Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det är ett 21 kvadratmeter stort rum som jag tänkt bygga en studio av. Dock har jag aldrig byggt någon studio förut och skulle vilja ha en rådgivare/konsult för detta. Jag har läst igenom mycket av trådarna och sökt osv. men jag har ändå problem att komma igång.

Det jag behöver hjälp med är planering, dämpning och akustikbehandling, ja i princip allt förutom själva byggandet.

Kan man anlita någon och vem i så fall? Finns det någon bra bok som inte tar upp en massa teori i ämnet utan är mer som en praktisk instruktionsbok?

Annons
Postat

Min hemstudio i länken är något stötte än din yta...

Jag har en tråd om byggande av ett inspelningsrum dden tycker jag är ganska "hands on"... 😮

Om du vill lära dej att snickra och bygga i allmänhet, tror jag du ska kika på lite andra forum... 😕

En viss händighet krävs... 😲

Alternativ att man tar god tid på sej och försöker lösa problemen som dom kommer... en viss planering är ju också viktig givetvis... 😛

Postat

Det är själva planeringen jag behöver hjälp med inte byggandet i sig. Jag vill ha någon som säger precis hur jag ska göra för att undvika de största misstagen. Jag är villig att betala för planeringsarbetet men inte de 6-7000 kr som det skulle kosta att anlita Lennart på www.akustik.nu

Jag skulle kunna läsa på och planera själv men det skulle ta för lång tid (jag vill komma igång så snart som möjligt) och kanske ändå bli fel.

Jag söker alltså en person som har erfarenhet av studiobygge och som kan tänka sig rita och planera efter mina önskemål.

Postat

Hej L.A,

Det låter lättare än vad det egentligen är. Att planera ett studiobygge är inget man gör på en kvart, och utan kunskaper så tar det mycket lång tid att komma fram till vad som är rätt och fel så att säga. Det är därför som man får betala x-antal tusenlappar för en konsult som gör planering och ritning. Du nämnde att Lennart kostar 6-7000:- att anlita, vad betalar du för då, är det planering och en enkel skiss av bygget eller vad ingår?

Jag själv har byggt många studios genom åren och vet att det går åt tid och ännu mer tid för att få ihop ett tänk som funkar i både teori och praktik. Jag kan ju nämna att det kostar bra mycket mer än 6-7000:- för en riktig detaljritning till ett studioprojekt, vi pratar alltså 25000:- och uppåt beroende på hur stort bygget är. Men då får du en arkitektritning med alla mått och vinklar uträknat av en akustiker, alt Ingemar Ohlsson eller Lennart Nilsson.

Så kolla först vad du får betala för innan du bestämmer dig.

Att bygga och planera studiobyggnation kostar pengar tyvärr och det är inte många i Sverige som kan detta, när du börjar läsa och sätta dig in i hur man bygger/konstruerar studios förstår du vad jag pratar om. Du måste vara arkitekt, specialsnickare, elektriker, ventilations tekniker, eltele tekniker m.m för att ro ihop ett studiobygge. MEN...det finns alltid ett MEN 😲 ...om man inte vill sikta mot stjärnorna kan man bygga sig ett normalt rum som man akustikjusterar i den mån det går. Då räcker det att kunna slå upp några enkla väggar och läsa på lite om akustik i rum, vilket i sig är en hel vetenskap. Så med enkla medel kan man komma fram till en överkomlig lösning ändå. Då pratar jag om att man kan få ett akustikdämpat rum som funkar att göra bättre demos i.

Vill man däremot ha ett akustiskt rätt rum som är helt ljudisolerat så pratar vi en helt annan nivå och framförallt pratar vi en helt annan nivå av pengar tyvärr. Så fort man kör igång med en flytande konstruktion så rinner pengarna genom fingrarna, tro mig, jag har gjort det mååånga gånger 😄

Hoppas ändå att det löser sig för dig och att du hittar nån som har koll på läget som kan hjälpa dig för en billig penning. Men räkna med att det tar många timmar att få fram en bra studioritning, det är mycket att tänka på nämligen...mer än man tror. Innan jag själv hamnade där jag är idag så tyckte jag att det var väl ingen konst att "slå upp några sneda väggar och sätta lite dämpning här o där"...men men...jag vet bättre idag 😄 Man brukar ofta säga att det tar minst en månad innan den planterade tanken har växt och blivit en ritning som är användbar både konstruktionsmässigt som inredningsmässigt.

De flesta böcker om just studiobyggnation innehåller mycket teori då akustik och byggnadskonstruktion bygger på många formler och tabeller tyvärr. Men leta dig fram på nätet så hittar du säkert intressanta tips som kan underlätta ditt bygge.

Annars får du nog betala nån kunnig i ämnet för att göra det hela, och det kommer nog att kosta dig 5000:- och uppåt för en enkel ritning.

