Jump to content
Annons

Bäst stålsträngar för plockning?

Bandspelare (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Stålsträngar låter ofta metalliskt med mycket diskant när de är nya... Brukar sjunka in efter en vecka eller tvås spelande till mer dämpade. Övergången från nylon till stål är inte helt enkel kan jag tänka mig, och du får nog vänja dig vid hårda strängar och kraftig fingervärk i början. Ett alternativ är att köpa väldigt tunna strängar (light), men de brukar inte rekommenderas om man inte har väldigt klena fingrar eftersom de överlag ger ett tunnare/tråkigare ljud än vanliga mediums.

Dela på andra sajter

Riktigt tjocka Thomastik Infeld Spektrum (stavas det så?) låter klart bäst enligt mig. I alla fall på en akustisk gitarr av storlek dreadnaught (den vanligaste).

Dela på andra sajter

Om det är cut away på gitarren så kan även en del bas försvinna där och bidra till större medvetenhet av diskantljudet.

Jag har inte kollat så mycket i konstruktionen på cutaway gitarrer, men på en vanlig så vibrerar nästan inget där, så när som på rätt höga frekvenser, och väldigt lågt. Att det klingar mindre bas borde då bara ha med övriga delarna i konstruktionen att göra och att det ofta är rätt dåliga instrument med mikrofon i gör ju att priset höjs (och därför tror många att det är likvärdig kvalité i trä och bygge). Ska kolla upp det där... men jag tror inte basefrekvenserna påverkas nämnvärt. Har för mig att det till största del på tradition, och inte resultat, att akustiska gitarrer oftast inte har cutaway. Många stycken skulle bli mycket lättare att spela men det är ju "fusk".

Hector Projector: Fortsätt du spela nylonsträngat! :rolleyes: Nä, men de där Elexir har jag inte testat på akustisk gura, de har ju ngt nylonlager över sig som jag tycker borde göra klangen lite mer i stil med det du eftersträvar. Det är ett annat motstånd i en stålsträngad gitarr så det brukar låta lite som att man slliter i strängarna mer då man tränat upp sig på nylonsträngad och sedan byter, du måste nog öva mer och vänja dig med den nya klangen också...

Dela på andra sajter

...och släng på ett paket Dádario (eller hur det nu stavas?) 010. 😄

Jag ska inte rätta va? 😄

Jag prismässigt och klangmässigt är de väl alltid hyfsade...

Dela på andra sajter

Om det är cut away på gitarren så kan även en del bas försvinna där och bidra till större medvetenhet av diskantljudet.

Jag har inte kollat så mycket i konstruktionen på cutaway gitarrer, men på en vanlig så vibrerar nästan inget där, så när som på rätt höga frekvenser, och väldigt lågt. Att det klingar mindre bas borde då bara ha med övriga delarna i konstruktionen att göra och att det ofta är rätt dåliga instrument med mikrofon i gör ju att priset höjs (och därför tror många att det är likvärdig kvalité i trä och bygge). Ska kolla upp det där... men jag tror inte basefrekvenserna påverkas nämnvärt. Har för mig att det till största del på tradition, och inte resultat, att akustiska gitarrer oftast inte har cutaway. Många stycken skulle bli mycket lättare att spela men det är ju "fusk".

Hector Projector: Fortsätt du spela nylonsträngat! 😆 Nä, men de där Elexir har jag inte testat på akustisk gura, de har ju ngt nylonlager över sig som jag tycker borde göra klangen lite mer i stil med det du eftersträvar. Det är ett annat motstånd i en stålsträngad gitarr så det brukar låta lite som att man slliter i strängarna mer då man tränat upp sig på nylonsträngad och sedan byter, du måste nog öva mer och vänja dig med den nya klangen också...

Lådans volym blir mindre samt mer osymmetrisk, därför får du lägre volym och mindre värme och botten med en med cutaway.

Dela på andra sajter

Hector Projector: Fortsätt du spela nylonsträngat! 😱 Nä, men de där Elexir har jag inte testat på akustisk gura, de har ju ngt nylonlager över sig som jag tycker borde göra klangen lite mer i stil med det du eftersträvar. Det är ett annat motstånd i en stålsträngad gitarr så det brukar låta lite som att man slliter i strängarna mer då man tränat upp sig på nylonsträngad och sedan byter, du måste nog öva mer och vänja dig med den nya klangen också...

Lådans volym blir mindre samt mer osymmetrisk, därför får du lägre volym och mindre värme och botten med en med cutaway.

Sedär....

Ångrar att jag köpte en cut away med mick. Skulle hellre ha en billig fender i 3000kr klassen. Mycket mer nöje att spela på.

Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det finns bara ett märke när det gäller stålsträngat och det är Martin, håller en fin ton dubbelt så länge. Börsen brukar ha dom i två grovlekar, ta dom tunnaste. Se upp med naglarna, inte för långa inte längre än man kan leva med dom i vardan sa min lärare. Lagom skin lagom nagel ger en fin ton.

Göran

Dela på andra sajter

Hector Projector (oregistrerad)

Vill bara tacka för alla svar. Är drymt impad av alla detta forum. Jag tror i alla fall att jag testar ett par tunna Martin-strängar. Men är väldigt nyfiken på Elexir också. Kanske skriver jag igen när jag testat...

(för övrgt så är det cut-away på gitarren)

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.