Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla studiofreaks 🙂

Har just börjat bygga på min dator som jag beställde från komplett.se.

Uppsättningen blev till slut:

Sonata II m 450 w nätagg

Abit aw8

2 x WD 250 GB hårddiskar

2 GB Corsair

Sapphire radeon 1300x

M-Audio 2496

samt fläkt DVD brännare mm

Detta är första gången jag pillar inuti en dator och jag har mkt hjälp av Studios guide!!

😉

Jag har dock stött på ett och annat problem hittills.

1. Det finns en koppling som heter 1394. På mitt moderkort finns inga piggar men däremot matchande "prickar" till denna. I moderkortets manual står det något om att man skall använda en extern kabel osv. Vad gör jag åt detta??

2. Jag tänkte som sagt använda mig av mitt 2496 ljudkort, men till moderkortet kom det med ett litet ljudkort som jag satt audiokopplingen till. Är det rätt som så att om jag surfar, lyssnar på mp3er osv. kommer mina datahögtalare få ljud från moderkortets ljudkort medan mitt inspelningsutövande använder M-Audio kortet? Förstår att det isf handlar om inställningar, men är det möjligt att på så sätt använda två ljudkort?

Snart ploppar säkert fler problem upp men hittills är det dessa!

Jag är bortskämd med bra service här på forumet så jag hoppas jag kan få svar även på detta 🙂

Tack!

Annons
Postat

1. 1394 = firewire, som vissa ljudkort använder, dock inte ditt, så bry dig inte så mycket i den. Har du inte använt den förut kommer du nog inte göra det nu heller, såvida du inte köper nytt ljudkort eller börjar videoredigera. Om du nu skulle vilja plugga in nåt där finns det billiga kablar på clas ohlsson.

2. Om jag vore du skulle jag disable on board audio, som det så fint står, i bios och bara köra på ditt 2496 ljudkort, som säkerligen låter mycket bättre och du undviker också krockar i systemet. Tryck på del när minnet räknar upp och gå in i bios och välj disable on board sound/audio eller vad det nu står, mitt minne är inte så bra.

Lycka till

Postat

Tack kaffe (?) 😮

Skönt att jag slipper bry mig om 1394 nu! 😉

Ja visst låter det skönt att köra allt via ett kort, men den audio kopplingen, hittar inget sådant uttag på m-audio kortet? På min förra dator som jag spelade in på hade jag problemet att jag inte kunde få ut nåt ljud om det inte kom via cubase. då hade jag som sagt bara m-audio kortet i datorn och ingen audiokoppling från chassit.

Postat

nu hoppas jag att jag fått ihop det praktiska bygget, men jag måste försäkra mig innan jag gör nåt dumt. 😉

är nämligen något osäker eftersom det blivit så många lediga kablar över från nätagget.

det jag kopplade var de två atx uttagen, ström till dvdbrännare och ström till hårddiskarna. Har nu typ tre kablar med tre strömuttag var kvar på nätagget samt en sexpiggig kontakt. är det så att de inte behövs eller är det nåt jag glömt bort?

Postat

Jag tror inte du glömt nått, men om du nu skulle ha glömt nått så kommer ingenting gå sönder när du startar. så det är bara köra på.

Postat

Hjälp!

När jag ska starta upp min nybyggda dator hör jag bara ett svagt pip från burken och inget annat händer. vad ska jag bära mig åt, kan man ha glömt nåt väldigt viktigt i bygget eller vad? :rolleyes:

Postat

Kolla allting två gånger extra:

Sitter alla strömsladdar i?

Är minneskorten rätt isatta?

Sitter grafikkortet där det ska och har det den extra ström det kanske behöver?

Sitter sladden till processorfläkten i, o.s.v.

/Majken

Postat
När jag ska starta upp min nybyggda dator hör jag bara ett svagt pip från burken

När det är nåt fel brukar moderkortet pipa till som varningsljud. Har du kollat så att CPU och RAM mår bra? Att grafikkort mår bra? Att kablar sitter ikopplade på rätt plats och ordentligt?

