Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. Har nyss köpt och installerat M-Audios Audiophile 2496. Jag har då tänkt att genom Logic Audio Platinum-versionen arbeta med midi. Problemet är att jag inte får midifunktionen att fungera. Jag har samma inställning som förut dvs. midi ut från synthen till midi in på ljudkortet samt midi in från synthen till midi ut på ljudkortet. Logic har även hittat mitt nya ljudkort och som midiuppspelare i programmet står det Delta AP MIDI och det är även den uppspelare som är vald när jag kollar på ljudegenskaperna i enhetshanteraren. Jag har även kopplat ljudkablar från synthen till ljudkortet och jag hör vad jag spelar men kan inte spela in eftersom MIDI-funktionen inte fungerar. Däremot kan jag skriva ut noter ”för hand” i programmet och spela upp och det blir samma ljud som är vald på synthen.

Tacksam för hjälp!! Synthen jag använder är Yamaha CS1-x som det är till någon hjälp.

Annons
Postat

Det kan finnas två möjliga skäl till varför det inte fungerar.

Nr.1 = det enkla alternativet

är att du kanske måste ställa in den kanal du vill spela in midi på till " All Channels " i arrange.

Nr.2 = Det svåra alternativet.

Du måste i Enviroment koppla ditt midiklaviatur till Logic.

Nu har jag inte Logic framför mig men fyller i instruktionerna

senare i kväll när jag kommer till studion.

Postat

Det verkar inte vara del enkla alternativet. Jag ställer in på all channels men ingen rekation. Jag är osäker på vad du menar med enviroment (inte alls haj inom ämnet) men tacksam för all hjälp!!

Postat

Hej!

Har du ingen VST-synth? Jo det finns ju inbyggt. Ställ in driver (t.v. i arrange) på ASIO och använd t.ex EXS24 eller nån annan inbyggd modul.

Det går för mig och jag har samma kort. 😉

Postat

Ojoj...först måste vi reda ut lite begrepp, VST och ASIO..vad är det egentligen? Hittar inget om ASIO i mitt arrange-fönster...söker på ASIO på hjälpen men nada träffar.

...I'm lost!

Postat

ASIO är typ en drivrutin. Gå in på "Audio hardware and drivers" där konfigurerar du det. Använd M-audios ASIO driver, som ska finnas i en popupmeny. Sen går det bra att köra VST plugins (virtuella syntar). Läs annars i Logic help. EXS är en kanonsampler som kan importera ljud från en massa format. Lycka till.

Postat

ASIO är typ en drivrutin. Gå in på "Audio hardware and drivers" där konfigurerar du det. Använd M-audios ASIO driver, som ska finnas i en popupmeny. Sen går det bra att köra VST plugins (virtuella syntar). Läs annars i Logic help. EXS är en kanonsampler som kan importera ljud från en massa format. Lycka till.

Ska PC AV-alternativet vara intryckt? Den var redan vald att köra på ASIO-drivern...hur får man då tillgång till den inbyggda VST-synthen?

Postat (redigerat)
hur får man då tillgång till den inbyggda VST-synthen?

Man börjar med att läsa manualen Quick Start som medföljer Logic.

Eller den här = Emagic Logic 5 FAQ

Sedan väljer man den i Arrange eller Enviroment.

Och PC-AV skall inte vara på om du tänker använda ASIO drivrutinerna.

Dom inbyggda syntharana i logic kallas för

ES1 , ES2 , EVB , m.m m.m

Redigerat av Piccazzo
Postat

Säger man VST även i Logic? Det är väl ändå i Cubase man använder VST.

Inte för att det har någon betydelse, men blev lite förvirrad bara :rolleyes:

Postat
Säger man VST även i Logic? Det är väl ändå i Cubase man använder VST.

Japp den sägen man.

VST = Virtual Studio Technology är ett protokoll (Standard) utvecklad av Steinberg men öppen för alla att använda.

Visserligen är dom inbyggda effekterna och instrumenten i Logic inte VST utan deras egna kod men kallas rent allmänt för VST-insytument/effekter.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Audioinstrument (dvs. dom inbyggda syntarna) är ju benämningen på Vsti på Logicspråk eller? Dvs. en plugg som EZ drummer kommer upp som en Vsti på ett Audioinstrumentspår i Logic. Vst (utan i) pluggar är ju insert på vanliga audiospår.

Postat

Jo va bra.

Himla synd att inte Drumkit FH stöder GM! För övrigt tycker jag Groove Agent är bra dessutom kan man exportera komp till midi-fil, om man vill. Det är bara att klicka på midi out. Är det nån som har nå tricks till Drumkit FH?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.