Jump to content
Annons

Varför skall kultur vara gratis?


Light Head

Recommended Posts

Fruppe69 (oregistrerad)
kom precis på en liknelse ingan annan kommit på(!). När man var liten så satt man i sanddynerna i Tylösand och lyssnade på band som spelade på Solgården (hette det så vid hotell tylösand?). Borde det finnas en konstapel som går och snokar i dynerna så att ingen sitter där och lyssnar? Argumentet för är ju att "lyssnar man ska man betala" och argumentet mot är "jag hade ändå inte betalat och så är det ju sämre kvalitet här utanför" (man kan åxå säga att man inte lyssnade utan bara satt där för att det var varmt och skönt). Argumenten är i stort sätt samma som i fildelningsdebatten.

Hotellet har garanterat musiklicens från Stim.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Samtidigt som stenrika skivbolagsdirektörer åker jorden runt i luftballonger och rika skådisar köper kallingar för 35.000:- i månaden för att dom inte orkar tvätta dom.. Och oftasr är det dessa som gnäller mest också.. Fundera på det i stället.  :rolleyes:

Ständigt denna myt... *suck* 😆

Ja, alla skivbolagsdiriktörer är stenrika! De torkar sig i arslet med tusenlappar varje gång de skiter.

De finns såklart några som tjänar en jäkla massa pengar, men det är en klar minoritet.

Men dom tjänar desto mer! Och det är just dom som gnäller mig veterligen.. Mycket vill ha mer och faan vill ha fler typ...

Tillbaks till ämnet nu. Varför ska kultur kosta, eller inte kosta.. I sverige har vi hittills en politik som betalar mycket av kulturen med skattepengar... Jag tar några exempel.. den kommunala musikskolan t.ex.. Vi har ett kulturdepartement etc etc..

Jag tror att många av Sveriges kulturella och musikaliska framgångar har börjat där nånstans faktiskt.

Men det jag sa ursprungligen.. Att det mer och mer går ut på att tjäna så mycket som möjligt på allt trots att modern teknologi garanterat gjort det billigare både att tillverka och distribuera är fortfarande ett betydligt större problem (även och framförallt inom andra områden än musik) än att kultur ska vara "gratis" (there is no such thing as a free lunch 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaks till ämnet nu. Varför ska kultur kosta, eller inte kosta.. I sverige har vi hittills en politik som betalar mycket av kulturen med skattepengar... Jag tar några exempel.. den kommunala musikskolan t.ex.. Vi har ett kulturdepartement etc etc..

Jag tror att många av Sveriges kulturella och musikaliska framgångar har börjat där nånstans faktiskt.

Så, du tycker att: "vi har redan betalat det en gång, varför göra det igen"?

Link to comment
Dela på andra sajter

kom precis på en liknelse ingan annan kommit på(!). När man var liten så satt man i sanddynerna i Tylösand och lyssnade på band som spelade på Solgården (hette det så vid hotell tylösand?). Borde det finnas en konstapel som går och snokar i dynerna så att ingen sitter där och lyssnar? Argumentet för är ju att "lyssnar man ska man betala" och argumentet mot är "jag hade ändå inte betalat och så är det ju sämre kvalitet här utanför" (man kan åxå säga att man inte lyssnade utan bara satt där för att det var varmt och skönt). Argumenten är i stort sätt samma som i fildelningsdebatten.

Hotellet har garanterat musiklicens från Stim.

för att tydliggöra, man satt alltså inte på hotellet utan utanför. Som om man står utanför Ullevi när U2 spelar.

Jag tycker faktiskt motiveringen "jag hade inte tänkt pröjsa 800 spänn för konserten ändå" håller

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, du tycker att: "vi har redan betalat det en gång, varför göra det igen"?

Jag talar inte om piratkopierad musik.. Jag talar om vad huvudämnet handlade om.. varför ska kultur vara "gratis" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, du tycker att: "vi har redan betalat det en gång, varför göra det igen"?

Jag talar inte om piratkopierad musik.. Jag talar om vad huvudämnet handlade om.. varför ska kultur vara "gratis" 🙂

Det gör jag också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt seriöst så fattar jag ingenting...

🙂

Av vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan så många, framför allt unga, kräva och hävda att kultur skall vara gratis?

Vad är det för fel på dem?

Jag försöker verkligen förstå själva problemet, men det går inte.. kommer fram till samma sak hela tiden.

