Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Funderar över att införskaffa lite behringerprylar. De har ju så sjukt bra priser, men är det något att ha? T.ex. denna: http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_mdx...l_prodinfo.html

eller denna: http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_t19...n_prodinfo.html

Sen kan jag ju passa på att fråga vad en channelstrip är? och en AD/DA converter?

Annons
Postat

AD/DA

AD= analog till digital konverterare

DA= digital till analog konverterare

Så AD/DA konverterar in och ut om ljuden. Hajjar du?

Kanalstripp.

Brukar inehålla. Kompressor & EQ mm( typ enhancer/desser) kan innehålla gate också.

Jag skulle inte säga att allt dom det sår behringer på är skit inte att allt är grymmt heller. Lyssna själv. Är det inte deras slogan? Just listen.

Många av deras prylar är helt OK och väldigt billiga.

Postat

min erfarenhet är att behringer har bra produkter i förhållande till priset. jag hävdar med envishet att det ändå är viktigare med hur duktig man själv är, och vilken akustisk miljö man har att spela in med.

ja, monitorer är viktiga också, så man hör hur det egentligen låter. men annars så går det att spela in jäkligt sjyssta saker med billiga prylar.

Postat

Min erfarenhet är att de flesta behringer prylar låter illa. Jag har dock en 4-kanals hörlursförstärkare märke Behringer som jag är nöjd med, den var billig och fyller sin funktion bra, men låter inget vidare.

Postat

T-1953 TUBE ULTRAGAIN är klart bra sett till priset, men Behringer har ingen vidare bra kvalitetskontroll, så...

har du bara lite otur så är just ditt ex defekt 😄! Så hellre StudioProjects VTB1 som antagligen(?) är lika bra!

drloop (oregistrerad)
Postat
min erfarenhet är att behringer har bra produkter i förhållande till priset. jag hävdar med envishet att det ändå är viktigare med hur duktig man själv är, och vilken akustisk miljö man har att spela in med.

ja, monitorer är viktiga också, så man hör hur det egentligen låter. men annars så går det att spela in jäkligt sjyssta saker med billiga prylar.

Håller med om att Behringer är mycket bang for the bucks.

Hur det låter sitter mer i fingrarna än i prylarna. Det mesta låter bra idag.

Är man lite nybörjare så är det onödigt att lägga stålar på massa exklusiva grejer utan köpa det man behöver till ett bra pris.

När man sedan börjar lära sig kan man själv avgöra vad man gillar för sound och skaffa sig verktyg för att forma ljud.

Dem två du väljer mellan har samma funktion men är rör eller transistor.

Smakfråga, T1953 ser coolare ut :-)

Med rör kan du få en skön dist på dina grejer å andra sidan vet jag inte hur t1953 låter. Allt är ju inte bra bara för att det är rör...

Ett tips sök på google efter tester bilda dig en uppfattning.

En annan aspekt är behöver du en channel strip?

Du kanske bara kommer att spela in en kanal sång i taget så då kan du köpa en mick preamp istället och använda kompressorer och EQ i ditt Cubase / Pro tools eller vad du nu skall spela in på.

Då får du en tusing över att köpa en mick för.

Postat

Jag har en T1953 som jag köpte i höstas och den används flitigt 😠. Jag tror de ville bli av med den på musikbörsen för jag fick rabatt på den med(eller så kan det ha med hur mycket jag spenderat där kanske 😱). Tror jag betalade ca 1300-1400kr för den efter rabatten. Finns med all säkerhet bättre prylar, men det kostar ju också mycket mer.

Behringers pedaler ska man dock hålla sig långt borta ifrån! Plastiga små saker som inte tål ett skit.

Postat

Tack för alla tips! Blir nog lite behringer prylar i slutändan ändå! Skulle innan jag bestämmer mig vilja ha lite mer tips på micpreamps, kompressor, kanske channelstrips eller något annan nödvändig länk i kjedjan.

Sen kan jag ju passa på att fråga vad en enhancer egentligen gör?

Postat

En kanalstripp kan också innehålla en sk Exciter. Det här är en beskrivning av vad den gör:

Vad jag har fattat det som så placerar en Exciter saker utanför det egentliga stereofältet och det får det att låta som om ljudet kommer från utsidan och inte inuti högtalarna (Efter en snabb koll i den utmärkta boken " The mixing engineers handbook"

Postat
En kanalstripp kan också innehålla en sk Exciter. Det här är en beskrivning av vad den gör:

Vad jag har fattat det som så placerar en Exciter saker utanför det egentliga stereofältet och det får det att låta som om ljudet kommer från utsidan och inte inuti högtalarna (Efter en snabb koll i den utmärkta boken " The mixing engineers handbook"

En normal exciter lägger till övertoner, så att diskantinnehållet förstärks. Den håller inte på med fasförskjutningar, som är det du beskriver...

