AndyPandy Postat 10 juni 2006 Dela Postat 10 juni 2006 På sista tiden har jag lyssnat rätt mycket på en rad tyska band som har ett mycket typiskt sound som är rätt svårt att beskriva, men med det gemensamt att det är mycket syntar, många löjligt enkla samplingar, och liksom en digitalt hård ljudbild samt alltid sång på tyska. Typiska band är Jeans Team och 2 Raumwohnung. Ibland är låtarna så pinsamt enkla att jag inte riktigt fattar varför jag lyssnar vidare, men ändå sitter jag som klistrad. Är det någon som vet vad denna stil egentligen kallas? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AndyPandy Postat 10 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 10 juni 2006 Nej, EBM är något helt annat. Det är inte ens åt det hållet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 11 juni 2006 Dela Postat 11 juni 2006 Är inte Jeans Team nån sorts bitpop? Har ett minne av att jag sett dem live nån gång... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mornel Postat 11 juni 2006 Dela Postat 11 juni 2006 Jag skulle nog säga att Jeans Team gör synthpop, även om det är ganska vasst och styltigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 11 juni 2006 Dela Postat 11 juni 2006 Sålänge ingen säger att det är chipmusik så är jag nöjd 😛 /Daniel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 Jag skulle nog säga att Jeans Team gör synthpop, även om det är ganska vasst och styltigt. Har bara hört en låt av Jeans Team och jag är dessutom inte så väldigt inne på genreindelningar, men jag skulle nog hålla med om att det är nån form av synthpop eller kanske snarare electropop. Synthpop är för mig mer klassisk synthpop a'la tidiga Depeche Mode. Electropop är åtminstone i mina öron mer "modern" och med referenser från annat än 80-talssynthen... Och sedan finns det ju electroclash också...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AndyPandy Postat 13 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 13 juni 2006 Näe, jag håller inte med. Synthpop brukar brukar generellt bara låta hopplöst föråldrat och fjantigt. Det här är något nytt. Det känns annorlunda på något sätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dreamtones Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 Näe, jag håller inte med. Synthpop brukar brukar generellt bara låta hopplöst föråldrat och fjantigt. Det här är något nytt. Det känns annorlunda på något sätt. Fast den korrekta definitionen av synthpop är väl att det helt enkelt är popmusik baserat på syntar, av samma anledning akustiskpop är baserat på akustiska instrument. Känns logiskt för mig i alla fall. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 (redigerat) Nope, då skulle ju även Britney Spears göra synthpop... 😏 😱 Den allmänna definitionen på synthpop är precis som AndyPandy (och även jag) skrev 80-talsinfluerad synthmusik med lite poppigare tongångar. Som t.ex. tidiga Depeche Mode, Alphaville, Mobile Homes... Edit: Lyssnar på Jeans team nu (hittade dom på last.fm), och jag skulle absolut kalla det här för electropop! Redigerat 14 juni 2006 av android Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neko Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Jeansteam går väl som skrivet bäst under electro / elctropop. Gillar dem som fan. Keine melodien är go. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dreamtones Postat 21 juni 2006 Dela Postat 21 juni 2006 (redigerat) Nope, då skulle ju även Britney Spears göra synthpop... 😉😮 Den allmänna definitionen på synthpop är precis som AndyPandy (och även jag) skrev 80-talsinfluerad synthmusik med lite poppigare tongångar. Som t.ex. tidiga Depeche Mode, Alphaville, Mobile Homes... Edit: Lyssnar på Jeans team nu (hittade dom på last.fm), och jag skulle absolut kalla det här för electropop! Men vad är den egentliga skillnaden mellan Britney Spears musik och de band du nämnde, från den äldre eran? Electropop är mer robotaktig syntpop om ja inte minns fel. Redigerat 21 juni 2006 av Kricke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.