Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En nätadapter har dött och butikerna har stäng för helgen.

I manualen till prylen i fråga står det

Rated Voltage: 12V DC

Rated Current: 700 mA,

samt att pluspolen ska sitta inne i kontakten.

Nu har jag redan en nätadapter som är märkt 12V DC, rätt polaritet, men 1500mA. Alltså dubbelt så mkt ström.

Vill minnas att strömmärkningen är nån slags max-belastning...men tänker inte röra nåt utan att va säker. Kan jag koppla in den?

Annons
Postat
En nätadapter har dött och butikerna har stäng för helgen.

I manualen till prylen i fråga står det

Rated Voltage: 12V DC

Rated Current: 700 mA,

samt att pluspolen ska sitta inne i kontakten.

Nu har jag redan en nätadapter som är märkt 12V DC, rätt polaritet, men 1500mA. Alltså dubbelt så mkt ström.

Vill minnas att strömmärkningen är nån slags max-belastning...men tänker inte röra nåt utan att va säker. Kan jag koppla in den?

det går väl att koppla in, men jag tror inte det händer så mkt!! prövade för ngra dagar sen med en adapter till en synth, som jag tänkte använda. men amperestyrkan var fel, altså funkade inte synthen.. köpte en ny adapter på claes ohlson för en hundring. funkar galant!!

Postat

Inget problem. Så länge adaptern kan ge mer ström än vad burken du kopplat vill ha så är det OK. Om det tidigare räckte med 700mA så är 1500mA mer än tillräckligt och inget problem. Spänningen, 12V är ju samma.

Gunnar

Postat
Inget problem. Så länge adaptern kan ge mer ström än vad burken du kopplat vill ha så är det OK. Om det tidigare räckte med 700mA så är 1500mA mer än tillräckligt och inget problem. Spänningen, 12V är ju samma.

Gunnar

Tack för det – provade nu och det funka fint.

Postat

Och ta inte fel adapter i farten. Jag skulle kasta fram en synth för att demonstrera för några som var på besök. Istället för 12VDC 500mA så skickade jag in 48VAC 1A. Det lät faktiskt ifrån den innan det började ryka mellan tangenterna. Å jäkla vad det rök! Den som har bråttom får oftast köpa nytt!!! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.