Bulldog Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 Jag har stött på ett väldigt frusterande hinder som jag inte märkt av tidigare. Det är så att jag har spelat in ett spår med trummor och akustisk gitarr men sen när jag skulle lägga på sången så kommer sången ungefär en halv sekund efter att den egentligen ska komma. Jag fattar inte felet och jag sjunger precis som det ska vara men resultatet blir hela tiden en fördröjning med ca 05, sekund, vilket låter skit. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 (redigerat) Nu vet jag inte vad du använder för mjukvara och för ljudkort men det du har råkat utför är latency.. Har du senare version av Cubase så finns det latency compensation. Här har jag Googlat fram lite info åt dig. 😄 Redigerat 12 juni 2006 av hegobald Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Frank Zappa Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 Köp ett ljudkort som är gjort för att spela in musik. När jag hade ett Sounblasterkort så hade jag samma problem. Du ska alltså inte köra med ljudkortet som kom med datorn. Om det är så att du har köpt ett och ändå upplever detta, så vet jag inte. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldog Postat 12 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 12 juni 2006 Fast det uppkom alldeles nyligen, borde det inte ha varit så från början? Jag använder Cubase. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldog Postat 12 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 12 juni 2006 Cubase 2.2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldog Postat 12 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 12 juni 2006 Kan man inte undgå detta problem genom någon inställning I Cubase, i mitt fall, Cubase 2.2. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hegobald Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 Kan man inte undgå detta problem genom någon inställning I Cubase, i mitt fall, Cubase 2.2. Som sagt.. Du kan använda Latency compensation i Cubase SX2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldog Postat 12 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 12 juni 2006 Ok, kan man göra det i Cubase 2.2 då? I så fall hur bär jag mig åt för att sätta den i verket? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldog Postat 12 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 12 juni 2006 Hur gör man för att ändra denna latency? Det är främst trummorna som ställer till problemet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 Nä nu mannen, ta fram manualen och stava igenom den först. Sen om du upplever mera problem hjälper vi mer än gärna. Du kommer aldrig att få svar på elementärfrågor. Ps. Är det en hemlighet vad du har för ljudkort? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldog Postat 12 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 12 juni 2006 Inget tillköpt ljudkort i alla fall. Det är ett sådant som medföljde. Kan vara AC97 men jag är inte säker. Har aldrig listat ut vad det är för ljudkort jag har tyvärr. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 Fast det uppkom alldeles nyligen, borde det inte ha varit så från början? Beror på om du har software monitoring aktiverat. Nu har du tydligen det, och då påverkar ljudkortet/drivrutinen din latency/fördröjning. Köp ett bra ljudkort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bulldog Postat 12 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 12 juni 2006 Rekommenaderade ljudkort? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 E-MU 404 eller M-Audio Audiophile 2496 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.