Bajenuffe1 Postat 11 juni 2006 Dela Postat 11 juni 2006 (redigerat) LÅTNAMN: Bad Morning (Ny sång pålagd) ARTIST/GRUPP: Bajenuffe (Legalizers) GENRE: Pop/Rock/Punk LÅTLÄNGD:3.40 KOMPOSITÖR: Uffe (Bajenuffe) Andersson PRODUCENT:Se ovan EV. MEDVERKANDE: EZDrummer INSPELNINGSÅR:2006 FORMAT: mp3 STORLEK: 5.35mb STATUS: Skiss/ __________________________________________________________ Överstyrningarnas mästare är här igen.. Kan man få lite sågningar/kritik och kanske ett och annat vänligt ord.. 😕 Kan någon ge mig råd hur man separerar alla olika gitarrslingor blir litet rörigt? TEXT! ___________________________________________________________ New Morning This Morning Came on, as allways, too fast I was yawning my way through morning papers from the first page to the last Someone called me To say I´m sorry a voice without a face a memory out of yesterdays haze take it up...spin it 'round Riding on dreams that I didn´t fullfilled last night This morning calls for headache No need to hazzle I´m awake God awful morning Let´s take the shower in the rain Let´s wash yesterdays grining and smiling straight down in the drain Go hurry Go get her out of your head. She´s got a voice without a face a memory out of yesterdays haze take it up...spin it 'round Chorus God knows...YES! I tried to digest the words she said In the moonlight night In this cold bright light I walk among the dead. Through the night in Homesick cars needs refueling in surburban bars Frozen freeways, packed motels Homeless peoples´ private hell In the rain... Se them reincarnate in the rain. morning_new_song.mp3 Redigerat 22 juni 2006 av Bajenuffe1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bajenuffe1 Postat 13 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 13 juni 2006 Ny uppdaterad version med lägre kör, litet gitarr fibbel samt en andra stämma.. Vore glad om jag fick ett par ord med mig på vägen innan jag börjar skruva på allvar.. /Bajenuffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 Du sjunger bra som vanligt, tycker gitarren låter lite tunn och lite låg, som det var för mycket diskant. ska lyssna lite mer, ska lämna ungarna på dagis nu. Som helhet låter det bra. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 nu har jag lyssnat några gånger till och jag tycker du ska byta ut Hihaten på versen till ride för det låter stressigt eller kanske ta bort varannat slag också. och trummfillet före refrängen låter inte riktigt bra. annars är ju låten skön. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Signert Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 Rösten i sig låter rätt trevligt, men du skulle behöva jobba med denna låt betydligt mer sångmässigt. Det låter slarvigt och surt på många ställen nu. En sån här låt står och faller med sången, så det är bara nöta nöta nöta. Skit i gitarrerna och andra mixfrågor tills du har satt ett klockrent sångspår. Skön låt, bra gitarrspel och en finurlig text (med en hel del stavfel), så jag tycker den är värd mer arbete med sången. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bajenuffe1 Postat 14 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 14 juni 2006 Signert, Instämmer helt. Detta är den obligatoriska "2 dagars sången" som ligger på nu. Det är den slask som jag brukar lägga för att ha och gå runt att lyssna på i 2 dagar för att lära mig texten. Sången blir så enormt mycket bättre är man lärt sig texten. Skall ge mig på ett nytt leadspår i kväll. En annan sak. Jag skulle vilja ha lite inspel hur man kan göra kompet till versen lite roligare. Jag gillar verkligen gitarr riffet, men det blir minst sagt enformit vid vers 3 typ. Dahlberg.. ..men jag gillar ju hi-haten :-( Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sixties Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 En annan sak. Jag skulle vilja ha lite inspel hur man kan göra kompet till versen lite roligare. Jag gillar verkligen gitarr riffet, men det blir minst sagt enformit vid vers 3 typ. ska lyssna igen och se om jag får någon ide´som kan vara till hjälp. ..men jag gillar ju hi-haten :-( då får du givetvis behålla den!, 😆 det var bara min uppfattning att den stressar upp låten från det mera laidback stuk som jag tycker den har. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 jag tycker att låten som sådan är trevligare än produktionen. lyssnar i lurar nu, hör trummorna slamra lite i bakgrunden, med en enorm överväldigande gitarr ovanpå, som dock har ett trevligt vanhalen inspirerat spel på versen. kör på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bajenuffe1 Postat 14 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 14 juni 2006 Finns det ingen som verkligen kan mixa som skulle ha lust att prova att mixa den här låten? Vore jättekul att höra hur den skulle låta om någon som verkligen KAN skruva gav sig på den. Tror det skulle vara hemskt lärorikt för mig. Finns det någon som känner sig manad efter att jag lagt om lead-sången? /Uffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Itzhak Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 zippa ihop alla audiofiler (oprocessat och i hel längd) som behövs i låten och lägg upp det på någon server . finns säkert massa personer som tycker att det är kul att mixa andras material. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
