Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Halloj!

Lame fixar inte att konvertera en .wma till .mp3. Inte itunes heller. Ska det vara svårt? Ska jag behöva importera den till Sonar för att konvertera den till wav för att konvertera den till mp3? Känns ju lite sunkigt.

Jag köpte en flaska Loka och fick en låt på köpet, thats why.

tjing

Bengan

Annons
Postat

Jag kastade in mina wma-filer i Nero, brände till image med "Virtual Recorder" och rippade sen ut mp3:or.

Postat
Jag kastade in mina wma-filer i Nero, brände till image med "Virtual Recorder" och rippade sen ut mp3:or.

Ok. Jag hajjar konceptet, men jag har tyvärr inte nero. Jag kollar om man kan göra nåt liknande i mitt brännarprogram "RecordNow".

tjing

Postat (redigerat)
Jag kör den här:

http://www.imtoo.com/wma-mp3-converter.html

Väldigt enkel att använda och fixar WMV, WAV, MP4, M4A, MP2, OGG, APE, AAC, VQF, m.m.

Kan även plocka ut audiofiler från videofiler.

Den verkar ju alldeles lysande...

MEN det sket sig. "Protected file cant be encoded without licence".

De är det piratisterna tjatat om alltså. jag kan inte lyssna på min KÖPTA (även om jag nu fått den på köpet, men ord.pris var ju en tia) låt i iPod pga nåt jävla antikopieringssystem?

jahaja...

edit: och jag kan inte bränna den till musikCD med RecordNow heller. Nu blir jag småpurken.

Redigerat av Vallhagen
Postat

...och jag kan inte importera den i Sonar...

Fascinerande. Hittar du (eller nån annan) programmet, Hacke, så blir jag tacksam. Annars har jag väl lärt mig nåt nytt. Att det skiter sig liksom. Vaffan ska jag med en wma-fil till...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Just det. Standardsvaret i alla trådar där det behandlas piratism är ju att "man säljer ju redan musik på nätet, vad klagar ni, finns ingen orsak att downloada mp3:or!". Jag har också på detta forum försökt ifrågasätta musikindustrins nuvarande businessmetoder, och får alltid samma kakkalass i nacken.

Det tar nog en tid innan det blir allmänn kännedom att de här "skyddena" fungerar just så här dåligt. Sen höjer sig rösterna, och det blir en ändring. Alltså vid det skede ingen mera köper en viss spelare från Giganus, för att de "har hört att det inte fungerar".

Till vidare går det just så att man söker en lösning på "det gråa området" för att få musiken man köpt att fungera.

Postat

Wow! Det här kommer att bli en pirattråd 🙂

Nävars. Du har en poäng tsmalmbe, och för första gången ser jag här dilemmat i praktiken.

Det "gråa" området finns ju även här. Nu fixade jag det på 7:e försöket; jag brände den till ljudCD från windows media player, och rippade den till mp3 i iTunes. Onekligen en rättså muppig omväg. Jag såg inte om jag kunde bränna en .img från windows media player (kollade iofs inte så noga), så jag fick "offra" en CD.

Postat

Haft samma dilema med en cocacola kampanj tillsammans med CDON. I och med detta föraktar jag alla butiker som säljer WMA eftersom det bara begränsar. Folk är vana vid MP3s mångsidighet så jag förstår att DRM inte är ett dugg poppis eller ens en konkurent till MP3 formatet. 😏

Min lösning blev min minidisc spelare. Line out från datorn till discen sedan spela in i FL och exportera. Finns säkert bättre sätt men det var det som slog mig för tillfället.

Kändes härligt med shift>Delete på wma filen efteråt. 😎

Postat
för första gången ser jag här dilemmat i praktiken.

😏

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det var inte meningen att göra det till en pirattråd, närmast kommentera ur min egen synvinkel! Det att nån på et musikerforum ser problemet för första gången bara påvisar att vi tyvärr har en lång väg att gå innan alla envisbockar kommer att inse saker och ting.

