Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla studiofreaks 🙂

Har just börjat bygga pÄ min dator som jag bestÀllde frÄn komplett.se.

UppsÀttningen blev till slut:

Sonata II m 450 w nÀtagg

Abit aw8

2 x WD 250 GB hÄrddiskar

2 GB Corsair

Sapphire radeon 1300x

M-Audio 2496

samt flÀkt DVD brÀnnare mm

Detta Àr första gÄngen jag pillar inuti en dator och jag har mkt hjÀlp av Studios guide!!

😉

Jag har dock stött pÄ ett och annat problem hittills.

1. Det finns en koppling som heter 1394. PÄ mitt moderkort finns inga piggar men dÀremot matchande "prickar" till denna. I moderkortets manual stÄr det nÄgot om att man skall anvÀnda en extern kabel osv. Vad gör jag Ät detta??

2. Jag tĂ€nkte som sagt anvĂ€nda mig av mitt 2496 ljudkort, men till moderkortet kom det med ett litet ljudkort som jag satt audiokopplingen till. Är det rĂ€tt som sĂ„ att om jag surfar, lyssnar pĂ„ mp3er osv. kommer mina datahögtalare fĂ„ ljud frĂ„n moderkortets ljudkort medan mitt inspelningsutövande anvĂ€nder M-Audio kortet? FörstĂ„r att det isf handlar om instĂ€llningar, men Ă€r det möjligt att pĂ„ sĂ„ sĂ€tt anvĂ€nda tvĂ„ ljudkort?

Snart ploppar sÀkert fler problem upp men hittills Àr det dessa!

Jag Ă€r bortskĂ€md med bra service hĂ€r pĂ„ forumet sĂ„ jag hoppas jag kan fĂ„ svar Ă€ven pĂ„ detta 🙂

Tack!

Annons
Postat

1. 1394 = firewire, som vissa ljudkort anvÀnder, dock inte ditt, sÄ bry dig inte sÄ mycket i den. Har du inte anvÀnt den förut kommer du nog inte göra det nu heller, sÄvida du inte köper nytt ljudkort eller börjar videoredigera. Om du nu skulle vilja plugga in nÄt dÀr finns det billiga kablar pÄ clas ohlsson.

2. Om jag vore du skulle jag disable on board audio, som det sÄ fint stÄr, i bios och bara köra pÄ ditt 2496 ljudkort, som sÀkerligen lÄter mycket bÀttre och du undviker ocksÄ krockar i systemet. Tryck pÄ del nÀr minnet rÀknar upp och gÄ in i bios och vÀlj disable on board sound/audio eller vad det nu stÄr, mitt minne Àr inte sÄ bra.

Lycka till

Postat

Tack kaffe (?) 😼

Skönt att jag slipper bry mig om 1394 nu! 😉

Ja visst lÄter det skönt att köra allt via ett kort, men den audio kopplingen, hittar inget sÄdant uttag pÄ m-audio kortet? PÄ min förra dator som jag spelade in pÄ hade jag problemet att jag inte kunde fÄ ut nÄt ljud om det inte kom via cubase. dÄ hade jag som sagt bara m-audio kortet i datorn och ingen audiokoppling frÄn chassit.

Postat

nu hoppas jag att jag fĂ„tt ihop det praktiska bygget, men jag mĂ„ste försĂ€kra mig innan jag gör nĂ„t dumt. 😉

Àr nÀmligen nÄgot osÀker eftersom det blivit sÄ mÄnga lediga kablar över frÄn nÀtagget.

det jag kopplade var de tvÄ atx uttagen, ström till dvdbrÀnnare och ström till hÄrddiskarna. Har nu typ tre kablar med tre strömuttag var kvar pÄ nÀtagget samt en sexpiggig kontakt. Àr det sÄ att de inte behövs eller Àr det nÄt jag glömt bort?

Postat

Jag tror inte du glömt nÄtt, men om du nu skulle ha glömt nÄtt sÄ kommer ingenting gÄ sönder nÀr du startar. sÄ det Àr bara köra pÄ.

Postat

HjÀlp!

NÀr jag ska starta upp min nybyggda dator hör jag bara ett svagt pip frÄn burken och inget annat hÀnder. vad ska jag bÀra mig Ät, kan man ha glömt nÄt vÀldigt viktigt i bygget eller vad? :rolleyes:

Postat

Kolla allting tvÄ gÄnger extra:

Sitter alla strömsladdar i?

Är minneskorten rĂ€tt isatta?

Sitter grafikkortet dÀr det ska och har det den extra ström det kanske behöver?

Sitter sladden till processorflÀkten i, o.s.v.

/Majken

Postat
NÀr jag ska starta upp min nybyggda dator hör jag bara ett svagt pip frÄn burken

NÀr det Àr nÄt fel brukar moderkortet pipa till som varningsljud. Har du kollat sÄ att CPU och RAM mÄr bra? Att grafikkort mÄr bra? Att kablar sitter ikopplade pÄ rÀtt plats och ordentligt?

