Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu har jag bestämt mig att börja bygga studion. Jag tänkte börja med att bara ljudisolera rummet och så försöka fixa akustiken efteråt. Det kommer inte att bli något avancerat med flytande golv eller sneda väggar.

Det är bara replokaler som grannar så det enda jag vill är dämpa så gott det går. Alltså vilka praktiska tips har ni? Jag har sökt men inte hittat något bra exempel utan bara allmänna tips.

Ska jag lämna en luftspalt mellan den nya isoleringen och hur tjock ska isoleringen vara? Ska jag ha en gipsskiva på ena sidan och två på den andra? Spelar det någon roll på vilken sida man har två gipsskivor om man nu ska ha det?

Annons
Postat

2 gips

70 mm markskiva

luftspalt 5-10 mm

2 gips

45 - 70 mm markskiva

luftspalt 5-10 mm

2 gips

Så skulle jag bygga väggen.Då isolerar det mot det mesta.

Kom ihåg att täta alla skarvar imella lagren och att lägga gipsskivprna omlott.

Postat

Jag kommer nog att bara köra ett lager isolering. Kan man ha luftspalten var som helst? Till exempel mellan betongväggen och det första gipslagret. Ska man inte ha olika antal gipsplattor för att minska risken för resonans?

Postat

Så vitt jag vet har men inte gjort så många tester där man använder gips-rockwool-gips-rockwool-gips-igen-konstruktioner. För det första så är det ett rent helsike att montera och man får lite lustiga fenomen med fukt och annat. För det andra så skapar varje låda, rent akustiskt, ett utrymme där man dämpar frekvenser inom ett ett visst frekvensband. Som exempel så dämpar 2*gips - 70mm isolering - 2*gips - isolering - 2 gips sämre än 2*gips - 70mm isolering - mellanrum - isolering - 2 gips. Givetvis beror detta på frekvensspektrat. Men det man försöker uppnå med dubbla väggar är, förutom en direkt mekanisk särkoppling av väggarna, en långt avstånd mellan de hårda delarna av väggen (dvs. gipsskivorna i detta fallet). Ju längre avstånd desto bättre absorbtion av låga frekvenser. Ett kortare avstånd, trots att det är mellanliggande gips, gör att skikten kan resonera med varandra lättare och därmed minskar dämpingen eller kan till och med förstärka vissa frekvenser. Jag är inte akustiker, men fysiken (och andra mer vetande) gör så gällande. (Gud, vad akademisk man kan låta!) Lennart får gärna rätta mig om jag har fel...

Sedan skall man nog komma ihåg att man kan ha hur tjocka väggar som helst, men trampar du hårt på en bastrumma och golvet sitter ihop mellan lokalerna, så kommer flanktransmissionen se till att det både hörs och känns i lokalen bredvid... 😆

Här finns lite mer kul information:

Studio Forum

Vill men veta lite mer om isolation så har grabbarna på Europrofil mätt en del väggar med sina stålprofiler och visar upp detta i sin bygg-guide. Här är deras 60dB vägg (vill ni ha mer info så kolla på bygg-guiden i "headern"):

Europrofil

Postat

Förstår jag det rätt att du främst vill dämpa från dina grannlokaler? Du är alltså mer bekymrad om att du själv ska bli störd än att du ska störa dina grannar? I så fall skulle jag tro att det bästa du kan göra är att försöka dämpa de stomburna vibrationerna (jag förmodar att detta är den flanktransmission som Lee talar om). När en basförstärkare eller ett trumset bultar på, får de själva byggnaden att vibrera. Denna vibration kan föras långt i en fastighet via väggar och golv. För att undvika den måste du vibrationsdämpa vid ljudkällan. Nu vet jag ju inte hur tjocka väggarna är mellan replokalerna och din studio, men jag skulle iallafall överväga att lägga främsta krutet på att bygga trumpodier på gummiklossar och sätta gummiklossar under gitarr- och basförstärkare i grannlokalerna. (Bäst är förstås att flyta hela golvet, men det verkar vara lite över ambitionsnivån i det här fallet).

Det är inte helt lätt att välja rätt mängd och typ av gummi, för det beror på den vikt som ska stå på. Gummit har en optimal kompressionsgrad då det dämpar som bäst. Föreslår att du kontaktar någon firma som säljer gummi (i Stockholm finns t.ex Kuntze) och talar med någon klok person om vad det är du försöker göra. De kan troligen ge dig goda råd.

Som sagt, utan att ha sett stället eller hört hur störljuden låter från grannarna är det svårt att ge riktigt bra råd. Men om ljuden du störs av framförallt är lågfrekventa är ovanstående något att överväga.

Tja

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.