Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Du behöver en micförstärkare som kan ge 48V fantommatning i så fall. Det går inte att koppla den rakt in i datorn (om det nu är det du försöker).

Postat
Från 500:- till oändligheten

http://www.halmenmusik.se/es/product/produ...21180&visible=1

En sådan? 😕

Ja varför inte. Eller vtb1:a eller en joemeek kanske eller någon annan dyrare.

Men den där är ju billig. Mina erfarenheter av ART har ju inte varit dåliga men jag hade satsat på en dyrare. Säkert kommer den att funka klockrent.

Behöver nog inget dyrt, jag gör bara elektronisk musik och kräver bara att den kan driva micken. Finns det nått billigare? Hur bra funkar dyrare alternativ?

Postat

En sådan? 😕

Men den där är ju billig. Mina erfarenheter av ART har ju inte varit dåliga men jag hade satsat på en dyrare. Säkert kommer den att funka klockrent.

Behöver nog inget dyrt, jag gör bara elektronisk musik och kräver bara att den kan driva micken. Finns det nått billigare? Hur bra funkar dyrare alternativ?

Kör på den då. Annars kan du ju kolla om behringers liknande produkt är billigare men jag hade mycket hellre köpt Arten än Behringer.

Postat

En sådan? 😕

Kör på den då. Annars kan du ju kolla om behringers liknande produkt är billigare men jag hade mycket hellre köpt Arten än Behringer.

okay.. ska se om jag kan skrapa ihop lite pengar till en sån då...

Sladdar då? Funkar mono sladdar bra?

Postat

En sådan? 😕

Du skall ha tre ledad XLR-XLR mellan micken och preampen ( alltså en vanlig XLR-XLR micksladd. )

Vad skall du in i?

Ljudkortet antar jag. Har ljudkortet balanserad ingång? Isåfall skulle jag köra en ballanserad kabel från preampen till ljudkortet. Om preampen har balanserad tele ut så kan du köra balanserad tele kabel ( =stereotele ) mellan preamp och ljudkort.

Har preampen inte balanserad tele ut och ljudkortet har balanserad tele in kan du ju köra en XLR-stereo tele mellan preampen och ljudkortet.

Har inte ljudkortet balanserad tele in så kör med en vanlig monotele mellan preamp och ljudkortet. ( det funkar att köra så om du vill vare sig det är balanserat eller obalanserat )

Postat

En sådan? 😕

Du skall ha tre ledad XLR-XLR mellan micken och preampen ( alltså en vanlig XLR-XLR micksladd. )

Vad skall du in i?

Ljudkortet antar jag. Har ljudkortet balanserad ingång? Isåfall skulle jag köra en ballanserad kabel från preampen till ljudkortet. Om preampen har balanserad tele ut så kan du köra balanserad tele kabel ( =stereotele ) mellan preamp och ljudkort.

Har preampen inte balanserad tele ut och ljudkortet har balanserad tele in kan du ju köra en XLR-stereo tele mellan preampen och ljudkortet.

Har inte ljudkortet balanserad tele in så kör med en vanlig monotele mellan preamp och ljudkortet. ( det funkar att köra så om du vill vare sig det är balanserat eller obalanserat )

Om jag har ett vanligt soundblaster live kort, vad ska jag ha då?

Postat

en feting.

om du skyndar dig att köpa ett riktigt ljudkort så kanske du kommer undan.

Postat

en feting.

😕

Postat

Kom bara upp en sponbtan idé, funkar det att koppla den till gitarr förstärkaren? Är gitarer fantommatade och iså fall, hur många volt ligger dom på?

Xyro (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej Nexus,

Nej gitarrer är inte fantommatade, ett fåtal Akustiska gitarrer med inbyggd mikrofon kan dock få strömförsörjning via fantommatning, så ingen regel utan undantag :] En liten rörpreamp kan dock låta bra om man kopplar just Akustiska gitarrer genom den, för inspelning men även live. Håller dock med tidigare talare, du har en flaskhals i ditt ljudkort, så istället för en preamp kanske du borde fundera på ett externt USB ljudkort med preamps inbyggt, tex. M-audio MobilePre, då tror jag att du blir riktigt nöjd med dina inspelningar.

Väl mött!

EDIT: Stavning

Redigerat av Xyro
Postat

krisar det så hör efter med någon polare, du kanske kan få låna någon enkel liten mixer med fantommatning, så att du åtminstonen kan komma igång.

sen så spar du ihop en liten slant till, till ett dedikerat ljudkort och en liten preamp, alternativt ljudkort med inbyggd preamp.

Postat

en feting.

😉

Går alldeles utmärkt att göra musik med SB-kort.

Och förresten, som någon sa - det går lika bra med en liten mixer som en micförstärkare/preamp, t ex UB802.

Gällande sladdarna kan de säkert hjälpa dig i musikaffären, det beror lite på vad du väljer för preamp/mixer, och vilken modell av SB-kort du har.

// David

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.