Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Måste man använda ett videoredigeringsprogram för att synka ihop bild och 5.1 ljud då man vill bränna en dvd? Går detta inte i ett vanligt brännprogram som ex. toast? el. annat mac-program?

Tacksam för svar.

Annons
Postat

Är videofilerna i .vob, .ifo och liknande format? Eller är det något i stil med en quicktime film?

Att tvinga in en ljudström i en befintlig dvd borde väl eventuellt kunna gå med rätt program. Men handlar det om videofiler i vanliga format som mpeg, quicktime och liknande så känns det nog som att man måste ta omvägen förbi någon sorts videoredigeringsprogram.

----

Jag måste bara fråga förresten, Evnita?

/Majken

Postat

that´s me! 😳

Kul att du är den enda som svarar hehe...

filmen är quicktime och ljudet 6 kanaligt...i toast hittar jag ingenstans där jag kan lägga antingen det kodade ac3 ljudet el. okomprimerat...för visst borde man få plats med okomprimerat ljud tillsammans med filmen....men klarar hemmabruksavkodare av att spela upp okomp? hmm...

som sagt...det ska väl inte vara så svårt att göra ett program där man kan lägga in ljudet i L, C,R,Ls,Lr, LFE plus en ruta för film....eller??

Röven!!

Postat

Hah, trodde väl det.. Välkommen till forumet 😛

Videoformat är ju inte riktigt min grej men det känns som att programmet först måste konvertera Quicktime formatet till Mpeg enligt dvd-standarden. Sedan måste det även göra någon dvd-authoring historia där du slår ihop ljudet med videofilen och skapar en riktig dvd.

Typ ett sånt här program:

http://www.freedownloadscenter.com/Multime...D_Converte.html

Och något sånt här program:

http://www.minnetonkaaudio.com/news/2003/j...CHROME%202.html

----

Jag har en enkel version av Minnetonka Discwelder och jag kan säkert skaka fram något gratisverktyg för att konvertera Quicktime till Video_TS. Bor du i Sverige för tillfället eller nån annanstans? Om det inte är tokbrådis så kan du ju alltid skicka en skiva med filer så kan jag åtminstone försöka ordna det. PM'a i såna fall, och hojta till om du är fika sugen nån gång när du har vägarna förbi Stockholm också. 😆

/Majken

Postat

Men vänta nu? Evnita, är det du? 😄

Hallo hallo! Jag hörde det viskas att du och Linda jobbar med ljudläggning nu?

Mmm, Quicktimefilen måste gå igenom DVD-authoring där bilden kodas till mpeg-2 i lämplig bitrate och sedan muxas med ac3-ljudet.

Vad gäller freeware så finns opensource-programmet dvdauthor+GUI, men då är det Windows som gäller... 😆

På Macen är, mig veterligen, stora DVD Studio Pro det enda valet och alternativet till lilla iDVD. Det finns en uppenbar lucka i mellanklassen. 😉

Postat

Nja.. Men vänta nu.. Är inte det här sånna saker man kan sitta med Nuendo eller Soundforge och Sony Vegas och dola med va?.. Fast från andra hållet.. Ljudet är primärt och videon ser man SMTPE-kodad med som en liten"monitor" längst upp eller nåt.

Postat

Hegobald: Att importera video och ljud från en dvd är lustigt nog betydligt enklare än motsatsen. Ofta kan du därmed använda en videofil i ljudredigeringsprogram för att hålla koll på vad du ljudlägger. Däremot är det få program som även klarar att spara videofilen med det nya ljudet, och sedan krävs som sagt authoring för att skapa själva dvd-skivan.

Linus: Väfän, känner du också Evnita? Det var som håen 😆 - Och när du säger Linda börjar jag ju undra vilken Linda det är, från Göteborg eller Haparanda kanske?

/Majken

Postat

Hej Majken,hej Linus!!..hehe..the world is a small small place....

jo jag och linda (happis) jobbar i lule med filmljud, ska börja mixa om en månad i 5.1 men det finns fortfarande många frågetecken...

syftet med förra frågan var att om en kund ville ha en snabb genomtitt halvvägs in i produktionen måste man lätt kunna skicka ner video och audio på en dvd utan krånglet att importera in i datorn och sitta och synka.

Men om jag alltså förstår er rätt så gör man om först video filen till mpeg-2, importerar 6 kanaler audio som görs om till ac-3 och mpeg-2 filen görs om till video_ts i ex. discwelder...där man då också kan synka ihop allt..hmm..låter ju ej så svårt...

Majken..gratisprogram är alltid uppskattat...det vet du!!

Är du uppe i happis fortfarande och leker med Eivor, eller är det bara studio som gäller?

Linus...är du kvar i Pite???

Tjo!

Postat

Nae, jag fick nog av Norrland sen 🙂😄

Att konvertera till mpeg2/ac3 gör authoringprogrammet. Så allt du behöver göra är att välja Quicktime-filen som videospår, 5.1-spåren som ljudspår och välja hur DVD-menyn ska se ut.

Sedan går hela processen automatiskt med konvertering och allt. Ut kommer mappen video_ts som du bränner på en dvd-skiva.

Postat
Är du uppe i happis fortfarande och leker med Eivor, eller är det bara studio som gäller?

Jag håller mig borta från Happis för tillfället och har tagit en paus från Cubasekurserna. Ska eventuellt dra igång något igen men kommer nog att titta mig omkring efter mer närliggande folkhögskolor i såna fall. Så det är Studio för hela slanten med andra ord. Lustigt nog så har Rickard börjat skriva för tidningen också, i nästa nummer är det han som står bakom Protools-tipset. 🙂

Du får hälsa Linda från mig, har inte sett henne på evigheter. Visserligen var det väl kanske ännu längre sedan jag sist såg till dig.

/Majken

Postat

Vad gör du nu då Linus? Jobbar du oxå på studio...

så discwelder omvandlar film och ljud plus möjlighet att synka...det låter perfekt! tack för tipsen!

Majken...jag tycker du ska komma hit å hänga med oss...när allt har kommit igång med surroundsystemet...du kan vara vår teknikguru...och ljudlägga!

Jag ska hälsa Linda...vi har det gött här i norrland...

Ska bli intressant att läsa Rickards artiklar...hoho

kram kram

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.