pepe.. (oregistrerad) Postat 17 juni 2006 Dela Postat 17 juni 2006 Funderar på ett inköp av någon begagnad Fender precision bas, möjligen någon av modellerna ”made in Japan”. Är detta ett bra & mångsidigt instrument som någon kan rekommendera, eller finns där bättre alternativ? Till själva inspelningen då, alla verkar rekommendera D/I kombinerat med kompressor och rörpreamp. Men finns det överhuvudtaget någon nackdel med att vid låga volymer använda en gitarrförstärkare, i mitt fall en Marshall DSL-100, istället? Man kan ju alltid köra D/I här oxå menar jag. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TorkHell Postat 17 juni 2006 Dela Postat 17 juni 2006 En precision bas är en mågsidig bas som passar till det mesta. Made in Japan basarna jag har provat har det enligt mig inte varit några fel alls på. Det är bara prova med gitarrförstärkaren låter det inte bra så får du göra om. En nackdel kan dock vara att den inte klarar av att spela dom lägsta frekvenserna som basen alstrar. Men prova, jag är inte det minsta säker. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 17 juni 2006 Dela Postat 17 juni 2006 Jag tycker jättemycket om Fender Precision. Mångsidigt ljud, kan både vara knorrigt och slamrigt eller Jazzbas-murrigt om man vill. Och så är de riktigt sköna att spela på. Angående gitarrförstärkare så är det bara att pröva dig fram, det beror helt och hållet på vilket ljud du är ute eftter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lilleman Postat 17 juni 2006 Dela Postat 17 juni 2006 Jag går i precis samma funderingar och har heller inte bestämt mej... Jag tror mycket på dom Japanska om man ser vad man får för pengarna... Är man sugen på 5-strängat så tycker jag Squier-basarna är otrpligt prisvärda... Dom kostar runt 3700 på börsen... I Tyskland kan man få dom ännu billigare... Berätta gärna senare vad du köpte och om du blev nöjd... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lars Garage Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Hej Basvän! Personligen tycker jag att Ibanez basar är mer prisvärda och allround. Köper man fender betalar man ju lite extra för märket 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik Andersson Vogel Postat 1 augusti 2006 Dela Postat 1 augusti 2006 Mest allround är nog en Fender Jazz, tycker jag. P-basen fungerar också överallt, men med viss lutning åt rockhållet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pepe.. (oregistrerad) Postat 18 augusti 2006 Dela Postat 18 augusti 2006 Hm… Bäst att jag håller mig till 4-strängat tror jag, kan ju egentligen inte spela bas (gitarr & keyboardist som jag är). Håller med om att Fender Jazz verkar vara det mångsidigaste alternativet, allt läsande på forum tyder på det iaf. Verkar vara så att Jazzen även kan approximera en Precision, men inte tvärtom. En erfarenhet ifrån gitarrer är även att single coil utrustade redskap har lite mer själ i sitt ljud (mer brillians och klarhet), liksom lättare att eq:a bort frekvenser än tvärtom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VacUm Postat 18 augusti 2006 Dela Postat 18 augusti 2006 Jag skulle försöka få fatt i ett bra ex av en japansk jazzbas. Har spelat på lite olika sådana och det skiftar minst sagt i kvalitét där. Har du möjlighet att låna hem och provspela ett par dagar så gör det först. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 18 augusti 2006 Dela Postat 18 augusti 2006 Mest allround är nog en Fender Jazz, tycker jag. P-basen fungerar också överallt, men med viss lutning åt rockhållet. viss?? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pepe.. (oregistrerad) Postat 1 september 2006 Dela Postat 1 september 2006 Köpte till slut en Fender 62 Jazz bass (made in Japan och med USA pickups) på e-bay. Har precis fått hem basen och den är riktigt lättspelad och låter superbt. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=180015921713 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 1 september 2006 Dela Postat 1 september 2006 Köpte till slut en Fender 62 Jazz bass (made in Japan och med USA pickups) på e-bay. Har precis fått hem basen och den är riktigt lättspelad och låter superbt. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=180015921713 Snygg som f..! 😱 Grattis & lycka till! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.