Jump to content
Annons

Nexustwins

Recommended Posts

Tjenare, Har funderat på vad send effekter gör och varför man ska använda dom.. Kan någon hjälpa mig för att börja använda dem eftersom jag inte fattar riktigt själv hur jag ska göra. 😱

Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

http://www.carillonsupport.com/support/cln...sx_mixfx_xp.htm

Or 'Auxiliary' effects are a bank of 8 effects buses which can be used by any track by routing or 'sending' part of the channel's signal out to that effect. It's very similar to inserting effects but this time the effect is accessible by every track, rather than just a single track. This means that you could set up a single delay effect and have several different tracks using it all at once. It also saves on processing power as you could have one reverb open on an auxiliary bus for all the tracks to access, rather than individual reverbs on every track which would be much more processor intensive.

http://www.harmony-central.com/articles/ti...ng_in_plug-ins/

Behandlar: INSERT, MASTER och AUX (aka send).

Google my man, google.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=%22sen...&btnG=Hae&meta=

Dela på andra sajter

http://www.carillonsupport.com/support/cln...sx_mixfx_xp.htm
Or 'Auxiliary' effects are a bank of 8 effects buses which can be used by any track by routing or 'sending' part of the channel's signal out to that effect. It's very similar to inserting effects but this time the effect is accessible by every track, rather than just a single track. This means that you could set up a single delay effect and have several different tracks using it all at once. It also saves on processing power as you could have one reverb open on an auxiliary bus for all the tracks to access, rather than individual reverbs on every track which would be much more processor intensive.

http://www.harmony-central.com/articles/ti...ng_in_plug-ins/

Behandlar: INSERT, MASTER och AUX (aka send).

Google my man, google.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=%22sen...&btnG=Hae&meta=

ska se om jag fattar annars återkommer jag 😱

Dela på andra sajter

skulle just fråga vilket program du använder... men nu ser jag ju att du skrivit i FL... men om du byter till cubasis så kan jag förklara 😱

nja.. jag tror att jag håller mig till Fl-studio 😏

Dela på andra sajter

Har du Studio 5-06?

Om inte, köp den innan nr6 hinner ut...

Om du har numret, bläddra upp sidan 36 (Mixologin)

😏

Dela på andra sajter

är det ditt svar standardsvar i alla trådar? 😱😏

Ifall man frågar om vad send/insert är, och gör det under denna vecka så... ja 😱

Dela på andra sajter

Har du Studio 5-06?

Om inte, köp den innan nr6 hinner ut...

Om du har numret, bläddra upp sidan 36 (Mixologin)

😉

Om jag dels inte har råd till det och dels inte orkar springa/gå och köpa det vad ska jag göra då?

Ps. jag har ingen bil så jag kan inte köra och köpa det 😛

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Om jag dels inte har råd till det och dels inte orkar springa/gå och köpa det vad ska jag göra då?

Läsa länkarna jag googlade åt dig i första svaret?

Dela på andra sajter

Eller be nån jävla duktig idiotjävel här på detta myyyyyycket proffsiga forum att snällt förklara enkelt hur fan man gör.

Eller finns här bara inkompetenta pulare nu för tiin??

Ja jag kan inte... 😉😛

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Bara principen är klar, torde väl man kunna navigera sin manual ganska lätt, eller hur? Själv har jag aldrig använt FL, så det kan ju vara att det är krånlgit med send/inserts där. Då ber jag om ursäkt för mina antaganden.

För att nu snabbt översätta det jag tidigare skrev in:

Då man använder send, skickar alla kanaler signalen in i samma effektburk, alltså flere kanaler delar samma effektinstans. Mindre cpu, bra för att få samma "utrymme". Exempel: Delay, reverb.

I insertar är effekten dedikerad för spåret. Mera cpu-intensivt. Exempel: Kompressor, autotune, distortion (gitarr).

NU läser du länkarna!

Dela på andra sajter

Eller be nån jävla duktig idiotjävel här på detta myyyyyycket proffsiga forum att snällt förklara enkelt hur fan man gör.

Ja jag kan inte... 😆😆

Med den där attityden så är det nog ingen som vill hjälpa dig. Tagga ner.

Dela på andra sajter

Ja jag kan inte...  😆  😆

Nej du det är inte jag som behöver hjälp,,,

Dela på andra sajter

Bara principen är klar, torde väl man kunna navigera sin manual ganska lätt, eller hur? Själv har jag aldrig använt FL, så det kan ju vara att det är krånlgit med send/inserts där. Då ber jag om ursäkt för mina antaganden.

För att nu snabbt översätta det jag tidigare skrev in:

Då man använder send, skickar alla kanaler signalen in i samma effektburk, alltså flere kanaler delar samma effektinstans. Mindre cpu, bra för att få samma "utrymme". Exempel: Delay, reverb.

I insertar är effekten dedikerad för spåret. Mera cpu-intensivt. Exempel: Kompressor, autotune, distortion (gitarr).

NU läser du länkarna!

Okay, jag ska läsa dina länkar 😆. Hoppas att jag kan förstå vas som är skillnaden mot en vanlig effekt kanald 😆 .

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Berätta vad en "vanlig" kanal är i ditt program? (citera fast manualen om det hjälper!)

