Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har lÀst igenom trÄdarna ang. Macbook hÀr men inte riktigt fÄtt den info jag behöver.

Har pratat med flera olika försÀljare och dom rekommenderar olika.

Den ena sÀger att en Macbook rÀcker och den andra sÀger att en Macbook Pro blir MKT bÀttre för det ÀndamÄl jag söker. (och det Àr ju typ 10.000kr's skillnad)

Ska ha datan som ren proddata, förproduktion och (möjligtvis) efterbearbetning.

Och visst det Àr möjligt att jag behöver en inspelningskanal sÄ jag kan lÀgga lite sÄngspÄr. Har Logic pro7 och tÀnkte köpa ett nÄgorlunda sjysst firewireljudkort och en extern firewire hÄrddisk.

Hursomhelst, skillnaden mellan macbook och macbookpro Àr att grafikkortet inte Àr integrerat i moderkortet i macbook pro (som jag har förstÄtt) och det leder till mer minne. Men vafan!? det Àr vÀl bara att stoppa in mer ramminne i macbooken!??

Sen sÄ har jag Àven hört att macbook/mcbookpro's prestanda kan jÀmföras med en powermac g5's prestanda, stÀmmer det?

Och den andra sÀger att det inte gÄr att jÀmföra men att powermac Àr en starkare data.

Sen sÄ pratade Àven försÀljaren om att Macbook Pro har en mkt bÀttre Firewire anslutning Àn den vanliga Macbooken. Spelar det nÄgon roll???

Hoppas nÄn orkar svar :rolleyes:

MvH Richard

Edit: Hörde ocksÄ nÄtt om Core2 ska komma snart? vet inte riktigt om dom kommer vara svindyra eller nÀr dom kommer (eller vad det Àr ens hehe).

Edit2: MacBook Pro

Macbook

Edit3: Eller vafan SKA jag köpa en stationÀr G5'a ist?? bor sÄ himla litet och fÄr fasen inte plats egentligen... hjÀÀlp mig!!

Redigerat av Leslie
Annons
Postat

Tror inte du Ă„ngrar dig om du skaffar en MacBook Pro, extern FW HD och ljudkort and you're set for success 😎

MacBook skulle jag nog inte ens fundera över, det Ă€r mer konsumentprodukt och ingen produktionsmaskin... (sa han och duckade!!) 🙂

Postat

fasen, inte det svaret jag ville ha!! hahaha

Men jag hajjar fortfarande inte varför man ska satsa pĂ„ en Macbookpro, visst den har fler anslutningar och ett bĂ€ttre grafikkort MEN den kostar ju typ 10.000:- mer! 😕

Postat (redigerat)

nu ska jag visa 2 olika offerter

denna Àr frÄn Apple

uppgradering logic pro 6 -> logic pro 7 : 2.396:-

17" MacBook Pro - 2.16 ghz Intel Core Duo + 2gig ram : 24.348:-

och en försÀkring pÄ 3Är med garanti m.m. : 3.356:-

rabatt : - 657:-(hehe tack sÄ mkt)

summa ex moms : 29.453:-

Och denna Àr frÄn Estrad (bra service förresten)

Macbook 2ghz inte core duo, 512ram 60gig hd. med superdrive... : 10.236:-

ramminne *2 : 2392:-

Ljudkort presonus Firebox : 2796:-

m-audio (midi klaviatur) : 772:-

logic uppgradering till 7an : 1996:-

iomega Usb hÄrddisk pÄ 250gig (tror den Àr 7200rpm) : 1996:-

Summa Ex. Moms 20.188:-

(konstigt att de tvÄ senaste produkterna kostade lika mkt hmm)

Redigerat av Leslie
Postat

MacBook: Tekniska specifikationer

MacBook Pro: Tekniska specifikationer

MacBook har alltsÄ en Firewire 400, men ingen Firewire 800.

Eftersom MacBooken kommer med en 5400 rpm hÄrddisk Àr det viktigt att man skaffar en extern firewiredisk att kasta sina ljudfiler pÄ.

Vad gÀller grafiken tror jag nog att MacBooken rÀcker gott, om du inte behöver möjlighet att köra dubbla skÀrmar.