Dagens ungdom vill inte betala ett öre för någonting, och hävdar att det är för att kultur skall vara gratis. "Kultur skall inte vara en klassfråga, för att du har mer eller mindre pengar" som de säger...

Jag skulle vilja vända på frågan... Varför ska allt numera handla om att tjäna så mycket pengar som möjligt på allt. I dagens samhälle har vi en teknologi som garanterat har sänkt priset på det mesta då det gäller tillverkning och distribution.. Men inte tusan ser jag några sänkningar i pris inte..

Samtidigt som stenrika skivbolagsdirektörer åker jorden runt i luftballonger och rika skådisar köper kallingar för 35.000:- i månaden för att dom inte orkar tvätta dom.. Och oftasr är det dessa som gnäller mest också.. Fundera på det i stället. 🙂

Jag bor i Spanien och har vart mycket i Schweiz (är född där) och en hel del i frankrike också... går man på Opera betalar man massor med i de länderna än Sverige, ändå är det myckeet mer folk och från alla sammjällsskikt, jag har vart på dödsmetalkonserter och festivaler för jazz och världsmusik, samma där, mer folk och dyrare inträden. Att det dessutom röjer mer är en parentes.

I sverige är all kultur subventionerad så till den grad att jag tror tamejtusan att det är orsaken till att folk går mindre på konserter, det blir inge speciellt.

Skivan har heller inte blitt dyrare än för 10-15 år sedan... den har hållt sig stadig, skulle jag vilja säga, om nu inflation och sådant får räknas in.

Det handlar inte om att tjäna så mycket pengar som möjligt, det handlar om att de som gör musiken skall kunna leva... att det finns några skräpartister som lyckas norpa åt sig och leva på massans rädsla för att vara för separerad från de övriga är nog inget vi kan rå på. Mozart var under sin levnadstid inte särskilt populär (främst senaste tiden), då han skrev sina största verk så hade han lyckats få 1 (en!) person att skriva in sig på sin abonnemangsserie som han försökte driva... varför, för att massan tyckte att det var viktigare med ngn annan jeppe för att alla andra tycker så, samma sak händer överallt i världen... Däremot så gick hans operor och hans verk såldes och spelades i stor utsträckning alltjämt, fick han ngt för det... nope.... det är för de små å oförstådda som det är bra att musikerna får rätt ersättning för sitt jobb, inte de som lyckats förvrida massan.

Är just nu tagen av Mozarts tragiska liv f.ö...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gaah. Hade skrivit värsta långa grejen här så råkade jag trycka på reload. Men jag försöker skriva om det:

Att all kultur ska vara gratis känns som en fin men ganska naiv tanke... Kulturen kan ju aldrig bli gratis eftersom den kostar pengar att producera, och inte lämpar sig så bra för reklamfinansiering t ex. Men kanske går det att finansiera den på andra sätt.

Det är synd om folk känner att de inte kan konsumera kultur i den omfattning de önskar, men är det verkligen så? Jag tycker det känns som att hela den smått krystade ideologiska diskussionen kring piratkopiering till stor del är en efterkonstruktion. Tycker det är ganska uppenbart att piratkopiering uppstår i egoism och inget annat.

Dock är jag inte själv emot piratkopiering, och jag tycker att upphovsrättslagarna känns rätt förlegade och skulle behöva sig en uppdatering för tvåtusentalet. Exakt hur vet jag däremot inte. Men för mej känns piratkopieringen som en alltför stor folkrörelse för att kunna stoppas. Det är för enkelt och självklart att använda tekniken på det här sättet för att det ska gå att lagstifta bort. Så istället får man försöka ta bort de problematiska symptomen på andra sätt, genom olika varianter på kassettavgifter med mera...

Äsch. Det här kommer ordna sig förr eller senare av sig självt. Piratkopieringen kommer inte försvinna utan vi får helt enkelt anpassa oss efter den. I slutändan tror jag det för mer positivt än negativt med sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan så många, framför allt unga, kräva och hävda att kultur skall vara gratis?

Vad är det för fel på dem?

Jag försöker verkligen förstå själva problemet, men det går inte.. kommer fram till samma sak hela tiden.

Dagens ungdom vill inte betala ett öre för någonting, och hävdar att det är för att kultur skall vara gratis. "Kultur skall inte vara en klassfråga, för att du har mer eller mindre pengar" som de säger...

