sounden Postat 8 juni 2006 Dela Postat 8 juni 2006 (redigerat) Jaha, då var man igång igen med labbandet! Efter att ha varit på en mindre jakt efter en stereo-video att prova spela in på, så har jag äntligen fått tag på en. Det var min jobbarkompis som jag fick låna den av, den var inköpt för ganska många år sedan på Hi-Fi klubben. Dammig var den också! Sen köpte jag ett högkvalitativt VHS-band på kjell o co. Sen var det bara att börja sätta igång! Efter att ha labbat ett tag med in och ut-gångarna så fick jag in och ut ljud i maskinen. verkade funka OK, ända tills jag skulle dumpa inspelningen i den digitala-världen. Då visade de sig att bandet gick fortare vid uppspelning än inspelning, det var marginellt men ett A på 440hz var inte samma vid in och uppspelning 😉 Så det blir att jaga en ny videobandspelare... Såhär kan det iaf låta om man spelar in på en VCR och dumpa ner det till datorn. Inspelat med 2 mikrofoner (överhäng X/Y) (AKG C1000S) igenom FF800 pres och ut igen. Dock så blir det ju en AD/DA omvandling här om jag har förstått det rätt, så det är ju inte analogt helavägen. Ingen kompressor eller eq eller nått, dumpat in i Logic express 7.2 och summerat där. Provade pres på minimackie mixern, då var det analogt helavägen dock så lät FF800 pre-s:n bättre... Your browser does not support the HTML5 audio tag Jag tycker det låter helt OK! //S Redigerat 8 juni 2006 av sounden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 8 juni 2006 Dela Postat 8 juni 2006 Roligt experiment! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 8 juni 2006 Dela Postat 8 juni 2006 Jag körde in alla mina demos/masters halva 90-talet på en Panasonic stereovideo-vart jättebra när jag letade fram gamla grejor att dumpa över till datorn, blir ju digitalt men se till att ha en frisk spelare om du vill vara säker på hastighet osv! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sounden Postat 8 juni 2006 Trådstartare Dela Postat 8 juni 2006 men se till att ha en frisk spelare om du vill vara säker på hastighet osv! Verkar vara ett klokt tips!! =) Funtar på att köpa en på öppet köp på någon elektronikaffär för att se om de nya håller hastigheten och om det låter nått bättre.. //S Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.