MacBookens grafikkrets knycker visserligen minne frÄn maskinen, men inte sÄ dÀr farligt.

Apple Store Àr dyra pÄ minnen. Tycker du i efterhand att maskinen behöver mer minne, köp extra ramminne sjÀlv och stoppa in i efterhand.

Postat (redigerat)

Tack!

Men en av killarna jag snacka med sa att det bara finns en firewire utgÄng pÄ Macbooken sÄ dÀrför kör jag en Usb2 hÄrddisk (iomega Usb hÄrddisk 7200rpm) och ett Firewire ljudkort (presonus Firebox)

Och han sa ocksÄ att Usb2 Àr aningen snabbare Àn firewire sÄ det Àr lika bra att köra pÄ en Usb hd!

StÀmmer det??

Men Àrligt, tycker ni att det Àr vÀrt att köpa en MacBook pro som har snabbare firewire, aaaaningen snabbare processor och större skÀrm och bÀttre grafikkort!?

Men pröjsa 14.000:- extra?

nu nĂ€r jag lĂ€ser upp allt sĂ„ vĂ€ger det upp en del assĂ„... svĂ„rt val 😕

Redigerat av Leslie
Postat

TÀnk vad mycket skit försÀljare snackar!

1 Macbook har visst core duo

2 Det Àr endast 17"-versionen av Macbook Pro som har Firewire 800

3 Varken Macbook eller Macbook Pro har fler Àn en Firewire 400

4 USB2 Àr inte snabbare Àn Firewire 400 och kan ej rekommenderas om du ska köra musik till en extern HD

Macbook Pro har dock sina fördelar nÀr det gÀller musikinspelning:

1 upplösning pÄ skÀrmen

2 utbyggnadsbar genom expresscardplatsen (det kommer bÄde FW800-kort och SATA-kort inom en snar framtid)

3 Möjlighet att vÀlja snabbare hÄrddisk

Men som du mÀrkt blir det en hel del dyrare, och jÀmför vi processorkraft Àr skillnaden minimal mellan det dyrare och det billigare alternativet.

Postat
Men en av killarna jag snacka med sa att det bara finns en firewire utgÄng pÄ Macbooken sÄ dÀrför kör jag en Usb2 hÄrddisk (iomega Usb hÄrddisk pÄ 250gig)  och ett Firewire ljudkort (presonus Firebox)

Mja, du har bara en Firewireport i datorn.

Men du kan sjÀlvklart lÄta ditt ljudkort och en hÄrddisk dela pÄ bandbredden i din firewireanslutning. Det Àr dÀrför du har tvÄ kontakter i din Firebox. En kopplar du till datorn, och i den andra kan du lÀnka vidare till hÄrddisken.

Hur mÄnga kanaler spelar du in simultant pÄ din Firebox?

Du blir ju extra trafik fram och tillbaka i din firewirekabel - men jag har gjort 16 kanalers inspelning pÄ en iBook med en firewirehÄrddisk seriellt kopplad efter ett ljudkort. SÄ jag tror inte att du maxar grÀnsen för Firewire400 med ditt Firebox heller.

Och han sa ocksÄ att Usb2 Àr aningen snabbare Àn firewire sÄ det Àr lika bra att köra pÄ en Usb hd!
USB2.0 = 480 Mbps

SÄ USB2 Àr snabbare i teorin... men inte i praktiken.

I verkligheten Àr USB-diskarna lite lÄngsammare i överföring sÄ pass att en FirewirehÄrdisk blir snabbare.

Men det gör iofs inte USB-hÄrddisk till ett dÄligt val. Jag skulle tro att du klarar dig med MacBook.

Postat (redigerat)

tack för era svar

Peth, jag skrev fel, Macbook 2ghz inte core duo, ska vara intel (inte inte) 🙂

Vad Ă€r ett Sata kort?? Men rĂ€cker det inte med en firewire 400? Är det dĂ„ frĂ€mst för hĂ„rddiskar som en snabb firewire Ă€r bra dĂ„?