(exempelanalogi på din frågeställning: "vad är det för skillnad på vanliga och 2-vägs högtalare")

Redigerat av tsmalmbe
Dela på andra sajter

Ja jag kan inte...  😆  😆

Oj sorry. Hahahah! Tar tillbaka det där. Tittade på avataren istället för namnet, och ni har lika om man bara skummar lite fort. Blev förvirrad.

Dela på andra sajter

Ja jag kan inte...  😆  😄

Oj sorry. Hahahah! Tar tillbaka det där. Tittade på avataren istället för namnet, och ni har lika om man bara skummar lite fort. Blev förvirrad.

De e lugnt Neko! 😄

...jag kanske borde vårda mitt språk förresten. 😆

Dela på andra sajter

Jag blir bara lite arg på folk som hela tiden måste "tjafsa" istället för att hjälpa. Hur många inlägg har det blivit i denna tråden men speciellt mycket hjälp har han inte fått...

Blä säger jag. Inte speciellt sjysst av er.

Japp nu kastar jag paj på er...

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Jag blir bara lite arg på folk som hela tiden måste "tjafsa" istället för att hjälpa. Hur många inlägg har det blivit i denna tråden men speciellt mycket hjälp har han inte fått...

Vad var det för fel på mitt första inlägg och på Linus förslag?? Om han skulle ha läst det, och sen kommit med FLERE frågor, men nej. Han ignorerade svaren totalt och frågade "om jag inte orkar läsa länkarna ni googlade och vill inte slösa pengar på tidningen, vad gör jag då".

WTF.

Dela på andra sajter

Vad var det för fel på mitt första inlägg och på Linus förslag?? Om han skulle ha läst det, och sen kommit med FLERE frågor, men nej. Han ignorerade svaren totalt och frågade "om jag inte orkar läsa länkarna ni googlade och vill inte slösa pengar på tidningen, vad gör jag då".

WTF.

Jag antar att hans fråga är att han inte riktigt vet hur fan man gör med sendeffekterna i FL Studio.. och några speciellt bra svar har han inte fått.

Gå och lägg dig...

😏

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Jag antar att hans fråga är att han inte riktigt vet hur fan man gör med sendeffekterna i FL Studio.. och några speciellt bra svar har han inte fått.

Jag antog att hans fråga var den han ställde.

Gå och lägg dig...

Ja. Low battery.

Dela på andra sajter

Ingen verkar kunna svara på ursprungsfrågan.. Jösses.. Så här ser jag på saken.

det finns två typer av effekter då man mixar 1. Inserteffekter 2. Sendeffekter.

Den stora skillanden mellan dessa är att inserteffekter ligger före EQ på repsektive kanal. eller i mjukvaruvärlden. "det går åt en i serie på varje kanal".

En sendeffekt kan många spår dela då den ligger mot masterkanalen (Send return)

Med andra ord.. Kan man använda samma reverb/delay på många spår men i olika mängd.. använd sendeffekt. Då spar du på CPU då du bara behöver 1 VST om det är en DAW du använder (Cubase, Logic etc).

En inserteffekt är unik för varje kanal.. Den brukar oftast innefatt en compressor eller EQ för att påverka ljudet innan EQ.. Mest vanligt på sångspår.. Men i fallet med flera kanaler med trummor så kan det lika gärna handla om en gate effekt t.ex. (no rules).

Summa sumarum.. sendeffekter=många kanaler kan dela på effekten..

inserteffekt= det går åt en per kanal (ligger i serie).. slukar mer processor om samma effekt ligger på fler kanaler. HIFI-mässigt är det bättre med inserteffeketr då ljudet grötar ihop sig mindre.. 😏

Dela på andra sajter

Ingen verkar kunna svara på ursprungsfrågan.. Jösses.. Så här ser jag på saken.

det finns två typer av effekter då man mixar 1. Inserteffekter 2. Sendeffekter.

Den stora skillanden mellan dessa är att inserteffekter ligger före EQ på repsektive kanal. eller i mjukvaruvärlden. "det går åt en i serie på varje kanal".

En sendeffekt kan många spår dela då den ligger mot masterkanalen (Send return)

Med andra ord.. Kan man använda samma reverb/delay på många spår men i olika mängd.. använd sendeffekt. Då spar du på CPU då du bara behöver 1 VST om det är en DAW du använder (Cubase, Logic etc).

En inserteffekt är unik för varje kanal.. Den brukar oftast innefatt en compressor eller EQ för att påverka ljudet innan EQ.. Mest vanligt på sångspår.. Men i fallet med flera kanaler med trummor så kan det lika gärna handla om en gate effekt t.ex. (no rules).

Summa sumarum.. sendeffekter=många kanaler kan dela på effekten..

inserteffekt= det går åt en per kanal (ligger i serie).. slukar mer processor om samma effekt ligger på fler kanaler. HIFI-mässigt är det bättre med inserteffeketr då ljudet grötar ihop sig mindre.. 😛

Tack, Du är bra på att förklara saker på ett vettigt sätt. 🙂😕 .

Ganska praktiskt att Fl-studio´s kanaler kan funka som send´s allihopa 🙂!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.