Nexustwins Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 (redigerat) Tjena.. Det har varit snack om en "Forum radio". Nu har jag skaffat en kille som kan sända ut låtarna, Dock bara i 44 kb/s mono och ett begränsat antal lyssnare. Det enda som behövs för att börja sända är en ftp server som man kan lägga upp sina låtar på. Är det nån som är villig att konfigga en sån som har någorlunda snabbt bredband? Eller kan nmågon skaffa ett konto på en annan server ? Är studio villiga att hosta en sånhär server? //Nexustwins Redigerat 20 juni 2006 av Nexustwins Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Är kanske frågan om Studio är villiga att hosta upp Stimpengar... eller behövs inte det för Webbradio? Idg.se har väl för övrigt sin egen webbradio. Fast Studio borde ha en där man kunde lira demos från läsarna! 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Radio med demos vore skitskoj. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Det här har varit på tapeten innan. Och STIM har alltid varit show-stoppern Men jag funderade på en sak. Kan man inte kringgå STIM genom att begränsa webradions åtkomst till forumets medlemmar? För enkelhetens skulle kanske man kan replikera/koppla FTP serverns kontodatabas mot den som snurrar bakom forumet? Eller använder vi typ VibeStreamer. Har varit i kontakt med utvecklaren och han är en öppensinnad kille som tacksamt tar emot förslag på nya features, om vi nu tycker det behövs. (hmm.. kanske ska flasha den där produkten i egen tråd) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Stim stoppar ostimmad musik....?? Eller hur funkar det? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 (redigerat) ja.. äntligen! Jag som har tjatat om detta så mkt... Har ju inte fixat router ännu då jag haft andra utlägg... Det där med stim löser vi lätt med att enbart ostimmade låtar spelas. Hittade inte den gammla tråden jag skapde om detta men tanken var ungefär såhär: En server med ftp Ett katalog för varje Genre alla har tillgång till user/pass till ftpn. Man kan ha tema dagar tx onsdagar enbart elektronisk och fredagar jazz o vissa dagar blandat. Att confa själva serven är ju en lätt sak, jag hjälper gärnatill i den mån jag kan. Det bästa vorre om studio kunde hosta spåren och shotcast serven, sen kan någon / några väl valda damer eller herrar vara radionissar.. Ett annat aletrnativ kan ju vara en podcast Redigerat 14 juni 2006 av Lådan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 ja.. äntligen! Jag som har tjatat om detta så mkt... Har ju inte fixat router ännu då jag haft andra utlägg... Det där med stim löser vi lätt med att enbart ostimmade låtar spelas.Hittade inte den gammla tråden jag skapde om detta men tanken var ungefär såhär: En server med ftp Ett katalog för varje Genre alla har tillgång till user/pass till ftpn. Man kan ha tema dagar tx onsdagar enbart elektronisk och fredagar jazz o vissa dagar blandat. Att confa själva serven är ju en lätt sak, jag hjälper gärnatill i den mån jag kan. Det bästa vorre om studio kunde hosta spåren och shotcast serven, sen kan någon / några väl valda damer eller herrar vara radionissar.. Ett annat aletrnativ kan ju vara en podcast Du har funderat på detta tidigare. Genomtänkt verkligen. Hoppas det blir något denna gång. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danabacken Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Radio med demos vore skitskoj. Håller med! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Om studio skulle hosta serven kanske det skulle gå o göra en SQL koppling mellan forumet och ftpn så man loggarin med sitt user / pass Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Det här har varit på tapeten innan. Och STIM har alltid varit show-stoppern <besserwisser> Du vet att "show-stopper" egentligen betyder något positivt va? Nåt som är så bra att hela showen måste stanna upp tills publiken lugnat ner sig. 😠 </besserwisser> <lesserwisser>Förövrigt, hur "låter man bli" att stimma nåt? Är man stimansluten så blir väl rubbet stimmat, eller? </lesserwisser> Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Är man stimansluten så blir väl rubbet stimmat, eller? Ja. 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nexustwins Postat 14 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 14 juni 2006 Är det möjligt att gå omkring stim genom att man accepterar ett avtal när man laddar upp låtarna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nexustwins Postat 14 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 14 juni 2006 Viktigt! Fick precis veta att vår hoster kan köra både radio och ftp, alltså behöver vi bara en stark lina som kan köra en southcast server. minimum är väll en 10/10 lina... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Är det möjligt att gå omkring stim genom att man accepterar ett avtal när man laddar upp låtarna? Nej. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nexustwins Postat 14 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 14 juni 2006 Är det möjligt att gå omkring stim genom att man accepterar ett avtal när man laddar upp låtarna? Nej. Vi kan göra radion för de som inte är registrerade hos stim, till en början. Sen får vi lösa problemet så fort vi kan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TriXzaZ Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Japps!, Det är jag som är hostern då.. Om det nu blir något ska ni tacka swedenhost.net 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 okey okey.. Soft:D Då fattas bara en server o det tror jag studio kan ordna om intresset ifrån deras sida är på vår sida så att säga! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Det här har varit på tapeten innan. Och STIM har alltid varit show-stoppern <besserwisser> Du vet att "show-stopper" egentligen betyder något positivt va? Nåt som är så bra att hela showen måste stanna upp tills publiken lugnat ner sig. 😲 </besserwisser> <printerplotter> Jag är IT nörd, och den världen betyder "show-stopper" att någon eller något sätter käppar i hjulet, och alltså något negativt. 😉 </printerplotter> Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Då fattas bara en server o det tror jag studio kan ordna om intresset ifrån deras sida är på vår sida så att säga! Alltså tidningen Studio skall "sponsorera" en server som skall ligga hos person X som har en anslutning på 10M/10M? Låter det här inte lite långsökt? Eller är det bara jag som är pessimist? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Cloudsurfer Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Men, det spelar ju ingen roll om man bara sänder 'material' eller allt som är från en person som är stimmad/stimmat, man måste ändå vara stimansluten...Och det är väl där det krångliga är, server är nada problem, kan vilken kotte med hyfsad lina ha, och radio kan vem som hellst sända som proddar musik till vardags. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