Linus, jag ska inte köra nÄgon truminspelning eller sÄ, rÀcker med en kanal Ät gÄngen. och jag tror han sa att den endast hade 2 line/mic in och 4 line/out

ok sĂ„ dĂ„ hoppar jag usb hĂ„rddisken och kör en firewire som jag seriekopplar med ljudkortet... hmm shit va omstĂ€ndigt, Ă€r det problemfritt?? 😕

Redigerat av Leslie
Postat (redigerat)
jag tror han sa att den endast hade 2 line/mic in och 4 line/out
Beror pĂ„ om du rĂ€knar stereopar? 😕

PREFIREBOX_L.jpg

Jag ser iaf 4 monoingĂ„ngar (2 mik/line in och 2 extra line in) och 3 stereoutgĂ„ngar (dvs. 6 monoutgĂ„ngar). Plus att du har digital in och ut via SPDIF. 🙂

Jag skulle rekommendera dig att skaffa en extern disk som har bÄde Firewire och USB2.

Hakuna Matata! 🙂

Redigerat av Linus
Postat

hehe ja, det Àr vÀl trevligt att jag har 2 ingÄngar till :rolleyes:

men fasen jag kan fortfarande inte bestÀmma mig.

Om dom delar pÄ firewire kabeln sÄ lÀr ju ljudkortet inte trivas i lÄg latency?? eller blir datans prestanda sÀmre och det gÄr inte att spela upp lika mÄnga kanaler t.ex.

GÄr det att köra en 20 vst instrument och pluggar pÄ det plus nÄgra audiospÄr?

Postat
GÄr det att köra en 20 vst instrument och pluggar pÄ det plus nÄgra audiospÄr?

Var det inte Logic du skulle köra? Inget VSTi dÀr inte :rolleyes:

Och sen sÄ hÀr i slutet efter att du beskrivit att du inte ska köra nÄgra tunga saker sÄ slÀnger du in detta med 20 VST instrument och pluggar pÄ det.. Det suger processor som tusan det.. Men inte hÄrdiskhastighet (sÄ vida det inte Àr nÄt saftigt samplelibrary du ska köra)

Postat

hehe, Àr skadad frÄn gamla logic tiden...

Men softsynthar, Logics egna sytnhar/samplers frÀmst, sen visst ez drummer, kanske reaktor osv, du vet :rolleyes:

Men vadÄ, det Àr ju inte sÄ tungt!??

Det kör jag utan problem pÄ min g5'a !? och vissa sÀger ju att denna data ska vara likvÀrdig med en g5a??

Postat (redigerat)

Nu vill jag inte vara den som Àr den MEN jag kan tÀnka mig en stationÀr dator ocksÄ, fast som sagt, jag bor vÀÀÀldans litet och fÄr inte plats med en, och en bÀrbar Àr ju alltid trevligt!! fast Ä andra sidan Àr ju prestandan det viktigaste i slutÀndan...

Men om jag kan köra nÀstan lika mkt prestandamÀssigt pÄ macbooken som pÄ en g5a sÄ klipper jag den direkt.

Edit: nu Àr det inte sÄ att jag Àgen en g5a redan (som jag skrev hÀr ovan), det Àr den som stÄr i studion som jag inte har tillgÄng till sÄ ofta.

Redigerat av Leslie
Postat

Logics softsyntar suger krÀm ur processorn...

Tips: Kika pÄ sid. 70 i senaste numret (05-06) dÀr Boysen svarar pÄ frÄgor om MacBook (Pro) och prestandan.

Postat

hehe, ok tack lÀste just! har nog aldrig varit sÄ hÀr obeslutsam (och jag Àr en rÀtt obeslutsam person)

men som det kÀnns just nu sÄ lutar det Ät en MacBook...

och nu vill jag att alla sÀger att det blir ett bra köp!

Tack alla för hjÀlpen iaf!

Postat

Kolla testet nedan, en Macbook Àr snabbare eller lika snabb som en G5 2x2 GHz i det mesta. Det Àr visserligen Final Cut och Motion som testas, men de programmen Àr verkligen inga duvungar vad gÀller processoranvÀndning. Logic ska, precis som Final Cut, vara vÀldigt bra skriven för Intel.

