tbruce Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Jag råkade koppla in hörlurarna i inputen istället för outputen. Så tänkte jag att hmm, är inte en högtalare och en mikrofon egentligen precis samma sak? Vad händer om man skriker in i hörluren? Jo baskemej, med normalisering och lite limitering hördes det tydligt vad jag sa/skrek! 😱 Ja ni gamla studiorävar visste säkert detta redan, men för mej var det nytt, och det var kul att upptäcka det själv. 😆 Inte för att jag veta hur jag ska använda mej av denna kunskap, men den kommer säkert till användning nån gång... 😱 Micka upp ett helt trumset med ett par inearhörlurar kanske? 😳 Blir ju stereo och allt! 😮
Claes Holmerup Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Högtalaren fungerar ju på samma sätt som en dynamisk mic, så det är inte konstigt att det fungerar så... 😳 Det har väl hänt att ett par lurar har fått agera talkback-"mic" i vissa nödlägen - men annars vete 17 om det är så användbart direkt...
MusicNixon Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 (redigerat) Spelade in sax en gång i tiden genom att stoppa lurarna i luren. Blev ganska bra faktiskt. Men å andra sidan var det på kassettporta-tiden, då man inte hade såna höga krav... 😳 Redigerat 9 juni 2006 av MusicNixon
pXp Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 (redigerat) Kan vara bra om man vill snacka med någon över t ex MSN och inte har någon mick till hands, t ex på jobbet (ok, många på detta forum har kanske inte det problemet, beror på vad man jobbar med liksom). Ofta har man ju högtalare och ett par lurar på sitt vanliga supertråkiga jobb. Fy fan, tur det är fredag... //peAk edit: La till Fy fan Redigerat 9 juni 2006 av pXp
Danny Cort (oregistrerad) Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 När jag började freestyla i början av 90-talet så var det sällan eller aldrig en DJ hade med sig mikrofon på speningar. Jag har freestylat i hörlurar otaliga gånger, det fungerar faktiskt relativt bra. Dessutom ser det rätt coolt ut.
dancedancedance Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 om man spelar brass och inte har någon plungersordin så kan man ta en hörlur som mick och använda den som plunger. kan ladda upp ett exempel nån dag. låter hm!
Baktakt Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Jo fan, när jag satt på mitt tonårsrum (typ 1983) o spelade in mina hits krängde jag ett par fluffiga hörlurar mitt över ackegurans kropp.... Fan måste testa det igen 😄 Tjohopp
DrHans Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Spelade in min nylon gura för många år sedan genom ett par öronsnäckor inslängda i ljudhålet, lät inget vidare faktiskt. Det finns ju mickrofoner för baskagge där man använder sig av högtalarelement och en del säger sig fått goda resultat vid förstarkaruppmickning med element som mikrofoner.
Pazo Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Spelade in en lärare med rolig accent på min md:spelare en gång. Detta gjorde jag med mina lurar 😄 Gjorde en låt av det sen 😄
isotone Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Jag har lagt sångpartier på en skiva med hörlurar! De var billiga, gamla och trasiga, soundet passade perfekt! 😄
DrHans Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Spelade in en lärare med rolig accent på min md:spelare en gång. Detta gjorde jag med mina lurar 😄Gjorde en låt av det sen 😄 Får vi höra?
android Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Ja, och jag har använt ett par lurar när det var nån som ville prata genom PAt en gång för länge sedan när jag DJade på en fest... Funkade förvånansvärt bra.
mornel Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Jag gör alltid tvärtom. Lyssnar oftast på musik i två SM58or.
Danny Cort (oregistrerad) Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Jag gör alltid tvärtom. Lyssnar oftast på musik i två SM58or. 😄
Danny Cort (oregistrerad) Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 (redigerat) Jag gör alltid tvärtom. Lyssnar oftast på musik i två SM58or. Fan vad roligt! Jag ska testa att 5.1-lyssna från hembion med mitt trummikrofonpaket. Redigerat 9 juni 2006 av Danny Cort
DrHans Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Kan man spela in genom ett par högtalare? 😎 ja precis det är samma princip bakom en högtalare och en mikrofon
Danny Cort (oregistrerad) Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Man kan lyssna på vinylskivor med en synål & en pappersbit också...
musik (oregistrerad) Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Hej! Det går inte. Mik är en input och hörlurar är en output. Det blir kortslutning av alltihop när signalen går åt fel håll. Jag råkade bränna sönder två olika kassettdäcks kretskort på det viset i min barndom av rent misstag. :musik
Danny Cort (oregistrerad) Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Hej! Det går inte. Mik är en input och hörlurar är en output. Det blir kortslutning av alltihop när signalen går åt fel håll. Jag råkade bränna sönder två olika kassettdäcks kretskort på det viset i min barndom av rent misstag. :musik Det går visst. Jag har gjort det flera gånger. Du kan väl testa själv? Det är inte farligt att koppla fel.