Postat

Har suttit och pillat lite med datorn idag, kollat alla kablar att de sitter rÀtt,

RAM har jag satt pÄ plats 1 och 2 pÄ ett korrekt sÀtt, processor sitter som det ska. flÀktar Àr ikopplade rÀtt. Grafikkortet, Sapphire x1300 512 mb, Àr pÄ plats och har ingen extra ihopkoppling enligt manualen och det enda jag kan hitta Àr en trepiggskontakt dÀr det stÄr ntsc/pal.

Har bÄde ett audiophile 2496 samt moderkortets ljudkort och bÄda ska sitta som de gör.

Nu nÀr jag sÀtter igÄng datorn hör jag hur nÀtagget arbetar men frÄn övrigt elÀnde hörs bara ett svagt pip som tynar bort nÀr man slÄr av igen. SkÀrmen ger ingen bild, flÀktarna rör sig inte en millimeter. Om moderkortet fÄr ström borde ju iaf flÀktarna komma igÄng tycker man. Atx kablar sitter rÀtt.

Jösses, kanske fÄr plocka isÀr allt och göra om det igen? Kan inte komma pÄ vad som kan vara fel...

Postat (redigerat)

En vild (!) gissning, men ÀndÄ vÀrt att kolla i detta lÀge.

En inte helt ovanlig miss som nybörjare i datorbyggnadssvÀngen ibland gör Àr att inte kolla noga att alla distanser mellan chassit och moderkortet verkligen sitter pÄ rÀtt stÀlle. Om en sitter fel kan det betyda en kortslutning nÄgonstans pÄ moderkortet. Om man har tur Àr det bara att ta bort distansen och köra som inget har hÀnt. Om man har otur kan det betyda ett nytt moderkort...

Kolla ocksÄ Äterigen att alla strömförsörjningskablar sitter dÀr de ska...

Du kan ocksÄ ha haft otur och fÄtt ett nÀtaggregat som Àr DOA. (Dead on arrival...) Men det Àr inte speciellt vanligt enligt min erfarenhet.

Och om du börjar plocka ur och i prylar igen sÄ glöm inte antistatarmbandet, som ska vara jordat...

edit: Jag utgÄr frÄn att du inte har ett mÀtinstrument sÄ du kan kolla att alla spÀnningar Àr riktiga..?

Jag utgÄr ocksÄ ifrÄn att du verkligen dubbelkollat att du tryckt i alla kort och kontakter ordentligt?

Redigerat av Violiner
Postat

hallÄ

tack för tipset! ska testa sĂ„ fort jag fĂ„tt mig lite sömn 😆 Kan nog stĂ€mma att distanserna, som jag kallar skruvar=P, inte sitter riktigt rĂ€tt. hade lite problem med dem dĂ„ jag var osĂ€ker pĂ„ vilka skruvar jag skulle ha. det finns lĂ„nga, korta med tĂ€ta gĂ€ngor, korta med glesare gĂ€ngor, skruvar som bara har gĂ€ngor halvvĂ€gs och nĂ„gon slags guldaktig skruv=/ jag skruvade nog i det jag kunde, vissa hĂ„l verkade inte passa med nĂ„n skruv. vilka skruv gĂ€ller?

ska ta o kolla upp det dĂ€r.. Ă„terkommer 😆

och ett nytt moderkort kĂ€nns ju lite dumt o behöva skaffa đŸ˜±

Postat (redigerat)

LĂ„ter litet osĂ€kert det dĂ€r... đŸ˜±

Du mÄste ha distanser mellan moderkortet och lÄdan. Ofta Àr de gjorda av mÀssing, dÀrför en "gulaktig" fÀrg...

Dessa skruvar du i de hÄl som finns i lÄdan som motsvarar de hÄl som finns i moderkortet. (Ofta nio (9) st pÄ ett vanligt ATX-kort.)

Sedan skruvar du fast moderkortet genom att anvÀnda de skruvar som passar i distanserna genom moderkortet och in i distanserna som du skruvat i lÄdan.

Utan distanser, som skapar ett mellanrum mellan moderkortet och lÄdan, kortsluter moderkortet mot lÄdan - och det Àr ingen bra idé...

Med distanser i fel skruvhÄl i lÄdan kan du som tidigare nÀmnts ocksÄ skapa en kortslutning och det Àr inte heller nÄgon bra idé...

OBS att du skall byta ut skÀrmplÄten för alla anslutningarna pÄ baksidan av lÄdan mot den som följde med moderkortet - var noga att se till att de delar av plÄten som skall skapa kontakt mot moderkortets jordbleck sitter rÀtt och inte sticker in mot moderkortet pÄ "fel stÀllen" och skapar kortslutningar...

Nu kanske jag Àr vÀl elementÀr hÀr och slÄr in öppna dörrar, men du lÄter litet osÀker vad gÀller monteringen...

Redigerat av Violiner

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.