Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en Gibsongitarr och känner att jag behöver lägga lite på trycket hos dragstången. Det enda som saknas är själva verktyget för att göra det. Har letat i verktygshandeln utan resultat; jag hittar inget som passar för ändamålet. Det är alltså en mutter som ska lossas lite, men problemet är att det är väldigt trångt!

Nån som vet var man eventuellt får tag på vektyget?

Annons
Stinkey (oregistrerad)
Postat

Det brukar vara en insex nyckel, kallas också Allen key. Finns i vanlig järnhandel eller Claes Olsson och liknande. Men var mycket försiktig. 🙂

Postat
Finns i vanlig järnhandel eller Claes Olsson och liknande.

Jaså, jag har inte hittat någon sådan (som passar). Du råkar inte ha ett artikelnummer? 🙂

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Nej, tyvärr. Men en Gibson är ju värd så pass mycket att det kanske är bäst att lämna in den hos någon bra reparatör om du inte kan hitta verktygen. 😆

Postat

Jag tycker absolut att du skall lämna in din gitarr på justering. Jag brukar lämna in min tele varje halvår för justering och det gör grymt mycket för att hålla instrumentet i trim. Se gärna till att du får prata med han som skall göra jobbet och se till att han värkligen vet vad du vill. Killen som jag använder mig av brukar se till att skriva upp hur man vill ha det så han vet från gång till gång och desutom så får man känna på den innan man får tillbax (flåt mitt sms språk) den och säga om man är nöjd annars fixar han det.

Postat

Jag tycker nog att den här typen av justeringar ska kunna utföras av varje gitarrist. Det är ju som att intonera; jobbigt att lämna in gitarren varje gång en ändring skall göras. Som bonus lär man ju känna instrumentet bättre. Att man sedan ska vara försiktig är ju (eller borde vara) en självklarhet. I mitt fall ska jag ju inte spänna dragstången, utan endast "lätta lite på trycket" (upplever ett bandrassel vid 6-7:e bandet). Ett litet ingrepp, kanske ett kvarts varv på muttern...

Nåväl, problemet är alltså att "komma åt" muttern. Jag har provat att skruva den m.h.a. diverse tänger, men då riskerar jag istället att förstöra muttern 😆

Jag var inne på Gitarren här i GBG idag i hopp om att kunna köpa vertyget där, men han hade ingen till försäljning. Däremot visade han mig mojängen 😏 Jag har mailat dom i hopp om att dom kan specialbeställa ett sådant åt mig.

Så, ingen som vet var man kan inhandla grejen? Nån med Gibsongitarr som vet??

Postat

Jag har försköt själv en massa gånger men jag är så nöjd med han som gör det så jag tänker nog fortsätta att lägga 300 varje halvår. Däremot så vist borde man kunna intonera själv.

ambdesign (oregistrerad)
Postat
Jag tycker nog att den här typen av justeringar ska kunna utföras av varje gitarrist. Det är ju som att intonera; jobbigt att lämna in gitarren varje gång en ändring skall göras. Som bonus lär man ju känna instrumentet bättre. Att man sedan ska vara försiktig är ju (eller borde vara) en självklarhet. I mitt fall ska jag ju inte spänna dragstången, utan endast "lätta lite på trycket" (upplever ett bandrassel vid 6-7:e bandet). Ett litet ingrepp, kanske ett kvarts varv på muttern...

Nåväl, problemet är alltså att "komma åt" muttern. Jag har provat att skruva den m.h.a. diverse tänger, men då riskerar jag istället att förstöra muttern 😆

Jag var inne på Gitarren här i GBG idag i hopp om att kunna köpa vertyget där, men han hade ingen till försäljning. Däremot visade han mig mojängen 😉 Jag har mailat dom i hopp om att dom kan specialbeställa ett sådant åt mig.

Så, ingen som vet var man kan inhandla grejen? Nån med Gibsongitarr som vet??

Chris,

GMF (Gävle Musik Fabrik - www.gmf.se) har dessa.

Artikelnummer: 0242-000 (125:-)

Vanliga lednycklar alt ringnycklar fungerar också bra eftersom de har relativt tunnt gods i väggarna.

/Anders

Postat

Glöm inte att byta strängar bara! Och tvätta halsen med! Det kostade mig 80 spänn att intonera basen förut... nu kan jag dock själv. Om du inte vet hur man gör rekomenderar jag starkt att du uppsöker en instrument-tekniker.

Postat
Chris,

GMF (Gävle Musik Fabrik - www.gmf.se) har dessa.

Artikelnummer: 0242-000 (125:-)

Vanliga lednycklar alt ringnycklar fungerar också bra eftersom de har relativt tunnt gods i väggarna.

/Anders

Den sidan lyckades jag leta upp själv till slut faktiskt, men tusen tack ändå! Har beställt därifrån, får se om det blir nån hit. Jag ska lätta lite på trycket på dragstången, det handlar inte mer om ett kvarts varv eller nåt.

Jag provade med en vanlig 8 mm mutternyckel men den var lite för stor. Gibson kör tydligen med 5/16". Men jag fick faktiskt karva bort lite av trät runt och under muttern (!!) för att över huvud taget komma runt den... 😲

Postat

Klart att du ska meka själv!!! Det är ju bara en halsjustering, inte en ombandning 😲

Det är visserligen lätt att förstå varför man låter bli att göra ett liknande ingrepp, men det är inte så stort som det kan upplevas. Du får va extremt omdömeslös för att lyckas skada gitarren.

Ett tips: Om inte musikhandlarna kan ge dig ett exakt svar på nyckeltyp och storlek kan det vara läge att vända sig direkt till en bra reparatör med denna fråga. Kontakta t.ex. Paul Guy i Stockholm. Han vet vad han snackar om, men det borde finnas folk i Gbg som har samma koll.

Vill dra mig till minnes att jag vid några tillfällen har snackat med killarna på "GNU Musikverkstad" i Gbg och dom är trevliga. www.gnu.se

Tycker dock att det är lite märkligt att Gitarren inte kunde hjälpa dig med en så pass elementär grej. Dom brukar ju va kanon att ha att göra med annars.

Lycka till.

/Fredrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.