfarande.

Kylpasta såg jag inte någon, det var relativt blankt på processorn. Men jag vet inte hur mycket som ska vara synligt. Förslag eller bild, någon?

Ok, där var problemet.

Det kan vara bra att få ner tempen typ till under 60 grader iaf för din processor. 😱

Du borde dock inte ha lossat kylflänsen! Det försämrar ytterligare kontakten mellan cpu-kärnan och flänsen.

Vad du bör göra nu, förutom att städa bort all damm och skit i datorn, är att rengöra cpu-kärnan och kylflänsens kontaktyta med kemiskt ren aceton eller isopropylalkohol och applicera ny kylpasta.

T.ex. Arctic Silver 5 som folk brukar tipsa om. På länken finns även instruktioner om hur man går tillväga.

Ev. ny CPU-kylare om den gamla väsnas kanske? Både lägre ljudnivå och temperatur skadar inte.

Edit: Var extremt försiktig med CPU-kärnan och kylflänsens kontaktyta! Allt från minimala repor till fettfläckar försämrar kylningen. Och skadas CPU-kärnan kan det nog hända än värre saker. :rolleyes:

Redigerat av Jocke
Postat
Claes - kan du utveckla det där om fel på minnet?

Efter att ha varit off-line ett tag, så återvänder jag... :rolleyes:

Nu verkar du ju ha hittat ett fel som är en sannolik orsak, men eftersom du frågade, så har jag sett fenomenet själv. Ett fel på någon av minnesmodulerna, kan ibland visa sig som att datorn fungerar ett tag - men sedan bara startar den om helt utan felmeddelande. Det låter helskumt och osannolikt innan man har sett det själv... 😱 Antagligen är det någon viktig systemfil som läggs upp tillfälligt på den trasiga minnesarean - och så blir det en totalkrasch av Windows, så att det startar om i stället för att berätta vad som gick snett.

Jag har som sagt sett det både medan jag jobbade med datorer och på senare år, hos andra. Byte till en ny minnesmodul har i sådana lägen varit enda medicinen.

I ditt fall, så bör du följa Jockes råd; Tvätta av både CPU:n och flänsens ytor. Stryk sedan på tunt med kylpasta på CPU:n. Jag använder faktiskt precis den pastan som han föreslår... 😎 Pastan ska inte vara tjock alls, utan den är till för att jämna ut mikroskopiska ojämnheter i ytorna, så den ska skrapas på. Brer man på för tjockt, så isolerar det mot värmen och du leder inte bort tillräckligt mycket värme från CPU:n...

Postat

Max3: Det du bör tänka på om du ska smeta dit kylpasta är:

"Don't put it in your mouth."

:rolleyes:

(Jag ber om ursäkt för detta meningslösa inlägg men jag kunde inte låta bli. Förlåt)

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Nu har datorn funkat på 78 grader en halvtimma i sträck, och det är gott nog för mig. 😱

Tack för råden, vägledningen & tipsen Jocke, Claes och andra. Uppskattas verkligen

Frekvensen på fläktsurret sänktes någon helton och det är ju rätt spännande. ombyte förnöjer. :rolleyes:

Postat

Kom på en grej till. När jag blandade minnen från olika fabrikat fick jag ett antal störtdykningar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.