Det har ju inget direkt med piratism att göra att slutanvändare är missnöjda med tekniken de blir tilldelade. Det kommer att finnas många som frågar "hur får jag detta att fungera" och några som funderar "hur piratiserar jag detta". Överraskande nog kommer båda målgrupperna att komma till samma slutsatser och verktyg. De förstnämnda inser troligen inte ens att det de frågar efter (användbarhet) i själva verket är olagligt.

Angående andra lösningar, är ju line-out verkligen det som understöds. Introducera litt surr och durr och skräp i din signal, och mitt i allt är det OK att kopiera. Det har väl de stora DRM-pojkarna också kommit fram till.

Postat (redigerat)

Jag kan göra en parallell till Sonys Hi-MD. Mjukvaran SonicStage hade från början många DRM-spärrar.

Varje dator fick ett digitalt ID. Det som överfördes från en dator till en MD-skiva kunde inte laddas tillbaka till en annan dator. (Eller ens samma dator, efter man formaterat och installerat om datorn.)

Dessutom fanns en spärr att endast material som spelats in via analog line-in kunde sparas på datorn som wav.

Ville du ladda över mp3:or så fanns det inget native/direktstöd, utan de konverterades till Atrac3+ först och fick ett digitalt ID.

Musik som spelats med "gammaldags" Minidisc kunde inte överföras till datorn alls.

Följderna blev att nästan inga köpte Hi-MD eller Sonys spelare... iPod/iTunes gjorde däremot stora vinster. Sony öppnade den egna butiken Connect. Fortfarande knappt några som brydde sig.

Det spelade ingen roll att alla användare klagade. Först när Sony började förlora mycket pengar insåg man sina misstag.

Nya modeller av Hi-MD har native stöd för mp3-formatet.

Alla modeller av Hi-MD kan dock överföra fritt numera, sedan spärrarna i SonicStage togs bort.

Som tsmalmbe säger, det har inget med piratism att göra - utan att slutanvändaren är missnöjd.

Så jag undrar när iPod kommer att få stöd att spela WMA, och när alla tillverkare MP3/WMA-spelare kommer få stöd för iTunes-köpt musik. 😆

Fast det går ju bra för iTunes så det lär inte hända...

Annars kan man skaffa en iRiver som spelar både wma, aac och gamla hederliga mp3:or 😆😄

Redigerat av Linus
Postat
Nu fixade jag det på 7:e försöket; jag brände den till ljudCD från windows media player, och rippade den till mp3 i iTunes. Onekligen en rättså muppig omväg. Jag såg inte om jag kunde bränna en .img från windows media player (kollade iofs inte så noga), så jag fick "offra" en CD.

Jo, det muppiga sättet är det fler som kommit på... 😆

http://www.zittware.com/Products/CDMaster3...WMA_to_MP3.html

Hittade den här som påstår sig plocka bort DRM 2.0 från WMA-filer:

http://home.wanadoo.nl/lc.staak/freeme.htm

(kanske på gränsen ok att posta länken ovan... vid ev. censur; googla på freeme.zip)

Kan dock inte erinra mig att det var freeme.zip jag använde sist...

Postat
Det var inte meningen att göra det till en pirattråd,

[..]

De förstnämnda inser troligen inte ens att det de frågar efter (användbarhet) i själva verket är olagligt.

Inga pirattrådsproblem här tsmalmbe! Jag tycker ditt/dina inlägg var bra.

Fascinerande med illegaliteten, jag har alltså gjort nåt olagligt nu sedan jag genom muppomvägen fixat till mig en mp3-a för att kunna lyssna.

Tack för länkar ock tips Hacke! Även om jag skiter i crackprogrammet; fan jag går ju inte ens mot rött 😆

Vettigt inlägg oxå Linus!

Visst fan L.C, jag har ju KASSETTDÄCKET kopplat till line-out! Så kan jag lösa det... : 😱

Jag avslutar diskussionen med: Bra tråd. Tack för det 😱

/Bengan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.