Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har länge försökt med att få till ett mäktigt filtersvep men jag har aldrig lyckats till 100% att få till det ljud jag vill ha, är det någon som har några tips på hur man kan gå till väga? Om man bara för ett exempel ska göra ett filtersvep av en pad eller liknande. Tack på förhand!

Annons
Postat

Filtersvep på en synt eller i en låt eller vad då.. Vad vill du ha filtersvepet till?

Ge gärna exempel på ett lyckat filtersvep enligt din mening.. Tips på en låt eller så. 😄

Postat

Börja lågt och vrid uppåt. Sluta skruva när det låter bra. Lågpassfilter är det som gäller.

😄

Postat

Har försökt göra så att om jag tar en pad tex, en enda lång ton och filtrerar den så att paden blir ett enda stort svällande swoooooooooooooosh typ

Postat
Börja lågt och vrid uppåt. Sluta skruva när det låter bra. Lågpassfilter är det som gäller.

😄

Jojo, så vet jag ju hur jag ska göra, kan ju hur man gör 'filtersvep' i melodier och dylikt men som beskrivs i mitt andra inlägg här ovanför

Postat

Lite väl tam info på dina referenser fortfarande. Men generellt kan jag säga att använd ett 24dB lågpassfilter (typsikt det du hittar i analoga syntar). Lägg gärna på lite feedback (resonance) så att du får lite "rundgång" i filtrets Q (resonansfrekeven) . Sen så är det bara att ratta på "cuttof" och sevpa in in ljudet som du vill..

Jag har förmånen att ha dessa filter som "outboardeffekter" och det är skönt.. men även om du sitter med FL-studio eller Cubase så finns finfina VSt effeket som fixar det åt dig också..

Kolla in t.ex http://databaseaudio.co.uk/plugins.php?category=3

eller http://www.prism.gatech.edu/~gtg032i/MoogLowpass.html (bästa filtret enl mig)

eller kanske http://www.kvraudio.com/get/2062.html

Postat (redigerat)

Använd brus! 😕 Sånt är ju perfekt för filtersvep. Kör den tillsammans med padden, och använd mycket ljust reverb. Försök få det så luftigt du kan. Tänk också på att feta svep oftast har mer än bara en pad som filtreras, det kan vara ett antal olika lager med ljud som samarbetar med varann. Sprid ut det mesta utåt kanterna av mixen... även i mitten, men lägg inte allt ihop i mitten!

Mitt tips: Jobba med flera lager! 😄

edit: klippte ut en liten del ur en av mina låtar där jag använde filtersvep Här.

Där använde jag mycket brus, en snareroll, och lite sido-effekter, sen en (sjukt distad!! 😄 ) kick som avslutar alltihop. Jag mekade med mycket reverb och eq's, och försökte sprida ut allt över hela skiten. 🙂

Sorry för disten, men hoppas du får nårra idéer... eller nåt. 🙂 heh.

\\Daniel

Redigerat av Danabacken
Postat

Börja med hög resonans vid låg cutoff, och sänk resonansen samtidigt som du vrider upp cutoff-freq.

Postat
Använd brus! 😄 Sånt är ju perfekt för filtersvep. Kör den tillsammans med padden, och använd mycket ljust reverb. Försök få det så luftigt du kan. Tänk också på att feta svep oftast har mer än bara en pad som filtreras, det kan vara ett antal olika lager med ljud som samarbetar med varann. Sprid ut det mesta utåt kanterna av mixen... även i mitten, men lägg inte allt ihop i mitten!

Mitt tips: Jobba med flera lager! 🙂

edit: klippte ut en liten del ur en av mina låtar där jag använde filtersvep Här.

Där använde jag mycket brus, en snareroll, och lite sido-effekter, sen en (sjukt distad!! 😎 ) kick som avslutar alltihop. Jag mekade med mycket reverb och eq's, och försökte sprida ut allt över hela skiten. 🙂

Sorry för disten, men hoppas du får nårra idéer... eller nåt. 🙂 heh.

\\Daniel

Ah precis sådär 😄 jag har hållt på o fixat lite och sent igår natt så la jag dit en snare roll som jag hade phaser och automatiserade ett filter på samtidigt som min synth filtreras in, blev ganska bra! Ska ratta mer och låter kommer självklart upp på demoforumet när den är 'klar' 😄

Och tack Hegobald förlänkarna och infon, ska testa!

Tack!

Postat

Btw... Det är inte bara lågpassfilter som gäller...

Man kan få till rätt så schyssta filtersvep med en bandpassfilter också! 🙂

Postat
Jag har nog lyckats! Kanon, jag kan gå hur långt som hellst!

Tack för hjälpen!

Posta en snippet, så vi får höra nu då! 🙂

Postat (redigerat)
Btw... Det är inte bara lågpassfilter som gäller...

Man kan få till rätt så schyssta filtersvep med en bandpassfilter också!  🙂

Du är ett rätt så schysst filtersvep!

Redigerat av mornel
  • 2 veckor senare...
Postat
Använd brus! 😉 Sånt är ju perfekt för filtersvep. Kör den tillsammans med padden, och använd mycket ljust reverb. Försök få det så luftigt du kan. Tänk också på att feta svep oftast har mer än bara en pad som filtreras, det kan vara ett antal olika lager med ljud som samarbetar med varann. Sprid ut det mesta utåt kanterna av mixen... även i mitten, men lägg inte allt ihop i mitten!

Mitt tips: Jobba med flera lager! 😱

Där använde jag mycket brus, en snareroll, och lite sido-effekter, sen en (sjukt distad!! 😄 ) kick som avslutar alltihop. Jag mekade med mycket reverb och eq's, och försökte sprida ut allt över hela skiten. 😳

Sorry för disten, men hoppas du får nårra idéer... eller nåt. 😱 heh.

\\Daniel

coolt danabacken.

så grymt med såna sönderdistade inslag där det verkligen låter som om det ska rasera hela anläggningen 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.