Jump to content
Annons

Recommended Posts

Evergrace (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hejsan!

Har stött på ett litet problem i studion när det gäller Pro Tools M-powered.

Som ljudkort använder vi oss av en M-Audio Project MIX I/O. Dator har vi en Frost ACM-315 D. Som mixer har vi en Mackie TT-24 vilken vi först använde oss av ADAT utgångarna för att koppla till de 8 digital kanalerna som finns på Project MIXen. Dock ställde de till en del problem då EQ delen på TT-24:an inte verkade gå med via ADAT utan den skickade en okomprimerad signal från mickarna. Well, det är inte där problemet ligger.

Till min fråga:

Jag har tidigare jobbat i Cakewalk Sonar 4 & 5 vilket har fungerat bra. Men i och med att Pro tools ingår till Project mixen tyckte vi de kunde vara kul att börja arbeta i de då det verkar bli mer och mer "standard" och dessutom underlättar det en hel del när vi ska skicka iväg skivan på mixning och mastering. Problemet uppstår när vi ska till och klippa och sedan "puncha" in inspelningen efter en viss tid. I Sonar 4 & 5 finns en funktion som heter Track layers. Denna funktion tycker vi har fungerat väldigt bra när det gäller att klippa ihop t.ex. gitarrer om man klantat sig och spelat fel någonstans. Finns det något liknande i Pro Tools? Eller är det crossfades som gäller?

Tacksam för svar!

Mvh Jon

Redigerat av Evergrace
Annons
Postat

Förstår inte riktigt vad det är för problem du har? När du ska puncha in är det väl bara att puncha? Ibland kan man få en hörbar skarv i ett klipp som inte blivit så bra, då kan en crossfade funka bra, alternativt så justerar man när in- respektive utklippningen ska ske.

Evergrace (oregistrerad)
Postat

Tjena!

Jo punch är inga problem. Fördelen med "Track Layers" i Sonor är att det blir som en automatisk crossfade eller vad man ska säga. För att ta ett exempel. En låt där trummorna mitt i slår av, vilket medför tystnad. Cymbalerna "sjunger" ändå ut och när jag sedan väljer punch in där så gör den som typ ett nytt track i samma track. De blir alltså multipla tracks.

Men det är möjligt att den bara gör en helt vanlig crossfade men automatiskt. Well får kolla och prova lite...

Tack!

Mvh Jon

Evergrace (oregistrerad)
Postat

Nu har det löst sig. Hittade lite olika crossfade alternativ i pro tools som gjorde att de fungerade likadant.

Jon

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.