Jump to content
Annons

kapad hammond orgel


noise

Recommended Posts

Àr sugen pÄ att köpa en gammal hammond.

har hittat en kapad L-100 för en billig peng som jag Àr lite sugen pÄ.

LÀste iof nyss pÄ nÀtet att man bör undvika kapade/ombyggda orglar

NÄn som har nÄgon erfarenhet/Äsikt?

det vore ju smidigt att ha ett kapat exemplar ifall man vill ha med den pÄ en spelning t.ex

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

intressant ordval.. kombinationen av Hammond och smidigt đŸ˜Č

men, om man ska vara allvarlig har jag nog inget att tillföra.. mer Àn: tÀnk efter noga. det Àr inte sÄ kul som det kanske verkar nÀr det kommer till att slÀpa pÄ en orgel.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hehe smidigt o smidigt, det handlar lite om plats ocksÄ.

bara den fÄr plats i min volvo 745 tillsammans med ett rhodes + eventuellt en philicorda.

en okapad L-100 vet jag vÀger ca 100kg o Àr man tvÄ pers sÄ gÄr det nog rÀtt enkelt att flytta.

men jag tÀnkte mest pÄ om det finns nÄgra tekniska nakdelar med en kapad.

fattade som att det kunde vara problem med rörstegen i den eller nÄtt om den Àr dumt ombyggd m.m

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kanske ett lite trÄkigt svar, men det bÀsta mÄste vÀl vara om du sticker och lyssnar pÄ den? :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Palm (oregistrerad)

Hejhej

HĂ€r Ă€r vad en av sveriges Hammondauktoriteter tycker om kapade L100.. http://www.davenportsmusik.se/readthis.htm (tredje punkten uppifrĂ„n) samt http://www.davenportsmusik.se/X-files.htm (se under "Hammond graveyard" en bit ner pĂ„ sidan ) 😆

Å andra sidan, Ă€r priset rĂ€tt, allt funkar sĂ„ tja.. kapningen lĂ€r ha skett pĂ„ 70-talet, sĂ„ har den hĂ€ngt med en 30 Ă„r sĂ„ lĂ€r den funka ett tag till, kolla att reverbtanken Ă€r kvar och att man gjort ett prydligt jobb med volympedal, kabelstammar, slutsteg och rever. Baspedalerna lĂ€r vara vĂ€ck, men det Ă€r upp till dig om du vill avvara dem.

Högtalarna lÀr du knappast sakna, förhoppningsvis har man fixat en riktig lineutgÄng med avkopplingskondingar och spÀnningsdelare. Kom ihÄg att Àven om L-100 har samma fina oljedoftande tongenerator som B3 och andra klassiker sÄ lÄter den lite beige pga avsaknad av scannervibratot och hÄrt klippt diskant. Men med lite EQ pÄ vÀgen, ett distat rörslutsteg och snurrande horn Àr du i himmelriket..

Sen kanske det Àr vettigare med en P-100 som frÄn början Àr byggd för att vara portabel? Brukar kunna hittas för en 6-8000.- En kapad L-100 bör inte kosta mer Àn 4-5000!! (I bra skick.)

F.ö. sĂ„ Ă€r det ingen lek ens för tvĂ„ stadiga gubbar att transportera en okapad dito.. min lĂ€r stanna i "arbetsrummet" pĂ„ obestĂ€md framtid 🙂.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hejhej

HĂ€r Ă€r vad en av sveriges Hammondauktoriteter tycker om kapade L100.. http://www.davenportsmusik.se/readthis.htm (tredje punkten uppifrĂ„n) samt http://www.davenportsmusik.se/X-files.htm (se under "Hammond graveyard" en bit ner pĂ„ sidan ) 🙁

jo det har jag lÀst o det Àr egentligen dÀrför jag undrarde,

fast det kÀnns inte som om det fanns nÄgon konkret anledning att man ska undvika dem.

dom borde vÀll hÄlla lika bra om man ser till att serva dem m.m

har iof sett okapade för 5000-6000 men jag vill ha en kapad 🙂

jag anvÀnder inte baspedaler och vill helst inte hyra en slÀpvagn ifall jag ska flytta den

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.