Jag skulle vilja vända på frågan... Varför ska allt numera handla om att tjäna så mycket pengar som möjligt på allt. I dagens samhälle har vi en teknologi som garanterat har sänkt priset på det mesta då det gäller tillverkning och distribution.. Men inte tusan ser jag några sänkningar i pris inte..

Samtidigt som stenrika skivbolagsdirektörer åker jorden runt i luftballonger och rika skådisar köper kallingar för 35.000:- i månaden för att dom inte orkar tvätta dom.. Och oftasr är det dessa som gnäller mest också.. Fundera på det i stället. 🙂

Jag bor i Spanien och har vart mycket i Schweiz (är född där) och en hel del i frankrike också... går man på Opera betalar man massor med i de länderna än Sverige, ändå är det myckeet mer folk och från alla sammjällsskikt, jag har vart på dödsmetalkonserter och festivaler för jazz och världsmusik, samma där, mer folk och dyrare inträden. Att det dessutom röjer mer är en parentes.

I sverige är all kultur subventionerad så till den grad att jag tror tamejtusan att det är orsaken till att folk går mindre på konserter, det blir inge speciellt.

Skivan har heller inte blitt dyrare än för 10-15 år sedan... den har hållt sig stadig, skulle jag vilja säga, om nu inflation och sådant får räknas in.

Det handlar inte om att tjäna så mycket pengar som möjligt, det handlar om att de som gör musiken skall kunna leva... att det finns några skräpartister som lyckas norpa åt sig och leva på massans rädsla för att vara för separerad från de övriga är nog inget vi kan rå på. Mozart var under sin levnadstid inte särskilt populär (främst senaste tiden), då han skrev sina största verk så hade han lyckats få 1 (en!) person att skriva in sig på sin abonnemangsserie som han försökte driva... varför, för att massan tyckte att det var viktigare med ngn annan jeppe för att alla andra tycker så, samma sak händer överallt i världen... Däremot så gick hans operor och hans verk såldes och spelades i stor utsträckning alltjämt, fick han ngt för det... nope.... det är för de små å oförstådda som det är bra att musikerna får rätt ersättning för sitt jobb, inte de som lyckats förvrida massan.

Är just nu tagen av Mozarts tragiska liv f.ö...

Jag lyfter på hatten för ett intressant inlägg! 🙂

Vilka "skräpartister" tänker du på? (för övrigt är det en ganska subjektiv kommentar.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Postat (redigerat)
kom precis på en liknelse ingan annan kommit på(!). När man var liten så satt man i sanddynerna i Tylösand och lyssnade på band som spelade på Solgården (hette det så vid hotell tylösand?). Borde det finnas en konstapel som går och snokar i dynerna så att ingen sitter där och lyssnar? Argumentet för är ju att "lyssnar man ska man betala" och argumentet mot är "jag hade ändå inte betalat och så är det ju sämre kvalitet här utanför" (man kan åxå säga att man inte lyssnade utan bara satt där för att det var varmt och skönt). Argumenten är i stort sätt samma som i fildelningsdebatten.

Hotellet har garanterat musiklicens från Stim.

för att tydliggöra, man satt alltså inte på hotellet utan utanför. Som om man står utanför Ullevi när U2 spelar.

Jag tycker faktiskt motiveringen "jag hade inte tänkt pröjsa 800 spänn för konserten ändå" håller

Jag förstår inte vad du menar? Ingen bråkar väl med dig för att du står utanför Ullevi och lyssnar?

Kopplingen till fildelning är minst sagt luddig. 🙂

Grejen med fildelning är ju att produkten som delas är exakt densamma som säljs, om man pratar mp3 eller wma. Står du och trycker utanför en konsert blir ju upplevelsen väsentligen mindre än om du varit därinne.

Så om du hade plankat in på giget hade det varit samma grej som att fildela. Och då hade du såklart fått pisk av en vakt, precis som The Pirate Bay fått pisk av the man. 🙂

Redigerat av Fruppe69
Link to comment
Dela på andra sajter

kom precis på en liknelse ingan annan kommit på(!). När man var liten så satt man i sanddynerna i Tylösand och lyssnade på band som spelade på Solgården (hette det så vid hotell tylösand?). Borde det finnas en konstapel som går och snokar i dynerna så att ingen sitter där och lyssnar? Argumentet för är ju att "lyssnar man ska man betala" och argumentet mot är "jag hade ändå inte betalat och så är det ju sämre kvalitet här utanför" (man kan åxå säga att man inte lyssnade utan bara satt där för att det var varmt och skönt). Argumenten är i stort sätt samma som i fildelningsdebatten.

