Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tack till er som svarat - kan det kanske vara högtalarna? Såg just att högtalarna måste vara "Active speakers or speakers with powered amplifier". Kan detta vara problemet? Hur vet man vilka högtalare som "håller måttet"?

Annons
Postat

Sorry, hade en tråd nedan om att jag inte fick något ljud efter installation av ett ESI Juli@-kort. Har gjort allt som tänkas kan efter installationen (tror jag).

Postat

Vad använder du för högtalare då? Du kan inte bara koppla in högtalarna från din stereoanläggning direkt i kortet, eftersom de är passiva och alltså kräver en förstärkare/slutsteg. Det är aktiva monitorer som gäller! 😎

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Tack till er som svarat - kan det kanske vara högtalarna? Såg just att högtalarna måste vara "Active speakers or speakers with powered amplifier". Kan detta vara problemet? Hur vet man vilka högtalare som "håller måttet"?

Vad har du för högtalare då?

Du verkar ju inte ha en aning om vad du håller på med...

Postat
Sorry, hade en tråd nedan om att jag inte fick något ljud efter installation av ett ESI Juli@-kort. Har gjort allt som tänkas kan efter installationen (tror jag).

ställ in julia ch 1 och 2 i ljudkontrollen och musikprogrammet

Postat

Nej jag har ingen aning om vad jag håller på med, det är därför jag vänder mig till forumet... ;-)

Jag har gjort alla inställningar som ni skriver om.

Försöker man spela något i t ex W Media Player rör sig staplarna, men inget ljud från högtalarna...

/B

Postat
Vad använder du för högtalare då?
Vad har du för högtalare då?

😎

Postat

Ok Bengt11!

Det folk här säger till dig är:

1. Vad har du för högtalare?

2. Dom berättar att om du inte har en vanlig stereoanläggning (du vet, högtalare förstärkare, CD osv) så måste du skaffa sk "aktiva högtalare". Aktiva högtalare har en inbyggd förstärkare och kommer i väldigt skiftande kvaliteer. Allt från vanliga små datorhögtalare för 99:- till fina studiomonitorer som kan kosta flera tusen.

Eftersom ljudkortet inte har inbyggd förstärkare så måste det finnas utanför antingen i ett par högtalare eller i en stereoanläggning.

Lycka till och om du söker mer hjälp i forumet så berätta gärna mer om vad du har. Det blir lättare för folk att hjälpa dig då.

Postat

Jag tror att jag svarade på detta i den tråd som inte verkar finnas....

Men mitt svar är ju samma som alla andra.

Antingen måste du koppla in ljdukortets OUT till din stereos line IN (Funkar med allt utom Phono-ingången, t.ex. CD, AUX, Tuner o.s.v.) Då får du ut ljudet genom din stereo.

Annars måste du skaffa dig ett par aktiva högtalare, vilka du kan koppla direkt till ljudkortets OUT

Hoppas att du hänger med. Annars så för du nog både svara på motfrågorna och bidra med lite mer information.

Vi hjälper gärna till!

Postat

Har inte kunnat svara omedelbart, har jobbat i helgen.

Har en Compaq FS740 med JBL-högtalare som "hänger" på sidorna och Sennheiser-lurar. Det krävs uppenbarligen "aktiva" högtalare/förstärkare för att Juli@-kortet ska fungera och det har väl inte JBL-högtalarna...

/B

Postat
Har en Compaq FS740 med JBL-högtalare som "hänger" på sidorna

Det är små datorhögtalare alltså. De borde då vara aktiva högtalare och strömdrivna med en egen nätadapter, eller med strömkabel från monitorn.

Hur är de inkopplade i ljudkortet?

Har du testat att koppla in ljudkortet i en hemstereo också, eller enbart med dessa små datorhögtalare?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.