Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN: Trust me

ARTIST/GRUPP: Cassandra & John

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 4:08

KOMPOSITÖR: Cassandra & John

PRODUCENT: John

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 6.6 MB

STATUS: Grund

Det här är en mys-poplåt som jag och mina goda vän Cassandra har skrivit. Jag har stått för musiken och hon texten. Sången är inspelad i min mammas sovrum och är därför inte helt topp topp. Musiken är väl heller inte topp topp, men man tager var man haver och jag tycker det är en riktigt bra låt iaf. Även om produktionen behöver frächas upp.

http://www.speedyshare.com/947843270.html

Redigerat av Exil
Annons
Postat

Jag bumpar upp denna. Någon som har något att säga denna gång 😱

Postat

Låter rätt bra. Inget fantastiskt originellt men gott hantverk i en fördefinierad stil. Vet inte riktigt om jag gillar ourdon (visst heter den så, BoooOuumP-trumman), känns inte riktigt som den passar in. Låter som hon har fin sångröst, men känns som hon är lite osäker i delar (märkbart i början). Lite hårt komprimerad sång kanske, finns inte mycket dynamik (men tja, det ska ju låta så nu för tiden :-/ ). Rätt tråkig text i mitt tycke, lite mer lek och vändningar behövs för att lyfta ett så pass uttjatat tema.

Överlag en snyggt gjord låt, om än rätt intetsägande (personlig åsikt). Skulle inte reagera speciellt om jag hörde den på komersiell radio, skulle passa in där.

Postat

jag tycker det är en go låt, en liten piano tabbe mot slutet, sen vorre det fint med ett mer fast trumkomp, det känns lite sprött med en kongas här en där, eller vad det nu hette. annars tycker jag låten är go, men som sagt jag tycker du ska jobba mer med "rena" trummor för att få det driv låten förtjänar

Postat (redigerat)

Jävligt skön röst 😄... och bra!

Höj rösten! Pianot behöver komprimeras lätt. (Byt synthljudet i inledningen som skär sig lite, låter som rundgång i mikrofonen... nästan.)

Få fram rösten: Brukar alltid med eq skära bort ifrån instrument-bakgrund så rösten kommer fram, man provar vad som låter bäst men tagit ur luften

minus 3dB vid 600Hz samt 1800Hz. Sen höjs hela instrument bakgrunden typ 1 dB och därefter höjer man med eq på masterregeln, på allt (m.a.o. röst +

instrument-bakgrund) typ 1, 2 dB vid samma frekvenser som man sänkte instrumentalen med, i detta fall 600Hz/1800Hz! Rösten gör man ingenting med.

Percussion var i och för sig coola men skulle själv föredra bara vanliga trummor eller några trumloopar.

Det är bra... men det kan bli bättre! Sången är perfekt som den är men resten kan jobbas på.

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)

Arete: Början av låten är faktiskt det som vi hade svårast att få till, vi ändrade melodi, tog omtagningar och det är väl början som vi fortafarnde är minst nöjda med. Eftersom det bara är piano i början så är sången väldigt lidande om det är den minsta lilla osäkerhet. Text är ju förövrigt alltid svårt att få fram. Särksilt att skriva något nytt som ingen annan redan har skrivit. Vi båda är ju endast 18 år och utveklas fortfarande hehe, så både musik och text kommer ju förhoppningsvis bli bättre i våra nästkommande låtar:)

Bubben: Pianotabbe är det helt klart i slutet ja 😱 Jag får ta på mig den eftersom det är jag själv som har lirat. Pianot ska ändå läggas om eftersom det är ett brus som följde med pga av dåligt ljudkort. Jag ska testa att göra en verison med trummor. Har DFHS så det är inget problem med att fixa bra trumljud, men det blir lätt lite B-komp när man själv inte är trummis. Men jag ska absolut ge det ett försök

Hans: Kul att du diggar rösten, för det gör även jag. Ska se över nivåerna. Synthljudet tyckte jag var rätt snyggt i början, men jag kan förstå vad du menar.

Redigerat av Exil
Postat
Jävligt skön röst :rolleyes:... och bra!

Höj rösten! Pianot behöver komprimeras lätt. (Byt synthljudet i inledningen som skär sig lite, låter som rundgång i mikrofonen... nästan.)

Få fram rösten: Brukar alltid med eq skära bort ifrån instrument-bakgrund så rösten kommer fram, man provar vad som låter bäst men tagit ur luften

minus 3dB vid 600Hz samt 1800Hz. Sen höjs hela instrument bakgrunden typ 1 dB och därefter höjer man med eq på masterregeln, på allt (m.a.o. röst +

instrument-bakgrund) typ 1, 2 dB vid samma frekvenser som man sänkte instrumentalen med, i detta fall 600Hz/1800Hz! Rösten gör man ingenting med.

Percussion var i och för sig coola men skulle själv föredra bara vanliga trummor eller några trumloopar.

Det är bra... men det kan bli bättre! Sången är perfekt som den är men resten kan jobbas på.

Tack Hans för tipset. Men eftersom jag har all musik och sång på enskilda spår i projektet så kan jag inte sänka justrera eq:n på hela musiken. I så fall får jag först bounca ned musiken och sen göra som du beskriver, dock lite omständigt om jag sedan vill ändra nivåer. Men det är väl så jag får göra, eftersom jag redan använder gruppkanaler så kan jag inte skicka alla instrument till en gruppkanal för att justrera eq där.

Men det var ett bra tips, och jag ska absolut testa 😄

Postat

Både snygg låt och arr. Spröd och fin röst som dock är lite osäker här och var. Det jag reagerar på mest är att det är så helt olika rumsklang på sång(torrt) och instrument. Dom hör inte ihop liksom. Det blir som när någon sitter och sjunger bredvid en högtalare där det strömmar ut instrumental musik. Det borde vara lätt fixat med nån liten efterklang på sången. Snygga och välgjorda stämmor!

Postat
Både snygg låt och arr. Spröd och fin röst som dock är lite osäker här och var. Det jag reagerar på mest är att det är så helt olika rumsklang på sång(torrt) och instrument. Dom hör inte ihop liksom. Det blir som när någon sitter och sjunger bredvid en högtalare där det strömmar ut instrumental musik. Det borde vara lätt fixat med nån liten efterklang på sången. Snygga och välgjorda stämmor!

Tack 91:an!

Jag kan hålla med dig, sången har tyvärr redan en liten rumsklang från min mors sovrum när vi spelade in. Och det har gjort att det är lite svårt att få sången och instrumenten att jobba bra tillsammans. Och jag har redan lagt på rätt stort reverb på sången, men jag ska se vad man kan göra 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.