91:an Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Jag tycker det är sången som är för vek för denna låt. Trummor, gitarr och bas är kraftfullt spelade likaså kören i inledningen, jättebra! Men när leadsången kommer låter det plötsligt som när nån sjunger till radion i bakgrunden. Med det menar jag att nivåerna inte stämmer. Sänk volymregeln för sången och sjung starkare som du gör senare i låten när sticket kommer, där låter det rätt och funkar bra ihop. Alternativt spela instrumenten softare i verserna för att bättre matcha sången. Sa jag att kompositionen var jäkligt tilltalande? Föll mej i smaken direkt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bimbambop Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Pop... Pop? Jag trodde du var en tuff snubbe Uffe 🙂 Närå, det här låter riktigt bra tycker jag. Kan hålla med om att sången är lite vek i början, men den blir klart bättre en bit in i låten. Av nån anledning blir jag sugen på att leta fram mina gamla plattor med Only Ones.. Bra låt, putsa lite till på sång och mix så är du hemma. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
equality Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Skön stil. Gillar "söderhavskörerna" bl a. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Grannen Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Kul låt och gillar din sång. Tycker att sången är det intressanta, du har skön klang. Låten är ju riktigt skön. Gillar din sångöppning med ooohhhhwaowww..... 🙂. Kör på, du har go känsla. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bajenuffe1 Postat 15 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 15 juni 2006 Ärade Studio-vänner. Otroligt kul att ni gillar låten. BimBam Bop...Klart jag är en Hård, gammal ärrad Punk snubbe med reggae-kärlek, men även jag har setat och gråtit till Pete Perretts vackra kreationer med The Only ones likaså. Pete P är en av mina absoluta favoritlåtskrivare och sångare. Jag skall jobba med leadsången så fort tid ges, Håller med att det är slarvigt insjunget. /Uffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bajenuffe1 Postat 22 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 22 juni 2006 Vänner... Jag har nu lagt på en ny leadsång (ny version) för att få bort surheten (finare ord för "fan vad falskt han sjunger), men jag skulle verkligen vilja har råd hur jag skall gå tillväga för att få bort burkigheten på sången... Jag får fan inte fram någon värme i sången.. ALLA råd är BRA RÅD i detta läge. /Bajenuffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berch Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 Lyssnat en par gånger på jobbet i sunkig högtalare mono, låter som om sången ligger "ovanpå". Pluggade in mina lurar och låter lite bättre där men ff som om sången ligger ovanpå. När du säger "bring it up" känns det extra mycket eftersom jag väntar mig att det ska bli lite klös då och får istället klena guror som ligger i bakgrunden känns det som... Själva låten växer efter varje lyssning, den är ju bra! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bajenuffe1 Postat 22 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 22 juni 2006 Precis... Jag har ett helvete att få sången att"smälta in" i mixen. Den låter burkig och lever sitt eget liv. Jag skulle vilja få lite råd hur jag skall jobba för att få mer värme i sången "kropp" samt hur jag bäst kan få den attt smälta in med den övriga musiken. /Bajenuffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
berch Postat 22 juni 2006 Dela Postat 22 juni 2006 Kan inte så mycket om teknik och så men skulle pröva att helt enkelt sänka volymen på sången för att se om det fungerar. Vad gäller värme så spelade jag själv in sång ett tag med en Shure beta58 och det lät väl ok men saknade botten. Har bytt till en Studio projects B1 och tycker att resultatet just blev mer värme då den mic:en har mer botten. Ska köpa Studio projects VTB-1 preamp oxå så får kanske det blir ännu bättre. Finns nog ett antal vägar att få mer värme via mjukvara eq och så men sånt vet jag inte så mycket om än, är fortfarande nybörjare 😕 Det jag brukar göra är att lyssna och mixa, vila öronen och sen samma sak igen. Börjar i regel med en grovmix utan att använda några effekter som eq och sånt alls. Har märkt att det blir svårare att få det som jag vill när det blir mer instrument att hålla reda på så då tar det längre tid innan jag får ljudbilden ok. När jag är nöjd så lyssnar jag i så många olika system som möjligt för att dubbelkolla (Har inga monitorer än, och de högtalare jag lyssnar i när jag mixar är färgade så det räcker men börjar lära mig dem). Om jag hör något som låter fel så justerar jag det och sen är det dubbelkoll igen. Vet inte om det hjälper dig, men ett försök i alla fall. Och just det Glad midsommar! 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bajenuffe1 Postat 22 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 22 juni 2006 Min B1:a åkte i golvet :-( och, mycket riktigt, min Shure SM58, har fått blivit "stand-in". Jag kör den nu via min VTB1-preamp. Jag är nyfiken om någon har några råd om, hur man på mjukvaru-väg, kan få lite mer värme och kropp i sången. Trevlig midsommar på er alla /Bajenuffe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.