Hotellet har garanterat musiklicens från Stim.

för att tydliggöra, man satt alltså inte på hotellet utan utanför. Som om man står utanför Ullevi när U2 spelar.

Jag tycker faktiskt motiveringen "jag hade inte tänkt pröjsa 800 spänn för konserten ändå" håller

Jag förstår inte vad du menar? Ingen bråkar väl med dig för att du står utanför Ullevi och lyssnar?

Kopplingen till fildelning är minst sagt luddig. 🙂

Grejen med fildelning är ju att produkten som delas är exakt densamma som säljs, om man pratar mp3 eller wma. Står du och trycker utanför en konsert blir ju upplevelsen väsentligen mindre än om du varit därinne.

Så om du hade plankat in på giget hade det varit samma grej som att fildela. Och då hade du såklart fått pisk av en vakt, precis om The Pirate Bay fått pisk av the man. 😎

HAHAHA! Kul svar!!! 🙂

Jag håller med dig "Fruppe69".

Link to comment
Dela på andra sajter

Dålig liknelse!

Det handlar om att upphovsrätten skall gälla, inte om du hör någons radio som spelar på stranden. Om det är musik i butiken du handlar dina jeans, eller om det är på gymet så betalar de pengar till STIM. Det skall de i alla fall göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackar vi om kultur i helhet eller om piratkopiering här? 🙂

Kultur i helhet antar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Länge sedan jag läste musikhistoria, men om jag inte minns helt fel så var det bara hoven i Europa och kanske annorstädes som man hade råd med lite dyrare kultur. Dom som hade kontakter och tur fick arbete där med varierande villkor. Resten fick nog försörja sig som gycklare. Var först när man började ge ut noter till en bredare publik som fler kunde försörja sig på sin musik utan "mecenater" (länge sen jag läste det här så rätta mig gärna).

Är nog långt ifrån självklart att det kommer att vara som det ser ut idag med skivbolag etc. om man ser på hur det har sett ut.

Finns dessutom mycket annat som konkurrerar om kulturkonsumenternas pengar som t ex film på DVD och bio, (data)spelbranchen börjar bli etablerad, oj måste ladda min mobil och nu har jag inte råd att köpa din skiva.

Det jag försöker säga är att med andra yttre förutsättningar så ändras möjligheten att försörja sig på t ex kultur och inte alltid till det bättre. Varför skulle kultur vara en fredad zon när inte t ex konfektionsbranschen var det här i Sverige eller i övriga västvärlden för den delen. Strukturrationalisering?

För att svara på frågan kanske det blir som med konfektionsindustrin, det som tillverkas numera i sverige är relativt dyrt så vi köper kläder från låglöneländer där tillverkningen är billigare. Ok det sista blev kanske lite svammel eller i alla fall lite långsökt liknelse, men ni fattar nog ungefär vad jag menar hoppas jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kultur kostar! Det som är "billigast" och i princip alltid gratis är folkmusik, där drivkraften från musikerna är just det folkliga. Men det är ju en väääldigt liten genre, inte många som "snor" gratis folkmusik?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja vända på frågan... Varför ska allt numera handla om att tjäna så mycket pengar som möjligt på allt. I dagens samhälle har vi en teknologi som garanterat har sänkt priset på det mesta då det gäller tillverkning och distribution.. Men inte tusan ser jag några sänkningar i pris inte..

Samtidigt som stenrika skivbolagsdirektörer åker jorden runt i luftballonger och rika skådisar köper kallingar för 35.000:- i månaden för att dom inte orkar tvätta dom.. Och oftasr är det dessa som gnäller mest också.. Fundera på det i stället. 🙂

Jag bor i Spanien och har vart mycket i Schweiz (är född där) och en hel del i frankrike också... går man på Opera betalar man massor med i de länderna än Sverige, ändå är det myckeet mer folk och från alla sammjällsskikt, jag har vart på dödsmetalkonserter och festivaler för jazz och världsmusik, samma där, mer folk och dyrare inträden. Att det dessutom röjer mer är en parentes.

