MarcusRombo (oregistrerad) Postat 7 juni 2006 Dela Postat 7 juni 2006 LÅTNAMN: The Cure ARTIST/GRUPP: Heavenly Junkies GENRE: Rock? LÅTLÄNGD: 04:35 KOMPOSITÖR: Jag PRODUCENT: Jag EV. MEDVERKANDE: Ingen än. Heavenly Junkie no. 2 ska lägga om alla gitarrer och sjunga sedan. INSPELNINGSÅR: 2006 FORMAT: MP3 128kbps STORLEK: 4407168 bytes STATUS: Hyfsat klar LÅTLÄNK: Your browser does not support the HTML5 audio tag Sådärja! Vi (läs: Jag) har gjort det igen... En till låt hittills utan sång. Allt är som tidigare gånger knåpat och skruvat i Reason. Jag har märkt att jag har lite problem med golvpukan (som spelar samtidigt som kaggen). Dels är den inte riktigt kompis med basgången (rent frekvens-mässigt) sen kanske jag borde pitcha upp den superlite? Förutom det så kan jag inte komma på några mix-mässiga missar jag noterat. Jag har fått ett förslag om att göra 2 stycken lite kortare hårda partier istället för 1 långt på slutet. Låten är nu uppbyggd såhär: Intro, ref (när trummorna börjar), mellanspel (8 takter), sedan vers, direkt efter är det refräng, sedan mellanspel, o sedan röj. Då skulle jag alltså göra så att istället för refräng no. 2, så skulle det vara röj (vilket också iofs är refräng) och sedan efter det skulle det bli lugnt igen (=vers) och sedan som det är nu... Vad tror ni om det? Var det någon som hängde med öht? 😮 Well well, skulle vara trevligt med lite synpunkter iaf! Tack för mig! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 8 juni 2006 Dela Postat 8 juni 2006 (redigerat) Yo! Det första jag reagerar på rent kompositionsmässigt är att gitarrerna måste få vandra lite mer. Som det är nu så går ju allt i samma tonart i stort sett hela tiden och samma slinga går om och om igen ( det är visserligen en trevlig slinga men tillslut tröttnar man ). Röjet är hårt, och jag är faktiskt ganska imponerad över att du har gjort det i Reason, eller har du det? Det är svårt att säga hur det här kommer att knytas ihop med riktiga gitarrer och sång, låtgrunden är skön, men du måste tvätta bort det monotona på något sätt annars kan det här säkert bli en sådan där man sitter och snabbspolar sig igenom. Give me some ackordbyte! 😄 Then we can talk! Tror att det här kan bli "fett med king" som en speciell forummedlem skulle ha sagt. Edit: Om jag har gjort något klavertramp, då den här genrén ska vara monoton eller något, så ber jag om ursäkt och får helt enkelt säga att jag inte tycker om genrén Redigerat 8 juni 2006 av Pluffo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 8 juni 2006 Dela Postat 8 juni 2006 (redigerat) Haha, inga klavertramp! Jag brukar inte filosofiera så mycket kring den musik jag gör, men tanken från första början var att det skulle vara rak rock med tydliga inslag av synthar (den här låten är väl kanske ett dåligt exempel på det). Gitarren kan absolut gå på större äventyr, det är något gitarristen/sångaren får kolla på sedan. Ska notera detta. Jag älskar röj. Och sedan jag drog igång det här Heavenly Junkies-projektet har det blivit mycket röj-skruvande i Reason, och jag antar att jag blivit tillräckligt bra på den fronten nu! Det är kul. Alltså; ja, reason. Slutsats: Förutom dom förändringar/tillägg som redan planerats så kommer detta bli "fett med king" om jag tvättar bort det monotona. Tackar! EDIT: Pico har också nämnt det monotona, och om jag minns rätt så sa Heavenly Junkie no. 2 något liknande när han idag hörde låten. Hans första förslag var att skapa mer "händelse" genom att ordna med en lite mer komplicerade sångmelodi. Som exempel nämnde han någon Blink 182-låt som kan ha hetat "I Miss You". Någon som är med på vad jag pratar om då? Har själv inte hört låten men får ta och kolla upp den för att veta vad jag själv vill ha sagt. Ööh. EDIT2: Det monotona kan nog även förklaras med att jag från början (typ alltid) främst vart nere med dansmusik... Verkar ha svårt för att skriva låter med melodimässig variation. Redigerat 8 juni 2006 av MarcusRombo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
saikkonen Postat 8 juni 2006 Dela Postat 8 juni 2006 Skall inte repetera vad pluffo sa men han har en poäng. Tycker att virveln är lite för släpig och så är det svårt att få en riktigt ljudbild utan sång. Annars mycket bra jobbat! Coolt att du har gjort det mesta i Reason. 16 halvrökta cigg av ett paket.. (ett bra betyg med andra ord). Kämpa vidare! /// Saikkonen och Bananiel Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Danabacken Postat 8 juni 2006 Dela Postat 8 juni 2006 Ganska tråkigt i början! Men jag gillar när den kommer igång mot slutet! Rock on! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrickon Postat 8 juni 2006 Dela Postat 8 juni 2006 Skön stämmning, gillar öset på slutet. kanske lite tråkig början annars bra 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 8 juni 2006 Dela Postat 8 juni 2006 Jaså, ni tycker om röj? 😕 När ni säger "början", menar ni dom första takterna med ensam gitarr bara eller menar ni fram tills basgången kommer in? Tack för att ni tog er tid! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 8 juni 2006 Dela Postat 8 juni 2006 Låter spännande. Jag är lite nyfiken på hur den här kommer bli efter du lagt sång. Sen kan vi börja "pilla" och kommentera mix. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrickon Postat 8 juni 2006 Dela Postat 8 juni 2006 Jag menar når bara gitarren spelar kunnde kanske lägga på nåt annat efter några takter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 8 juni 2006 Dela Postat 8 juni 2006 Jag menar når bara gitarren spelar kunnde kanske lägga på nåt annat efter några takter. Som typ trummor? 😕 Nejmen jag testade med samma dova gitarrmatta som på slutet, men det förstörde den sansade stämningen. 🙂 Tack Linus! När vi har gjort alla påbörjade låtar klara kommer jag nog ber forumet om hjälp för att bestämma ordningen på demon, så då får alla höra alla låtar färdigmixade med sång o hela baletten.. Men det dröjer! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.