Jump to content
Annons

Nytt grafikkort hänger sej


91:an

Recommended Posts

Köpte ett Radeon 9600 grafikkort till musikdatorn för att kunna videoredigera. Innan jag plockade ur det tidigare kortet Matrox millennium G450, avinstallerade och inaktiverade jag det samt avinstallerade programvaran som följde med.

Men med det nya kortet hänger sej datorn när Windowsloggan visas, även om jag startar i felsäkert läge. Jag provade även att installera drivrutinerna för nya kortert då jag satte tillbaks det gamla (annars kom jag ju inte in i datorn) men det hjäpte inte. Att lämna in datorn för åtgärd är inte särskilt lockande då vet man ju inte hur länge man blir utan sitt musikredskap!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Försök pyssla med dina AGP-inställningar i BIOSen. Kan inte säga exakt vad, tyvärr. Fungerar det inte då så...

Försök installera XP "bredvid" nuvarande, och kolla om du får en grundinstallation att fungera. Då vet du att problemet ligger i din nuvarande installation, och inte i hårdvaran. Ligger den i hårdvaran, skall du byta ut kortet.

Fittig massa jobb, I know.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att inte tabort det gamla kortet och sätt även i det nya.(om det finns plats vill säga)

se om windows hittar det nya kortet, installera det (tanka ner nyaste drivisarna)och avinstallera sedan det gamla. stäng av datorn och tabort det gamla kortet.

Jag förutsätter att du kör winXP!

Kan va värt ett försök...

Link to comment
Dela på andra sajter

BdurnerR, när jag köpte kortet uppgav jag vad jag hade för moderkort, processor och tidigare grafikkort så jag borde ha fått ett som är kompatibelt.

Det finns inte plats för två kort i datorn tyvärr så det går inte att göra det du föreslår.

Barden, Tsmalmbe, jag är inne på okända vatten när jag går in i bios, men jag kanske gör ett försök imorgon...

Link to comment
Dela på andra sajter

BdurnerR, när jag köpte kortet uppgav jag vad jag hade för moderkort, processor och tidigare grafikkort så jag borde ha fått ett som är kompatibelt.

Det finns inte plats för två kort i datorn tyvärr så det går inte att göra det du föreslår.

Barden, Tsmalmbe, jag är inne på okända vatten när jag går in i bios, men jag kanske gör ett försök imorgon...

mitt tips är att du även här i tråden uppger vad du har för moderkort. då ökar chanserna att du får värdefulla experttips.

annars tippar jag också på att ändra busshastigheten för agp, precis som någon sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att starta i felsäkert läge. Om det fungerar kan du då prova att uppdatera drivrutinerna för moderkortet och agp-porten. Löser det inte problemet så kan ett alternativ vara att avinstallera eventuella drivrutiner för moderkortet vilket tvingar grafikkortet att startas i nån sorts kompabilitetsläge. Du kan då eventuellt använda ett program som Riva Tuner för att ändra funktioner för grafikkortet och på så vis tvinga det att fungera.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta men.. Hur tusan kunde du få för dig att ta bort det ultimata perfekta grafikkortet Matrox millennium G450 FÖR att byta ut det mot nåt superdumt 3D processernade data-spelskort 😆

Tänk efter lite nu.. Vad har du för upplösning på video??? antagligen 720 x 576 om du inte kör med HDTV då kanske du hamnar på 720pixel eller rent av 1920x1080 ... Men inte tusan behöer du ett spelkort inte.. In med G450 igen för trusan.. Hrrmm.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Trots att hegobald faller lite OT från vad det frågan egentligen var, tycker jag frågeställningen är helt relevant. I en värld av 2D behöver man inte uppgradera ett Matrox-kort, som framförallt har stabilare helheter än grundberget (hård+mjukvara).

Berätta gärna hur projektet framskrider.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att starta i felsäkert läge. Om det fungerar kan du då prova att uppdatera drivrutinerna för moderkortet och agp-porten. Löser det inte problemet så kan ett alternativ vara att avinstallera eventuella drivrutiner för moderkortet vilket tvingar grafikkortet att startas i nån sorts kompabilitetsläge. Du kan då eventuellt använda ett program som Riva Tuner för att ändra funktioner för grafikkortet och på så vis tvinga det att fungera.

/Majken

Absolut!

Skulle det inte kunna vara värmeproblem också? Fläkten kanske är ett "måndags-ex"? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Kan kortet köras både med 1,5 och 3,3 V? Vad har du valt i BIOS?

2. Har kortet en egen strömkontakt på PCI-kortet?

CPWEX12.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att hegobald faller lite OT från vad det frågan egentligen var, tycker jag frågeställningen är helt relevant. I en värld av 2D behöver man inte uppgradera ett Matrox-kort, som framförallt har stabilare helheter än grundberget (hård+mjukvara).

Berätta gärna hur projektet framskrider.

Efter många fruktlösa försök på egen hand ringde jag upp Pyroteck där jag köpte kortet och undrade om han kunde kolla medans jag väntade. Det gjorde han genom att gå in i bios och göra några inställningar så att datorn direkt kunde hitta kortet och slutföra installationen. (Han skiftade dock inte AGP mellan 4x/8X) Varför det inte fungerade vanliga vägen via XP förstår jag inte, jag har bytt grafikkort på tidigare datorer ett flertal gånger.

Matroxkortet fungerade inte då jag uppdaterade videoredigeringsprogrammet Pinnacle Studio 9 till 10plus. Bilden stannade och försökte hinna ifatt men då låg den ett par scener efter. Filmen hoppade fram 10sek och visade en ny stillbild.

Nu fungerar det perfekt med Radeonkortet. Att det nya kortet skulle vara ett kort för dataspel betvivlar jag för jag poängterade vid köpet att bara var för videoredigering och inte spel dessutom kostar det bara 800kr!

Slutet gott i alla fall och tack för alla tips! Jag har provat mej fram där min förmåga räckt till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...