I sverige är all kultur subventionerad så till den grad att jag tror tamejtusan att det är orsaken till att folk går mindre på konserter, det blir inge speciellt.

Skivan har heller inte blitt dyrare än för 10-15 år sedan... den har hållt sig stadig, skulle jag vilja säga, om nu inflation och sådant får räknas in.

Det handlar inte om att tjäna så mycket pengar som möjligt, det handlar om att de som gör musiken skall kunna leva... att det finns några skräpartister som lyckas norpa åt sig och leva på massans rädsla för att vara för separerad från de övriga är nog inget vi kan rå på. Mozart var under sin levnadstid inte särskilt populär (främst senaste tiden), då han skrev sina största verk så hade han lyckats få 1 (en!) person att skriva in sig på sin abonnemangsserie som han försökte driva... varför, för att massan tyckte att det var viktigare med ngn annan jeppe för att alla andra tycker så, samma sak händer överallt i världen... Däremot så gick hans operor och hans verk såldes och spelades i stor utsträckning alltjämt, fick han ngt för det... nope.... det är för de små å oförstådda som det är bra att musikerna får rätt ersättning för sitt jobb, inte de som lyckats förvrida massan.

Är just nu tagen av Mozarts tragiska liv f.ö...

Tycker att det är bra att kultur är skattesubventionerat här i Sverige. Hade nog aldrig sett så mycket opera med mera i annat fall om jag bott i t ex Spanien vilket ju hade varit tråkigt (inte för att det blir sådär jätteofta nu heller)!

Hade troligen prioriterat annat, så jag tror att det är tvärtom, fler går på konserter de inte annars skulle sett och fler kulturutövare kan försörja sig även om det är långt ifrån alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att svara på frågan kanske det blir som med konfektionsindustrin, det som tillverkas numera i sverige är relativt dyrt så vi köper kläder från låglöneländer där tillverkningen är billigare. Ok det sista blev kanske lite svammel eller i alla fall lite långsökt liknelse, men ni fattar nog ungefär vad jag menar hoppas jag.

Det är ju precis detta jag menar med mitt första inlägg i debatten... Var för ska det alltid handla om att tjäna maximalt med pengar på allt.. Det är några få som skor sig på majoriteten. Lägger ner fabriker i sverige och flytyar till låglöneländer etc.. Men jag tror att dom biter sig själva i svansen i det långa loppet.

Jag citera mig själv:

Jag skulle vilja vända på frågan... Varför ska allt numera handla om att tjäna så mycket pengar som möjligt på allt. I dagens samhälle har vi en teknologi som garanterat har sänkt priset på det mesta då det gäller tillverkning och distribution.. Men inte tusan ser jag några sänkningar i pris inte..

Samtidigt som stenrika skivbolagsdirektörer åker jorden runt i luftballonger och rika skådisar köper kallingar för 35.000:- i månaden för att dom inte orkar tvätta dom.. Och oftasr är det dessa som gnäller mest också.. Fundera på det i stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har hela tiden handlat om att tjäna så mycket stålar det går!

Att något är subventionerat, vad innebär det? Att det är billigare? NEJ! Snarare tvärt om, det är förmodligen dyrare!

Visst, men om det inte varit subventionerat så hade jag och många med mig inte konsumerat kulturen, blir dyrare då färre går dit för att gå jämnt upp etc. Inte kul tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Jag lyfter på hatten för ett intressant inlägg! :rolleyes:

Vilka "skräpartister" tänker du på? (för övrigt är det en ganska subjektiv kommentar.)

För att nämna några, gessle (däri ryms faktiskt roxette), madonna, BSB, Rickard Körka (Enrique Iglesias), Vikingarna, BB-artister m.m m.fl... jag tycker säkert annorlunda imorrn! =) Kul att du tyckte det var läsvärt...

Tycker att det är bra att kultur är skattesubventionerat här i Sverige. Hade nog aldrig sett så mycket opera med mera i annat fall om jag bott i t ex Spanien vilket ju hade varit tråkigt (inte för att det blir sådär jätteofta nu heller)!

Hade troligen prioriterat annat, så jag tror att det är tvärtom, fler går på konserter de inte annars skulle sett och fler kulturutövare kan försörja sig även om det är långt ifrån alla.

