Jump to content
Annons

Vare nå hårdrock eller?  

7 röster

1. 1. Vare nå hårdrock eller?

• 1 Nä
      0
    • 2
      1
    • 3 Nja?
      0
    • 4
      1
    • 5 Jo
      3

Recommended Posts

Postat

* LÅTNAMN: End of Humanity

* ARTIST/GRUPP: Ingen särskild

* GENRE: Dödsmetall

* LÅTLÄNGD: 2:50

* KOMPOSITÖR: Erik G.

* PRODUCENT: Erik G.

* EV. MEDVERKANDE: Erik G.

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 3.9M

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK:

Ja, jag tyckte jag fick till ett klämmigt gitarrljud, så jag satte mig och skrev och spelade in denna låten under några timmar idag! Tycker det blev ganska tufft ändå? Eller? :rolleyes:

Annons
Postat

Grymt bra låt :rolleyes:

Vad har du för EQ på kaggarna?

Vad har du för dist på guran?

sången skulle nog upp lite men annars är de här grymt bra 🙂

Postat

Bra sound, men jag vill nog ha upp volymen på gurorna, eller iallafall ta bort låga frekvenser och höja lite diskant. Trummorna diggar jag som fan ... Sången är ok, men borde också höjas en aning. Annars "bra som fan bra". Hur är det inspelat ?

Postat (redigerat)
Föressten, Growlar du med halsen eller magen? (förstår du frågan?)

Ja, alltså, jag antar att jag tar i med magen lite men formar ljudet med halsen. Jag är medveten om hals/mage-debatten men jag är iaf rätt bekväm som jag gör det... Har svårt att förklara. Egentligen så är det inte riktigt naturligt för mig med låga dödsmetall-growl på det här viset, de högre skriken jag gör är där jag vanligtvis ligger...

Vill höra mer gitarrer och bas.

Nähe, basen vill du inte höra, för den är otight 🙂

Vad har du för dist på guran?

Det är SimulAnalog GuitarSuite, allt är simulerat med VST-pluggar alltså. Boss DS-1 till JCM900-sim, sen Q ("inbyggd" EQ i Cubase) efter det. Lite högpassfilter, dämpning i högt mellanregister och boost i diskanten, har jag för mig

Vad har du för EQ på kaggarna?

Ingen 🙁 Det är över huvud taget ingen EQ eller komprimering på trummorna, men jag har använt bra samples till att börja med, så herr Andy Sneap har nog EQ:at kaggen vid inspelningstillfället. Hur har jag ingen aning om. 😄

Hur är det inspelat ?

Förutom ovanstående: Cubase SX, två spår gitarr pannat 80% v/h, bas genom Tube Screamer + Fender Twin-simuleringen, sång genom Studio Projects B1, trummorna är Natural Studio kit i Battery, förutom virvel + kick + toms som är Andy Sneaps (metalproducentguru) samples. Det är totalt 7 spår = 2 gitarr, 1 bas, 2 sång, 1 stereospår trummor. Man ska inte krångla till det 😎 Ligger en multibandskompressor och Waves L2 på masterregeln samt en rätt hård Kjærhus Classic Compressor på sången.

Och ja, det SKA ju låta trummaskin. Eller, kaggen och virveln har bara en sample vardera och det är helt och hållet meningen. Supertriggad dödsmetall låter ju såhär. 😎

Tack iaf för alla kommentarer, ska tänka på att kanske höja gitarrerna och så till nästa gång, men som sagt, lite av grejen med sån här musik är ju att framför allt virvel och kagge ska låta maskin och ligga ohemult högt i mixen.

Redigerat av egj
Postat
Och ja, det SKA ju låta trummaskin. Eller, kaggen och virveln har bara en sample vardera och det är helt och hållet meningen. Supertriggad dödsmetall låter ju såhär. 🙁

Tack iaf för alla kommentarer, ska tänka på att kanske höja gitarrerna och så till nästa gång, men som sagt, lite av grejen med sån här musik är ju att framför allt virvel och kagge ska låta maskin och ligga ohemult högt i mixen.

Vad synd

Postat (redigerat)
Och ja, det SKA ju låta trummaskin. Eller, kaggen och virveln har bara en sample vardera och det är helt och hållet meningen. Supertriggad dödsmetall låter ju såhär. 😎 

Vad synd

Ja, det är möjligt, jag gillar ju i vanliga fall när det låter naturligt om saker och ting. Det här var första gången jag försökte mig på den här genren, och då ville jag försöka få till det där speciella hypertriggade ljudet som används så ofta, bara för att liksom. 🙂 Dock försökte jag få till naturligare hihats/cymbaler men de ligger ganska lågt i mixen så det kanske inte hörs så mycket skillnad. Det är även lite otightisering (kvantisering fast omvänt? Humanisering? Va? 🙁 ) på trummidispåret så att slagen inte ska hamna exakt precis tight alla gånger. Jag tror det "känns" mer än det "hörs", fast låter det fortfarande trummaskin så vetefasen iofs

Redigerat av egj
Postat

Döds och Svart -metall är något av det ja lyssnar mest på och själv spelar så det här va jävligt kul att höra!

Skitbra! maskinljudet som trummorna ger av sig för att det är så jävla tight tycker jag är skitgrymt! gitarrerna låter lite oldschool morbid angel tycker jag, kanske inte lika mkt mellanregister men får endå den känslan. Avgrundsgrowlet är också härligt, prova growla in lite ljust growl maybe? lite blacktendenser? 😆😉

Detta var jävligt kul att höra iaf, typ de bästa jag har hört på forumet tycker jag

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.