Jag är väldigt tveksam till att ha en massa funktioner i en kanalstripp vid inspelning, eftersom det är lätt hänt att man skruvar till ljudet för mycket. Har man gjort det, så spelas det också in på det sättet - och man har ingen möjlighet att ta bort eventuella misstag i efterhand, utan man får leva med det som blev inspelat. Därför tycker jag att en preamp och möjligen också kompressor är modellen vid inspelning - men om man inte är van och verkligen kan ratta sin kompressor, så är det bättre att bara köra med en ren preamp.

Är man mer van, så kan man ha nytta av både kompressor för att kontrollera ljudet lite försiktigt - och kanske eq för att kompensera för svagheter som man känner till i sin rigg. Sådant som exciter (om man nu tycker att det behövs), anser jag att man definitivt inte ska lägga förrän vid mix...

Postat

mm, okej. Jag är med.

Jag är inte speciellt så en preamp vid inspelning får väl bli bra då. Och sen skicka ut till kompressor och dylikt efter inspelningen alltså.

Postat
mm, okej. Jag är med.

Jag är inte speciellt så en preamp vid inspelning får väl bli bra då. Och sen skicka ut till kompressor och dylikt efter inspelningen alltså.

Det beror på hur du har tänkt jobba med det. Kommer du att jobba i exempelvis Cubase, så kan du köra en kompressor i mjukvaruform vid mix. När du blir mer erfaren och har lärt dig hantera kompressor genom att använda den som följer med, så kan du välja att köpa en bättre - eller så kan du skaffa ett ljudkort med tillräckligt många in/ut för att koppla in en extern, om du skulle vilja det.

Om du kommer att mixa i en extern mixer, så kopplar du kompressorn på inserten för den kanal som du behöver köra kompressor på, helt enkelt...

Postat

Jag är med. Sitter på ett Cubase här och den inbyggda kompressorn har jag inga problem alls att hantera, lyssnar och ställer in vad jag anser låter bra. Känner däremot att den komprimerar så att det hörs alldeles för väl (även vid bara lite komprimering) och skulle gärna vilja prova att pilla på något lite bättre och se om jag kan få till det bra.

Just nu använder jag bara de inbyggda effekterna i Cubase, men lägger inte på så mycket mer än reverb, noise gate och kompressor. Sen såklart magneto på trumgruppen, blir underbart tryck :rolleyes:

Har gjort en liten lista över vad jag funderar på att lägga sommarlönen på:

* Behringer HA8000 POWERPLAY (hörlursförstärkare)

* Behringer B2031A Truth (monitorer)

* Shure sm58

* Behringer FBQ3102 ULTRAGRAPH PRO (EQ)

* ART Pro VLA (kompressor)

* Behringer Eurolive B212A (PA-högtalare)

* Behringer V-verb pro (reverb)

* Behringer EX3200 ULTRAFEX PRO (diverse)

* Behringer V-amp bass (multieffekt för bas)

* POD XT pro (multieffekt för gitarr)

* Behringer T-1953 TUBE ULTRAGAIN (preamp)

* ART TPS II (preamp)

* SLADDAR 😱

Tänkte sälja min marshallförstärkare och lite guran genom PA och POD:en. Har en SP B1 och en SM57 sedan innan och en Behringer UB1622FX-PRO mixer som jag tänkte koppla till PA-högtalarna. Ljudkortet är ett M-Audio Delta 1010LT.

Är det något jag glömt? Något som borde ändras? Tips på bättre grejjer för samma pengar? Något som verkar onödigt? Kommer det fungera att koppla allt via mitt ljudkort?

Mvh Kristoffer

Postat

Tänkte precis säga att jag är nöjd med mina 2030 monitorer men märker att jag hamnat i hetluften.

Postat
Tänkte precis säga att jag är nöjd med mina 2030 monitorer men märker att jag hamnat i hetluften.

Skulle nog börja med att vara rätt nöjd med mina låtar och inte bry mig så mycket om prylar.

Postat (redigerat)

* Shure sm58

* ART TPS II (preamp)

* SLADDAR

Allt kommer att användas i studion utom PA-högtalarna. POD:en och V-AMP:en vill jag koppla om och kunna använda vid inspelning när jag inte lirar i PA:t. Jag har inbyggt reverb i mixern, men det är ganska kasst så det skulle kunna vara bra att kunna koppla om reverbet till PA:t det med. 🙁

Troligtvis kommer allt stå i studion i stort sett hela tiden (PA:t är mest för repning, vid livespelning på min låga nivå 😄 brukar det finnas PA att låna).