Test

Postat

fast fan, skÀrmen Àr ju himla liten... buÀÀhh

nÀ det blir nog en g5a, eller nej vÀnta.. en pc!? eller jo en macbook PRO!

jag tar allt!!!!

Postat
fast fan, skÀrmen Àr ju himla liten... buÀÀhh

nÀ det blir nog en g5a, eller nej vÀnta.. en pc!? eller jo en macbook PRO!

jag tar allt!!!!

En iMac kanske? Stor skÀrm men tar inte mycket plats. Duger dock dÄligt till att slösurfa i soffan med.

Postat

ÄÄhnej! jag har inte lust att ens börja fundera över en imac!

hmmm vadÄ...hmm...nÀÀÀÀh, dÄ kan jag ju lika gÀrna köpa en g5a...

nÀ blir nog en macbook :rolleyes:

Postat
nÀ blir nog en macbook :rolleyes:

Skulle ha varit mitt val ocksÄ.

Och kĂ€nner du att du har rĂ„d med de dĂ€r 14000 extra för att fĂ„ en Pro-maskin kan du lika gĂ€rna komplettera din MacBook istĂ€llet, med 2 stycken Mac Mini som extra noder 😛

Postat (redigerat)

ja precis!

nu kÀnns det bra!

Har bara en liiitenliiiiiten frÄga till...

om jag som vi diskuterat kopplar in mitt ljudkort och sen dÀrefter seriekopplar

en firewire/usb kompatibel hÄrddisk frÄn ljudkortet

kommer det verkligen vara stabilt dÄ? kommer det verkligen gÄ smooth med hÄrddisken?? eller har alla ljuden som jag laddat frÄn hÄrddisken till logic lagts till i ramminnet, likadant med alla samplers??

SÄ vad sÀger ni, Usb eller firewire hdd ? för kör jag firewire sÄ mÄste jag dela samma port pÄ datan.

Àr inte helt haj pÄ den delen!

MÄste bara sÀga att jag uppskattar verkligen all hjÀlpt jag fÄtt, TACK!!!

SvÄrt att ta till all info frÄn sÀljare och verkligen lita pÄ det dom sÀger ang. tekniska prylar!

Redigerat av Leslie
Postat

Ska du skaffa en extern HD sĂ„ se till att den har bĂ„de USB2 och FireWire.. Det Ă€r vĂ€ldigt vanligt och inget dyrare för det 😳

Postat (redigerat)

Jag sitter och funderar pÄ att byta ut min G5:a 2*2 ghz mot en macbook. Varför?

Jo jag hade tĂ€nkt börja spela in lite grejer pĂ„ fĂ€lt och eftersom macbooken kan strömförsörja mitt Motu Traveler sĂ„ Ă€r ju det alldeles perfekt. Sen nĂ€r jag ska jobba hemma kopplar jag bara in macbooken till min skĂ€rm hĂ€r hemma samt tangentbord och mus och vips sĂ„ har jag fortfarande studion kvar 😼

Redigerat av lavrell
Postat
jag har en extern hd med usb2. har spelat in 10kanaler (24bit 44.1) samtidigt utan problem till den hÄrddisken.

Det funkar sÀkert alldeles utmÀrkt! Men om man Àr i lÀget att köpa en extern hÄrddisk i dag sÄ Àr det bara fördelaktigt att vÀlja en som har bÄde USB2 och Firewire.

Firewires protokoll Àr desstom mer optimerat för snabb dataöverföring (som hörs pÄ namnet) medans USB Àr precis som sitt namn en Universiell Seriell Bus. USB har den dÄliga egenskapen att "stjÀla" kraft frÄn datorns CPU som oftast behövs till att driva pluggar och annat viktigt i en musikdator.

Postat

SÄ! dÄ var det bestÀllt!!

Dator Macbook och samsung minnen (2* 1000ram minnen 920:- st)

och en lacie firewire/usb2 hdd pÄ 300gig

och en extra mus och en axelvĂ€ska 😄

och en bra garanti med förs. i 3 Är

Allt detta köpte jag pÄ Inwarehouse

för ung. 19.000:- INKL. moms!!!

och allt detta berÀknas vara hÀmtbart pÄ tisdag! :rolleyes:

Tack för hjÀlpen alla!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.