Postat

Har suttit och pillat lite med datorn idag, kollat alla kablar att de sitter rätt,

RAM har jag satt på plats 1 och 2 på ett korrekt sätt, processor sitter som det ska. fläktar är ikopplade rätt. Grafikkortet, Sapphire x1300 512 mb, är på plats och har ingen extra ihopkoppling enligt manualen och det enda jag kan hitta är en trepiggskontakt där det står ntsc/pal.

Har både ett audiophile 2496 samt moderkortets ljudkort och båda ska sitta som de gör.

Nu när jag sätter igång datorn hör jag hur nätagget arbetar men från övrigt elände hörs bara ett svagt pip som tynar bort när man slår av igen. Skärmen ger ingen bild, fläktarna rör sig inte en millimeter. Om moderkortet får ström borde ju iaf fläktarna komma igång tycker man. Atx kablar sitter rätt.

Jösses, kanske får plocka isär allt och göra om det igen? Kan inte komma på vad som kan vara fel...

Postat (redigerat)

En vild (!) gissning, men ändå värt att kolla i detta läge.

En inte helt ovanlig miss som nybörjare i datorbyggnadssvängen ibland gör är att inte kolla noga att alla distanser mellan chassit och moderkortet verkligen sitter på rätt ställe. Om en sitter fel kan det betyda en kortslutning någonstans på moderkortet. Om man har tur är det bara att ta bort distansen och köra som inget har hänt. Om man har otur kan det betyda ett nytt moderkort...

Kolla också återigen att alla strömförsörjningskablar sitter där de ska...

Du kan också ha haft otur och fått ett nätaggregat som är DOA. (Dead on arrival...) Men det är inte speciellt vanligt enligt min erfarenhet.

Och om du börjar plocka ur och i prylar igen så glöm inte antistatarmbandet, som ska vara jordat...

edit: Jag utgår från att du inte har ett mätinstrument så du kan kolla att alla spänningar är riktiga..?

Jag utgår också ifrån att du verkligen dubbelkollat att du tryckt i alla kort och kontakter ordentligt?

Redigerat av Violiner
Postat

hallå

tack för tipset! ska testa så fort jag fått mig lite sömn 😆 Kan nog stämma att distanserna, som jag kallar skruvar=P, inte sitter riktigt rätt. hade lite problem med dem då jag var osäker på vilka skruvar jag skulle ha. det finns långa, korta med täta gängor, korta med glesare gängor, skruvar som bara har gängor halvvägs och någon slags guldaktig skruv=/ jag skruvade nog i det jag kunde, vissa hål verkade inte passa med nån skruv. vilka skruv gäller?

ska ta o kolla upp det där.. återkommer 😆

och ett nytt moderkort känns ju lite dumt o behöva skaffa 😱

Postat (redigerat)

Låter litet osäkert det där... 😱

Du måste ha distanser mellan moderkortet och lådan. Ofta är de gjorda av mässing, därför en "gulaktig" färg...

Dessa skruvar du i de hål som finns i lådan som motsvarar de hål som finns i moderkortet. (Ofta nio (9) st på ett vanligt ATX-kort.)

Sedan skruvar du fast moderkortet genom att använda de skruvar som passar i distanserna genom moderkortet och in i distanserna som du skruvat i lådan.

Utan distanser, som skapar ett mellanrum mellan moderkortet och lådan, kortsluter moderkortet mot lådan - och det är ingen bra idé...

Med distanser i fel skruvhål i lådan kan du som tidigare nämnts också skapa en kortslutning och det är inte heller någon bra idé...

OBS att du skall byta ut skärmplåten för alla anslutningarna på baksidan av lådan mot den som följde med moderkortet - var noga att se till att de delar av plåten som skall skapa kontakt mot moderkortets jordbleck sitter rätt och inte sticker in mot moderkortet på "fel ställen" och skapar kortslutningar...

Nu kanske jag är väl elementär här och slår in öppna dörrar, men du låter litet osäker vad gäller monteringen...

Redigerat av Violiner

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.