På vissa sätt har det vart otroligt bra, att exempelvis musikskolan (kulturskolan) fått så mycket subventioneringar av staten har ju onekligen resulterat i att många av dagens musiker/kompositörer/artister m.m fått kanske sin enda chans att komma in i musiken, så där har vi ett stort tack att ge staten (förr mest då, de tar ju bort det mer och mer). Jag började spela trombon då jag var liten, och mor min hade aldrig haft råd att köpa en trombon eller betala de 2-300 SEK det hade kostat per lektion för mig (nu fortsatte jag inte mer än 4 år, men jag fick pröva på, och kanske grundades ngt där). Att Operan och sådan kultur är subventionerat är väldigt bra, och att utbildningarna får sina slantar, men att folk ska gå gratis hela tiden tror jag kan göra att det undervärderas.

Folk har också genom kyrkan (indirekt staten då den ju stått för kyrkocashen) fått sin dos gratis musik, så nu när kyrkorna än mer måste se över sin verksamhet men vill fortsätta med musikverksamhet också så svär folk över att få betala 20-40 SEK... på idéell basis höll jag en konsertserie i en kyrka i stockholm, för att kunna få in litee gage till musikerna så var det entré... jag har även hållt på att arrangera hårdrockskonserter då jag var yngre (även detta på ideell basis) så jag känner att jag känner vad folk tycker. De vill se de bästa artisterna, ha bästa ljusshowen, strålande ljud enorma scener, billig dricka, känna sig trygga... och betala 0SEK.

Jag skulle också gärna se att folk sitter med blöja och blir matade av robotar. Utan att betala så klart, för det skall ju ngn annan göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kultur kostar och skall kosta! Annars måste man subventionera våra instrument, å då måste man subventionera nissarnas löner som säljer intrumenten, å då måste man....

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

För att nämna några, gessle (däri ryms faktiskt roxette), madonna, BSB, Rickard Körka (Enrique Iglesias), Vikingarna, BB-artister m.m m.fl...

Är de skräp för att de är stora eller vadå? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slänger in en annan vinkel här bara för att ni ska få lite aspekt på hur svårlöst problemet är:

För att kontrollera att ingen laddar hem musikfiler utan att betala för sej så måste all internettrafik bevakas ( eller är det ok att snatta lite? skicka mp3 filer per mail till kompisen. ). D.v.s All information var du har surfat, läst, laddat hem, laddat upp och skrivit, registreras och arkiveras. ( Precis som Bodström vill ). Vi får ett Storebrors samhälle.

Detta är dessa två problem som ställs emot varran.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att nämna några, gessle (däri ryms faktiskt roxette), madonna, BSB, Rickard Körka (Enrique Iglesias), Vikingarna, BB-artister m.m m.fl...

Är de skräp för att de är stora eller vadå? :rolleyes:

De har lyckats förmå massan att tro att det är värdefull kultur. Dessutom kan man ju inte säga tvärtom heller, att de skulle vara bra just för att de är stora. Jag räknade bara upp några som jag inte förstår har blitt stora, alla kan ju skriva en egen lista. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara att vänta och hoppas på att long-tail-fenomenet uppstår inom kulturindustrin också, så kommer vi förmodligen slippa se så mycket av Gessle och co. (eller de Gesslar som oundvikligen kommer ploppa upp när den nuvarande Gessle försvinner)

När väl kulturindustrin inser att de spelar "whack-a-mole with an infinite number of levels" kommer de omsider lyckas modernisera sig, solen kommer skina och gatorna kommer flöda av mjölk och billig kvalitetskultur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag slänger in en annan vinkel här bara för att ni ska få lite aspekt på hur svårlöst problemet är:

För att kontrollera att ingen laddar hem musikfiler utan att betala för sej så måste all internettrafik bevakas ( eller är det ok att snatta lite? skicka mp3 filer per mail till kompisen. ). D.v.s All information var du har surfat, läst, laddat hem, laddat upp och skrivit, registreras och arkiveras. ( Precis som Bodström vill ). Vi får ett Storebrors samhälle.

Detta är dessa två problem som ställs emot varran.

Tycker personligen inte att det är speciellt intressant hur man stävjar stölden/snattandet, utan att det faktiskt finns en lag som säger att det är olagligt.

Att det då är olagligt är något man skall lära sina barn, det kallas uppfostran. På samma sätt som man skall uppfostra sina barn att inte tro att man får kasta gatusten på polisen. Det får man ALDRIG göra. Hur svårt är det att lära sig detta?

Redigerat av Light Head
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...