Jump to content
Annons

Frost/Mac/Fireface400?

Recommended Posts

CABINJAM (oregistrerad)
Postat

Howdi out there!

Är på G att investera i ny dator o ljudkort, men ju mer jag sätter mig in i detaljer kring specifikationer etc desto mer förvirrad blir jag. Jag vill ha en snabb/stabil/tyst dator och ett ljudkort med bra AD/DA-omvandlare.

Idag använder jag en AMD med bl a 512 MB RAM och kör Cubase System 4 (SL2). Är besviken på ljudnivån på datorn, att jag verkar alltid få problem med drivrutiner vid ny programvara och kvaliteten på ljudkortet.

Funderar på en Powermac eller en Frost ACM och vill helst fortsätta använda Cubase vid inspelning. Vissa säger att om man har Apple ska man också ha Logic som sequenserprogram, stämmer det?

RME:s ljudkort får väldigt bra recensioner och jag funderar här på Fireface 400 eller 800.

Tacksam för kommentarer från hemstudioveteraner...!! 🙂

Jonte

Annons
Postat

Ja, du bör köra logic om du ska köra mac, visst så funkar cubase på mac men du får ut mer kräm med logic och stabilitet. Om du fortfarande ska köra cubase så kör på en frost. Det är nog mer optimalt så.

Firefaceburkarna är apbra, sen beror det på vad mycket du behöver i kanalväg.

Själv så kör jag mac+logic och ff800 och det fungerar väldigt bra.

CABINJAM (oregistrerad)
Postat
Ja, du bör köra logic om du ska köra mac, visst så funkar cubase på mac men du får ut mer kräm med logic och stabilitet. Om du fortfarande ska köra cubase så kör på en frost. Det är nog mer optimalt så.

OK, tack! Ursäkta min långa svarstid, första gången som jag kommer med ett eget inlägg och gjorde tydligen fel...

Det verkar luta åt en Frostmaskin, men kan inte riktigt släppa tankarna på en Mac ändå. Hur är det att jobba i Logic jfr med Cubase? Har du eller någon annan den erfarenheten?

Idag är mitt CB SL 2.0 låst till System 4-ljudkortet, så det blir lite jox med att flytta med det till den nya datorn ändå. Kanske bra läge att uppgradera till SL 3.0 eller SX eller testa ett nytt sequenserprogram?

Postat

OK, tack! Ursäkta min långa svarstid, första gången som jag kommer med ett eget inlägg och gjorde tydligen fel...

Det verkar luta åt en Frostmaskin, men kan inte riktigt släppa tankarna på en Mac ändå. Hur är det att jobba i Logic jfr med Cubase? Har du eller någon annan den erfarenheten?

Idag är mitt CB SL 2.0 låst till System 4-ljudkortet, så det blir lite jox med att flytta med det till den nya datorn ändå. Kanske bra läge att uppgradera till SL 3.0 eller SX eller testa ett nytt sequenserprogram?

Nästan ingen med mac föredrar Cubase framför Logic, det finns en anledning till det.

Postat

Som gammal Cubase-användare, först på Atari, sen Windows och mac så mår jag bra av Logic och min mac. Otroligt stabilt och lättarbetat. Men det är en skillnad i approach så det är inte bara att köra rakt av. Men eftersom båda programen är sequensers i grunden är det rätt lika. Det hade varit värre att byta till Pro Tools.

Ska dock tillägga att jag aldrig kört SX3 på macen och jämfört, så min känsla kan vara out-dated.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.