Så igen, Är det något jag glömt? Något som borde ändras? Tips på bättre grejjer för samma pengar? Något som verkar onödigt? Kommer det fungera att koppla allt via mitt ljudkort? 😎🙂😄

Redigerat av furstan
Postat

Om det nu inte är så att du tänkt låta alla effekterna dubbelarbeta (både PA och studio) så tror jag att det är bättre att satsa på lite mjukvaru-effekter. Oftast så får man betydligt bättre ljud till lägre pris jämtemot att köpa någon hårdvaru-dito, plus att det inte finns några begränsningar på hur många instanser man kan använda av varje. Köper du en V-Verb t ex, så är du ju låst till en inställning vid en mix. Köper du något mjukvarureverb kan du ju lägga ett reverb med egen inställning på varenda kanal. Så länge processorn tilllåter i a f... Och om den kroknar kan man ju alltid frysa kanalen eller "bounca" (tror det heter så? Själv använder jag bara frysfunktionen).

Postat

Då var det dags för ett anti-behringer vs älska-behringer-krig igen då 😄

/Daniel

Postat (redigerat)

* Shure sm58

* ART TPS II (preamp)

* SLADDAR

Allt kommer att användas i studion utom PA-högtalarna. POD:en och V-AMP:en vill jag koppla om och kunna använda vid inspelning när jag inte lirar i PA:t. Jag har inbyggt reverb i mixern, men det är ganska kasst så det skulle kunna vara bra att kunna koppla om reverbet till PA:t det med.  😎

Troligtvis kommer allt stå i studion i stort sett hela tiden (PA:t är mest för repning, vid livespelning på min låga nivå 😱 brukar det finnas PA att låna).

Så igen, Är det något jag glömt? Något som borde ändras? Tips på bättre grejjer för samma pengar? Något som verkar onödigt? Kommer det fungera att koppla allt via mitt ljudkort?  😱  😲  😛

Då får jag kanske fråga hur du har tänkt köra?

Kommer du att göra mixningen internt i Cubase, eller skickar du ut allt till mixern genom separata utgångar på ljudkortet, för att mixa externt?

Om du ska mixa internt i Cubase, så kan jag inte se någon anledning alls att köpa de externa effekterna och eq:n.

Vad ska kompressorn användas till? Är det för att komprimera sången lite försiktigt vid inspelningstillfället? I så fall skulle jag hellre lägga pengarna på en FMR RNC, som ligger strax under 3000:- och krossar allt i rimliga prislägen, om man är ute efter en transparent och snygg kompression för sången.

Jag har hört många som har klagat på ljudet i V-Amp bass, medan V-Amp för gitarr ska vara helt ok (förutom distprogrammen, som ska låta bättre i Pod...).

Redigerat av Claes
Postat

Nu ska vi, jag hade inte alls tänkt använda mixern vid inspelning utan bara preamparna (finns dessutom två preamps på ljudkortet). Skulle vilja mixa externt utan att använda mixern, dvs skicka ut spåret till en effekt, och tillbaka till ljudkortet igen. Blev det jättekonstigt? Måste jag skicka via en preamp IGEN på vägen tillbaka då?

Ska kolla närmare på FMR RNC.

Hm.. jag har bara en polare som har en V-amp bass och han är grymmt nöjd (speciellt med tanke på prislappen). Men har du några andra tips på baseffekter i ungefär samma prislapp? En POD för basen vet jag inte om jag har råd med..

Postat

Men erkänn att du likaväl som jag vill höra Florian le Sage mening om Behringer =p

Postat

Jo, saken är den att jag vill spara min processor så mycket som möjligt. Egentligen så kan man ju låsa och spara på så vis. Egentligen vet jag väl inte.. har inte pillat på så mkt hårdvara, och de gånger jag gjort det har det vart grymmt lätt att få bra ljud, så det är väl någon sorts "fördom" jag har bildat mig 😆

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Mången mjukvara vinner nog behringer. Men använd definitivt en del av din löning på en Pro VLA. Kan inte gå fel. På många masteringforum "erkänner" de proffsiga att de nog sen har en Pro VLA i racken också. Behringers kompressorer har jag sålt, låter pyton. Behringers 1953T har jag, men har inte anvönt en gång sen jag skaffade en TPS. 1953:an finsn kvar för den dagen jag behöver flere än 4 phantom/preamps. Behringers HP har jag, finner den hyfsad. ADA:n har jag hört bra saker om (pris/kvalitet på OK nivå).

YMMV.

Postat

Kolla in Tech 21 NYC Bassdriver DI för basen, ligger på 2000kr ungefär.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.