Fredrika Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 Hej, ja alltså jag vill kunna göra exakt detta ljud och behöver leta upp en plugg som jag kan göra ljudet på. Jag är beredd att filtrera och mixa pluggljudet om det behövs! Jag har en samplingsskiva nånstans som jag inte hittar med det här ljudet jag skulle kunna lägga i Gigastudion men jag skulle hellre ha en smidig liten plugg. Jag trodde att jag skulle kunna skruva på min Korg MS-20V men har inte lyckats hitta en inställning som motsvarar ljudet. Tacksam för hjälp. 😆 acid_test.mp3
hegobald Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 (redigerat) Hej Fredrika.. Länge sen man såg dig 😆 Det där ljudet du är ute efter är i sig en sampling av ett ljud som kommer från Rolands syntar Juno 1, 2 samt MKS50 "The famous Hoover sound".. Stilbildande för trance och technon under början av 90-talet. Här en diskussion om det hela http://www.kvraudio.com/forum/archive/inst...04-03/38222.php Har du Reason så kan du tanka hem samplingen på http://www.kreativsounds.com/downloads.php...ator_Hoover.zip Eller här ett färdig-googlat sökresultat åt dig.. Du hittar garanterat samplingar som passar nånstans. EDIT: Obs.. Det är viktigt att det just är en (1) sampling av ljudet för att du ska få den där "kalle anka" effekten som var just i det ljudexempel du visade.. Redigerat 8 juni 2006 av hegobald
Linus Postat 8 juni 2006 Postat 8 juni 2006 (redigerat) Den där synthstabben är samplebaserad. Den cirkulerade på gamla samplers från Akai och Roland vid 90-talets begynnelse. Och den blev jättepoppis efter att Michiel van der Kuy använt den på "James Brown Is Dead". 😎 Lägg inte ner tid på att försöka skapa den i syntesväg. Det är stort sett omöjligt. EDIT: Hego nämner hoovern, men den är ett helt annat ljud. Dock förlitar sig båda på en "fallande pitch". Juno-hoovers är mer rejv ala tidig Prodigy. 😆 Leta upp samplingsskivan du hade! ...eller sampla den från LA Style vetja? 😆 Redigerat 8 juni 2006 av Linus
Fredrika Postat 8 juni 2006 Trådstartare Postat 8 juni 2006 Ja, det är sista terminen på gymnasiet ju...pust! 😄 så jag har inte haft så mycket tid åt datorn eller instrument. Jag har registerat mig på sidan för de samplade Juno eller Hooverljuden men man måste ha en sådan där aktiveringskod och den kommer till eposten och eposten fungerar inte just nu o s v (à propos datorer hihi) men det löser sig väl... Puss 🙂 och supertack för era svar! Hur kan ni veta alla sådana här saker? Och har någon provat en plugg som heter reFX JunoX2 ? Kan den också va' något att ha till sådana här saker?
Fredrika Postat 8 juni 2006 Trådstartare Postat 8 juni 2006 Dock förlitar sig båda på en "fallande pitch". Juno-hoovers är mer rejv ala tidig Prodigy. 🙂 Leta upp samplingsskivan du hade! ...eller sampla den från LA Style vetja? 😄 Ja, fallande pitch är jätteviktigt, det måste jag ha! Mitt lilla ljudprov kommer från en mesig remix av James Brownlåten. kul att han inte var död när de gjorde låten hihi. Jag lovar att ta bort det snodda ljudprovet!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.