Jump to content
Annons

Tänkte köpa ljudkort - Rådfråga

hamburgaren

Recommended Posts

Hejsan allihopa! (hoppas ni orkar läsa allt detta) 🙂

Jo nu är det så här att jag går i funderingar på att köpa ett nytt ljudkort.

Mina grunder till varför jag väljer kort har just baserats på recensioner. Men det är ibland svårt att tolka rätt och fel av vilka som säger det. Jag brukar kika in på sonicstate.com för att kolla recentioner ibland och även googla lite.

Nu har jag tänkte mig att inhandla mig ljudkortet Emu 1212m.

Och jag har upptäckt i min budget att jag kan slå till med något högre. Kanske kan lägga ut nån tusenlapp till.

Så jag kikade på Musikbörsen och fann EMU 1820. Och du får denna box med.

Grejen är att jag är helt ljusblå på ljudkort överhuvudtaget. Som sagt så baseras mycket på recenioner av plus och minus.

Vad jag fattat det som så är det samma ljudkort fast med denna box inkluderad.

Och denna box har ju några utgångar o ingångar. Det som är att nämnas är att jag har ett mixerbord också. 24 kanals Mackie vlz sr24-4

Frågan är ju hur jag använder mig av denna boxer till ljudkortet. För om jag ska plugga in en mic/elgitarr/ etc så pluggar jag in i mixerbordet.

Så vad är vitsen med denna box. Kan någon upplysa mig om det.

Så om det finns anledning att jag kan tänkas använda denna boxer så kanske jag slår till. Eller räcker det med EMU 1212m?

Vore jättesnällt om ni kunde upplysa mig och vägleda mig.

Tack för svar i förhand

/hamburgaren

Dela på andra sajter

Annons

Det viktigaste när det gäller val av ljudkort från EMU är bokstaven m i modellbeteckningarna. Oavsett vilket du väljer har alla korten med m i beteckningen avsevärt mycket bättre AD-omvandlare än de utan m:et.

1820m är ett mycket bra ljudkort där du får riktigt mycket för pengarna, jag tror knappast att du hittar någon motsvarighet för samma pengar.

Den enda nackdelen - som egentligen är en fördel faktiskt - är patchmixern som kan ta en stund att lära sig om man är "ny" på det här området. Men den är i gengäld mycket användbar och om man bara orkar sätta sig och läsa manualen och lära sig hur den fungerar. Vilket inte alla har tålamod att göra utan sätter igång och gnäller över hur komplicerad den är i stället. Men manualen är bra så det är inga problem.

Dela på andra sajter

Okej bra att veta. Jättetack för svar.

Men jag är mest nyfiken av behovet av den där svarta boxen man får med ljudkortet och dess ingångar.

Vad är skillnaden om man använder den jäntemot mixerbord och tvärtom?

Hur använder jag den?

Eller är mina frågor dumma?

är som sagt väldigt grön på detta.

/hamburgaren

Dela på andra sajter

EMU 1212m:

http://www.emu.com/products/product.asp?ca...91&product=9872

EMU 1820m:

http://www.emu.com/products/product.asp?ca...91&product=9871

Ju fler ingångar du har in i ljudkortet, ju fler samtidiga kanaler får du separerade i datorn vid samma inspelningstillfälle. Kör du via mixern och bara har 2 kanaler in (1212m) i datorn så har du ju ingen möjlighet att bearbeta dessa kanaler separat sedan...

Dela på andra sajter

Hmm..Okej.

Det kopplas inte riktigt i skallen här.

Om jag pluggar in ex gitarr på en kanal och synth på en annan kanal på mixern så får jag ju fortfarande in signal på dessa kanaler in via datorn och kan spela in.

Och då kan jag ju fortfarande justera dem inst jag vill ha på dem separat.

Så förstår inte riktigt vad du menar? :rolleyes:

Dela på andra sajter

Kanske uttrycker mig oklart.

Har du två kanaler in kan du naturligtvis spela in dem samtidigt och bearbeta dem separat sedan. Men inte fler än två.

Har du åtta kanaler in så kan du spela in åtta kanaler samtidigt och berabeta dem separat sedan...

Redigerat av Violiner
Dela på andra sajter

Just det, du kan inte spela in flera kanaler simultant, för senare bearbetning separat, än ljudkortet har kanaler.

Nu klarar i alla fall inte jag att förklara det mera ingående... :rolleyes:

Redigerat av Violiner
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.