Jädrar vad text det blev...fingrarna glöder, nåja, hoppas du blev lite klokare av nåt jag skrivit?! 🙂

Lycka till!

/Majk

Postat

Tack för informationen DigiMike.

Det verkar lite problematiskt för min del. Att betala 6-7000 kr för en enkel skiss för att fixa en demostudio känns tufft. Om jag ägt lokalen hade jag kanske kunnat satsa lite mer pengar på den men jag vet inte hur länge jag kommer att vara där. Å andra sidan vill jag ha ett sjysst ställe att spela in på så länge jag har lokalen.

Det är som sagt bara ett rum på 21 kvadratmeter som jag vill dela upp i kontrollrum, inspelningsrum och kanske ett sångbås också. Det borde inte bli så himla dyrt att fixa tycker jag, men jag vet ju inte för jag har ingen erfarenhet.

Finns det verkligen inga färdiga skisser i böcker eller på internet?

Postat

Jag förstår att det känns tungt att punga ut med dessa pengar, men om du vill ha det bra så finns det inga alternativ tyvärr.

Om det inte är din egen lokal så är det inte så stor idé att lägga ut en massa pengar på att bygga en finare studio, i värsta fall så kan det vara bortkastade pengar.

Jag håller själv på att bygga en egen studio nu, med flytande konstruktion, och bara byggmaterialet för kontrollrum och inspelningsrum har hittills kostat 40.000:- vilket är väldigt billigt om man jämför vad det egentligen kostar. Jag har med hjälp av mina kontakter lyckats få tag på billigare material. Annars så är det byggmaterialet som är den billiga delen, det är alla arbetstimmar som kostar, att ha 1-2 snickare som bygger hela tiden är inte gratis och det är inte lönt att ta in en "vanlig" snickare som aldrig har byggt en musikstudio heller för det är helt andra normer som gäller jämfört med vanlig byggnation.

Ett rum på 21kvm kommer du inte långt med, om du ska bygga riktiga väggar som ska klara av minst 60db samt ha flytande golv och tak så kommer dina 21kvm att krympa till 15kvm kanske, och då får du knappt plats med ett mixerbord eller din högtalarlyssning. Ett för litet rum kan aldrig bli akustiskt bra så för att kunna få nåt som det går att göra bra jobb i måste man ha en större yta att jobba med. Annars är det inte så mycket att göra, man får döddämpa rummet för att undvika alla reflexer från väggarna runtom och det är inte så kul.

Men eftersom du inte har någon erfarenhet av studiobygge så är det svårt att förklara för dig, det bästa är att du ger dig ut på nätet och läser på lite om studiobyggnation, försök att hitta så mycket info du kan...det finns en hel del där ute :rolleyes: Inte förrän du fått lite matnyttig information förstår du varför det kostar pengar. Att isolera rum kostar pengar och det krävs mycket massa för att få det att funka.

Skisser kan du hitta på nätet men dom är sällan till nytta då det är skisser på andra studios som har helt andra mått än vad du har t.ex så du kan inte använda dem i alla fall. Det måste göras en helt ny ritning för dina ändamål och efter ditt rum etc och det är där en akustiker kommer in i bilden.

Här nedan finns några länkar på exempel du kan hitta på nätet, en studio med bilder och även en ritning över hela komplexet:

http://www.rast-architects.com/01_2/a_page...ata1.html#anch3

http://www.rast-architects.com/01_2/a_page...01_view001.html

Det jag skulle rekommendera i ditt fall är att akustikjustera ditt rum med basstraps och försöka göra en så kallad LEDE konstruktion, (Live End Dead End) med hjälp av diffusorer och absorbenter och ev använda "gobos", så kallade skärmväggar som du kan ha på rullhjul el liknande. Med dessa kan du skärma av i rummet och sitta med lurar när du spelar in t.ex för att sen enkelt ta bort dem och använda ditt rum som ett större kontrollrum där du kan utnyttja akustiken på rätt sätt. Annars måste du snickra väggar och golv om du vill ha kontrollrum/inspelningsrum och sångbås...det är inte realistiskt att få plats med allt detta på dessa 21kvm tyvärr...det blir ingen bra lösning på det hela. Men visst kan du bygga en mellanvägg om du nöjer dig med läckage mellan rummen och att ha två mindre rum som kontrollrum och inspelningsrum, det är upp till dig hur du vill ha det. Men du kan inte räkna med att få bra isolation mellan rummen och ingen bra akustik på typ 10kvm...hårda ord, men så är det tyvärr 😄

Det finns några böcker som du kan leta efter, men det är mycket teori i dem:

* Master handbook of acoustics (finns en del matnyttigt här med småskisser etc)

* Recording Studio Design (en bra bok som tar upp mycket av hur ett studiobygge går till, på en rätt avancerad nivå dock)

God lück!