musik (oregistrerad) Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Hej! Det går inte. Mik är en input och hörlurar är en output. Det blir kortslutning av alltihop när signalen går åt fel håll. Jag råkade bränna sönder två olika kassettdäcks kretskort på det viset i min barndom av rent misstag. 😳 :musik Det går visst. Jag har gjort det flera gånger. Du kan väl testa själv? Det är inte farligt att koppla fel. Hej! Satte en hörlur i mikingången på ett kassettdäck en gång. Kretskortet närmast mikingången smälte. Gick att dyrt reparera. Satte en elgitarr direkt i hörlursutgången en gång på ett Sony-däck, nästan hela maskinen smalt. Kunde repareras för dubbla däckspriset. No use.
Claes Holmerup Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Hej! Det går inte. Mik är en input och hörlurar är en output. Det blir kortslutning av alltihop när signalen går åt fel håll. Jag råkade bränna sönder två olika kassettdäcks kretskort på det viset i min barndom av rent misstag. :musik Det går visst. Jag har gjort det flera gånger. Du kan väl testa själv? Det är inte farligt att koppla fel. Det är samma princip i högtalaren som i den dynamiska micen - så visst går det att använda båda saker på båda hållen. Micen är dock inte glad för höga volymer om den tvingas bli högtalare - för den är inte gjord för att hantera några höga spänningar. Om man däremot kopplar ihop två apparaters in- och utgångar på fel sätt, så kan risken finnas att man skickar dem till de sälla jaktmarkerna om man har extrem otur - men det beror helt på vilka in- och utgångar man råkar koppla ihop...
musik (oregistrerad) Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 ...och med min vanliga "tur" så är väl jag den ende som skulle kunna skicka dem till de sälla jaktmarkerna, även om jag kopplade rätt... 😳 I brist på pengar och elgitarrförstärkare i barndomen så kopplade jag min postorderköpta dretgitarr direkt in i kassettdäcket. Det överstyrde rätt gott ett tag och lät som en riktig dist. men sen dog det ju bara...
Claes Holmerup Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Hej! Det går inte. Mik är en input och hörlurar är en output. Det blir kortslutning av alltihop när signalen går åt fel håll. Jag råkade bränna sönder två olika kassettdäcks kretskort på det viset i min barndom av rent misstag. 😳 :musik Det går visst. Jag har gjort det flera gånger. Du kan väl testa själv? Det är inte farligt att koppla fel. Hej! Satte en hörlur i mikingången på ett kassettdäck en gång. Kretskortet närmast mikingången smälte. Gick att dyrt reparera. Satte en elgitarr direkt i hörlursutgången en gång på ett Sony-däck, nästan hela maskinen smalt. Kunde repareras för dubbla däckspriset. No use. En riktigt konstruerad micingång är kortslutningssäker, så det borde inte ha hänt något, utan kan mycket väl ha varit en tillfällighet att det hände just då. Den ingången hade nog gått åt skogen ganska snart ändå... Gitarr till hörlursutgång, kan vara vanskligare, eftersom du då kortsluter slutsteget till ena kanalen på hörlursutgången, ner till jord. Gitarrsladden är ju en monosladd... Där är det sannolikt att utgången gick åt skogen när du pluggade in gitarrsladden. Båda slutstegen satt förmodligen i samma IC - och därför eldade du båda samtidigt.
musik (oregistrerad) Postat 9 juni 2006 Postat 9 juni 2006 Hej! Nuförtiden skulle jag aldrig ens tänka tanken att fördärva mina surt förvärvade prylar på det viset. :musik
Claes Holmerup Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Hej! Nuförtiden skulle jag aldrig ens tänka tanken att fördärva mina surt förvärvade prylar på det viset. 😎 :musik Jag som trodde att alla gillade fyrverkerier... 😆
Florian le Sage Postat 10 juni 2006 Postat 10 juni 2006 Hej! Det går inte. Mik är en input och hörlurar är en output. Det blir kortslutning av alltihop när signalen går åt fel håll. Jag råkade bränna sönder två olika kassettdäcks kretskort på det viset i min barndom av rent misstag. 😆 :musik Det går visst. Jag har gjort det flera gånger. Du kan väl testa själv? Det är inte farligt att koppla fel. duktig idiot... 😎
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.