milton Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 (redigerat) Men, det spelar ju ingen roll om man bara sänder 'material' eller allt som är från en person som är stimmad/stimmat, man måste ändå vara stimansluten... Vi kan göra radion för de som inte är registrerade hos stim, till en början. Sen får vi lösa problemet så fort vi kan. Misstänker begreppsförvirring... se den här och den här tråden. Det är OK att sända så länge artisterna som man spelar inte är stim-anslutna. Dvs, radion skulle bara få spela musik av de forummedlemmar som inte är stimanslutna. Vilket är tråkigt - men bättre än inget. Redigerat 14 juni 2006 av milton Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Det är OK att sända så länge artisterna som man spelar inte är stim-anslutna.Dvs, radion skulle bara få spela musik av de forummedlemmar som inte är stimanslutna. Vilket är tråkigt - men bättre än inget. Och dom som är STIM-anslutna kan ju låtsas att dom inte är det... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 MEN vänta nu lite.... IDG har ju redan en radiokanal! Hur mycket mer i stimpengar måste dom betala för att fixa en kanal till för studioforumet? Hajjar ni vad jag fiskar efter? 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 15 juni 2006 Dela Postat 15 juni 2006 MEN vänta nu lite.... IDG har ju redan en radiokanal! Hur mycket mer i stimpengar måste dom betala för att fixa en kanal till för studioforumet? Hajjar ni vad jag fiskar efter? 😎 om det är som du säger vilket jag litar på så är ju saken biff. Bara att utse någåra som sköter allt sedan är det ju klart. Bara få IDG att nappa på det .. och nej jag menade inte att studio skulle ställa en server hemma hos någon utan ha den på sin egen så att säga Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Cloudsurfer Postat 15 juni 2006 Dela Postat 15 juni 2006 MEN vänta nu lite.... IDG har ju redan en radiokanal! Hur mycket mer i stimpengar måste dom betala för att fixa en kanal till för studioforumet? Hajjar ni vad jag fiskar efter? 😳 om det är som du säger vilket jag litar på så är ju saken biff. Bara att utse någåra som sköter allt sedan är det ju klart. Bara få IDG att nappa på det .. och nej jag menade inte att studio skulle ställa en server hemma hos någon utan ha den på sin egen så att säga Ja det hade ju varit något, om den biffen säkras, dvs att idg vill ställa upp på att köra servern på deras server så att säga, så är det bara vilka som ska sända som är kvar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 15 juni 2006 Dela Postat 15 juni 2006 IDG har ju redan en radiokanal! Den radiokanalen går inte på IDG:s servrar. Streamingservern står hos Nordic Web Radio (som driver radiostreaming för såväl Mix Megapol, Radio City, Aftonbladet, Spraydio m.fl.) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 15 juni 2006 Dela Postat 15 juni 2006 IDG har ju redan en radiokanal! Den radiokanalen går inte på IDG:s servrar. Streamingservern står hos Nordic Web Radio (som driver radiostreaming för såväl Mix Megapol, Radio City, Aftonbladet, Spraydio m.fl.) ajdå, men det borde ju gå o lösa på nått galet vis... om inte vi själva får ordna allt , för en podcast eller radio vorre tio tummar upp Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 15 juni 2006 Dela Postat 15 juni 2006 men om vi säger såhär: IDG har stabila servrar, det skulle inte belasta så hårt att ha en shotcast server och en ftp på någon av burkarna. Frågan är bara om dom är villiga att göra det. Kanske skriva ett pm till olsberg eller ett mail till någon chef på idg Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Cloudsurfer Postat 15 juni 2006 Dela Postat 15 juni 2006 men om vi säger såhär: IDG har stabila servrar, det skulle inte belasta så hårt att ha en shotcast server och en ftp på någon av burkarna. Frågan är bara om dom är villiga att göra det. Kanske skriva ett pm till olsberg eller ett mail till någon chef på idg Precis, det hade inte belastat burkarna så himla mycket...Och sen så lär det väl inte ligga på 150+ lyssnare hela tiden? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 16 juni 2006 Dela Postat 16 juni 2006 och nej jag menade inte att studio skulle ställa en server hemma hos någon utan ha den på sin egen så att säga Vad sku den där 10/10 linan vara till då? Det förstod jag inte. Som jag ser det ligger alla problem som tidigare diskuterats kvar: det kostar att skicka ut material på nätet - bandbredd kostar. Det att en server är enkel, och programvaran gratis betyder ju inte ett skvatt, då kostnaderna ligger i upprätthållande (hosting). Och man hostar aldrig nåt gammalt skit, för det först blir dyrt, vilket leder till att en server bör vara ny... Jag tycker fortfarande det låter krångligt, om inte då man kunde koppla upp det här till nån existerande stream-server. Och varför hostar inte IDG radio på sina servrar? Just därför att det är dyrt och ett helt annat koncept ("ballgame") än att hosta vanliga websidor med lite dynamisk kontenta. Alla företag (globala) som jag känner till och har stött på har alla sina webcasts (audio och video) outsourcade till nån annan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.