/Majk

Postat

Jodå jag föstår att det kostar pengar att bygga en bra studio. Men jag har efter hand sänkt mina krav väldigt mycket. LEDE vekar intressant så jag får väl ta och köpa Recording Studio Design och läsa på lite. Informationen på nätet är säkert bra men är så väldigt utspridd och oenhetlig så jag tror böcker är vettigare. Men lite besviken är jag på att det inte ens går att fixa en hyffsad demostudio snabbt och billigt.

Postat

Du verkar orolig för att ta ett beslut… 😎

Vill man inte lägga pengar på arkitekt, får man rita själv efter egen kreativitet…

Dina begränsningar är 21 m2… Man kan inte få allt, det blir kompromisser, en studio är i ständig förändring beroende vilket projekt man arbetar med… 😉

På forumet finns länkar till det allra mesta du kan tänka dej behöva, det finns budgetar för kostnader, vilka dörrar och fönster du kan använda mm…

Du måste bestämma dej vad det är Du vill göra.… 😄

Postat

ja, eftersom det ändå är att betrakta som ett budgetbygge, så är ju kompromiss själva ledordet. visst kan du fixa en "hyffsad demostudio snabbt och billigt", men du får göra en mängd kompromisser, inte minst vad gäller utrymme.

tänk på att undvika parallella väggar och tak i den mån som går, investera i bra dämpmaterial etc.

när det gäller tekniska saker, som vilket glas som är bra till ruta i kontrollrummet, eller hur du bygger ett flytande golv så är det bara söka på forumet. dessa saker har diskuterats många gånger och det finns hur många tips som helst.

det viktigaste är att du från början gör upp en budget på hur mycket du är villig att investera.

om du däremot vill ha en färdig lösning av någon arkitekt så är det väl knappast en "hyffsad, billig demostudio" du är ute efter?

Postat (redigerat)

DigiMike, du verkar vara en guldkälla av information så jag passar på.... 🙂

Jag befinner mig i en lite annorlunda sits än L.A. Jag och min sambo håller på att leta ny bostad, och en av de primära anledningarna är att jag ska kunna bygga mig en studio. Jag kan alltså välja bostad efter hur jag vill ha studion, snarare än att försöka få ihop en studio i befintlig bostad.

Vi pratar dock inte om nån större studio. Jag gör det mesta på keyboard och i Cubase så det är primärt sång jag behöver ljudisolera och akustikjustera för. Kanske även akustisk gitarr. Dessutom är jag mest kreativ nattetid, så jag är mer mån mån om att ljudisolera utåt än att akustikjustera inåt.

Sen skulle mitt arbetssätt försvåras om jag tvingas springa mellan kontrollrum och sångbås, så jag tänker mig snarare ett "tyst" kontrollrum där jag även spelar in sång. Dator och annat som väsnas får stå utanför eller ljudisoleras/vattenkylas.

Jag inbillar mig att man vinner en del ljudisolering om man placerar studion i en källare i ett äldre hus/radhus jämfört med 1-1½ plans nybygge. Vi har dessutom ett litet kontorslandskap som jag i så fall gärna placerar i en större öppen källare med studion i anslutning. Tänker göra det till avdragbart studio/media/kontorskomplex. Än så länge sidoverksamhet.

Så... med detta som bakgrund, har du några kloka kommentarer eller råd att dela med dig? Något jag ska tänka på i bostadssökandet som kommer att underlätta studiobygget? 😳

edit: goda råd från andra kloka huvuden välkomnas såklart oxå... 😆

Redigerat av hackeman
Postat
Så... med detta som bakgrund, har du några kloka kommentarer eller råd att dela med dig? Något jag ska tänka på i bostadssökandet som kommer att underlätta studiobygget? 😱

Hej Hackeman!

Enligt det du beskriver så är nog den bästa och smidigaste lösningen för dig ett radhus med källarplan som man kan bygga om lite grann. Med tanke på isoleringen till andra så är helt klart ett källarplan att föredra framför hus på "markplan". Det är väl annars inga speciella tips jag har att ge för ett husköp, men du kan ju tänka på följande i alla fall:

* Se till att det inte finns en massa rör som går igenom rummet, är inte så kul när det "susar" i rören så att säga 🙁

* Kolla att rummet inte är fyrkantigt och absolut INTE att längden eller bredden på rummet är delbart med takhöjden, då kommer du att få väldiga utsläckningar på vissa frekvenser.

* Kolla materialet i golv/vägg/tak, allt utom betong är ju att föredra...t.ex Linoleum/trägolv, gips/träpanel på vägg etc.

Annars är det bara att hitta nåt trevligt läge vid nån sjö eller så utan grannar, då kan du bygga hur du vill med lättare isolering 😕

God luck!

/Majk

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.