Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har nästan alltid diverse problem med kicken och basen. Oftast är dom i samma frekvens, och då får jag skära i dom för att dom inte ska gegga ihop sig. Men då tappar kicken oftast all sitt tryck, och dom arbetar inte alls i samspel. Jag har för mig att jag läste ett "studio tipsar" att man kunde fixa detta på nått sätt. Men hur? Jag kör med Cubase SX 1

Annons
Postat
Jag har nästan alltid diverse problem med kicken och basen. Oftast är dom i samma frekvens, och då får jag skära i dom för att dom inte ska gegga ihop sig. Men då tappar kicken oftast all sitt tryck, och dom arbetar inte alls i samspel. Jag har för mig att jag läste ett "studio tipsar" att man kunde fixa detta på nått sätt. Men hur? Jag kör med Cubase SX 1

Jag brukar alltid göra så här..

Compressor på kick med inställingar på ungefär

9:1 ratio

Thrsh: -15

Attack: 3

Release: 10

Eq: Skär ca -3 db runt 300-400 hz

Compressor på bas med inställningar på ungefär

7:1 ratio

Thrsh: -10

Attack: 5

Release: 15

Eq: Hp-filter vid 80hz ungefär sen skär ja lite vid 500 - 1000 hz

inte riktigt 100% på inställningarna.. sitter på jobbet nu o försöker komma ihåg.. lita på öronen så blir de bra...

Detta är hur jag gör och alla gör väl olika antar jag.. grejen är att du måste prioritera en sak.. antingen tung kick eller tung bas.. inte båda..

Postat

Jag vill inte ha något av dom. Jag vill ha ett samspel som låter bra.

tack för tipsen dock Carl

Postat
Jag vill inte ha något av dom. Jag vill ha ett samspel som låter bra.

tack för tipsen dock Carl

Då är det fortfarande EQ och Compressor som gäller..

Postat

Ofta bestämmer jag mig först för vad jag vill ska stå för djupbasen. Det blir nästan alltid basen, så då skär jag kicken runt 60-120Hz och drar istället på lite runt 4-5000 Hz (lite beroende på källmaterialet) för att få fram "klicket". Tycker det funkar bra när man sedan lyssnar på hela mixen.

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Om du ska göra disco föreslår jag sidechain;

låt basen ducka varje gång kicken slår.

Tipsar om denna tråd:

sidechain/midigate-tråden

Postat

När du säger hiphop förmodar jag att både kicken och basen ska ha blyfet 50hz-botten ? 😏

Kan kicken ha ett hörbart klick från "bastrumme-pedalen"?

oftast upplever man ett skitfett, homogent trum/baspaket som om den djupa basen kommer från båda instrumenten..när det i själva verket är så att det ena ljudet fått sin resonansfrekvens förstärkt lite ( typ basen runt 180 - 200hz)

och kicken står för botten ( 40 - 60hz).

Hiphop har väl oftast en kick och syntbas som spelar samtidigt och då blir man nästan tvungen att köra ett nattvaktartrick o använda sidechain ihop med kompressor..eller så boostar du kicken med 2 smala EQ band vid 50hz och runt 1,7 - 2khz med c:a 2db

och skär motsvarande i syntbasen + kanske ett shelvingfilter från 20hz...

du kommer märka skillnad om du växlar fram och tillbaka mellan processat ljud och icke-processat ett par gånger ( bypassknappen alltså.)

Postat

Jag brukar alltid göra så här..

Compressor på kick med inställingar på ungefär

9:1 ratio

Thrsh: -15

Attack: 3

Release: 10

Eq: Skär ca -3 db runt 300-400 hz

Compressor på bas med inställningar på ungefär

7:1 ratio

Thrsh: -10

Attack: 5

Release: 15

Eq: Hp-filter vid 80hz ungefär sen skär ja lite vid 500 - 1000 hz

inte riktigt 100% på inställningarna.. sitter på jobbet nu o försöker komma ihåg.. lita på öronen så blir de bra...

Detta är hur jag gör och alla gör väl olika antar jag.. grejen är att du måste prioritera en sak.. antingen tung kick eller tung bas.. inte båda..

tack för bra tips 😏

• 2 veckor senare...
Postat

Jag trollar med EQ;n. Jag lägger upp en extra kanal med enbart bastrumma hårt skuren (50 - 75Hz) med en hög topp på exakt 63Hz. Gör samma sak med basen hårt skuren (70 - 90Hz) med en hög topp på exakt 80Hz. Sen drar jag upp dem i mixen (kan behöva sänka orginalbastrumma/bas något) till önskat resultat uppnås.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.