Jump to content
Annons

Åhh gud hjälp mig skapa min verkstad!

storhuvve (oregistrerad)

Recommended Posts

storhuvve (oregistrerad)

En presentation.

Hej hopp!

Jag är ny på forumet, och tänker direkt ta tillfället i akt att utnyttja er för egen vinning. Jag menar inte att låta egoistisk, i själva verket imponeras jag fruktansvärt mycket av de sak-kunskaper folk härinne innehar och skulle tycka det var grymt snällt om nån ville hjälpa mig med mina problem och frågeställningar. Jag har sysslat med musik i ungefär 7-8 år och anser mig hyfsad på de flesta områdena, men dock alldeles för dålig på den rent tekniska biten. Vidare till mitt problem.

Jag har i stort sätt färdigställt ett demo. Det är svårt att beskriva med genre (tycker inte alla det). Jag jobbar med en mpc 2000xl sampler, i vilken jag arrangerar mina trummor och bygger ljudmattor utav mina samplingar. Denna del är digital och ”rak”. Den utgörs bara av överlappande loopar i konstant tempo. Den andra delen är den akustiska, där jag och mina vänner spelar ovanpå. Denna del vill jag ska låta ”folkmusik-akustisk” och vara ”fri”, till skillnad från den något stela datoriserade sampler-bakgrunden. Instrumenten som används är gitarr, bas, munspel, trombon, dragspel etc. Jag försöker åstakomma något intressant i mötet mellan dessa två delar.

Musiken i sig skulle kunna beskrivas som ganska smutsig, men inte alls hård. Jag är ute efter en basic ljudbild utan konstigheter.

Nu känns det som jag rabblar lite väl mycket.

Mina förutsättningar.

Det jag gör lämpar sig inte för att hyra studio. Jag vill sitta hemma och pilla. Samtidigt har jag förnärvarande en ganska tight budget och skulle vilja spela in mina låtar med bättre utrustning än jag har nu. Vad jag vill göra är att bygga mig en ok studio där jag kan spela in låtar som ”håller” ljudkvalitets och mix mässigt.

* Jag har en helt ok dator med ett ljudkort som jag vill byta.

* Jag har ett för litet och värdelöst mixerbord som jag också vill byta.

Jag spelar in mina sampler byggda grunder via mixerbord till ljudkort. Panorering och eq vill jag helst utföra med händerna på ett mixerbord. Min sampler har 8 utgångar som jag vill ska nå ut på 8 mixerbords kanaler.

* Jag har sorgliga monitorer som måste bort.

* Jag har en billig genesis kondensator mic som jag hoppas jag ska kunna behålla. Jag vill kunna spela in röst och samtliga instrument via den. Jag hoppas kunna lösa det genom att skaffa en bra preamp. Jag är ute efter en riktigt simpel ljudbild.

*För tillfället saknar jag både ok förstärkare och slutsteg. Skratta inte åt mig nu, men jag har funderingar på att sköta allt med hörlurar.

*Jag har inte mycket pengar för tillfället (vem fan har det).

Mina frågor.

Jag skulle bli så fruktansvärt glad om någon ville ta sig tid och ge sin åsikt på mina funderingar. Här kommer dom.

1. Vad bör jag skaffa för mixerbord? Hur mycket behöver jag betala för ett mixerbord som inte snor för mycket kvalite på vägen mellan sampler och dator?

2. Vilken preamp är att rekommendera för mina ändamål?

3. Bör jag kanske skaffa ny mikrofon också?

4. Vilket ljudkort bör jag köpa?

5. Vad tror ni om monitorer / slutsteg / hörlurar / förstärkare?

Om ni orkat läsa hit så tackar jag på förhand. Om ni svarar så tackar jag er tusenfalt.

Ha en trevlig dag.

Väl mött

/Jens

Dela på andra sajter

Annons

Kan bara ge några få svar, och en del av dem inte speciellt bra eller givande kanske. Först så skulle jag rekommendera dig att spana in ljudkortssektionen på forumet, och se om du hittar något där. I ditt fall kanske det räcker med bara några få ingångar om du tänkte köra din sampler genom mixern.

Angående mixern så är det lite beroende på. T.ex. Behringerbord brukar brusa en hel del, men alla gör inte det. Däremot så är de inbyggda preamparna sällan något att ha på ett billigare bord, så rekommendationen där är ju att göra en avvägning mellan intern eller extern preamp på mixerbordet.

Vad gäller monitorer så bör du satsa på aktiva monitorer, som ej kräver förstärkning eftersom de har egen strömförsörjning. Därmed kan du koppla dem direkt till ditt ljudkort om du så känner för det. Vad gäller monitorer i billig men bra klass vill jag rekommendera Behringer Truth, i alla fall den lite större modellen (minns ej namnet). Dessa har bra ljud för lite pengar i mitt tycke. Sedan gäller ju den viktigaste regeln utav alla: Lyssna innan du köper. Lyssna på flera olika modeller och tillverkare och se om du hittar något du gillar. Hör du ingen skillnad eller på något annat vis har ett otränat öra kan du ta med en vän som kanske har det, som har liknande preferenser på bra ljud som du har. Viktigt är att ta med referensmaterial, sånt som DU vet hur det ska låta. Eget så väl som andras.

Kanske inte gav dig jättemycket svar på alla frågor, men jag hoppas att detta tillsammans med lite fler tips kan ge dig lite hjälp på traven.

Dela på andra sajter

Kolla in trådarna som finns här. Det finns extremt mycket nyttigt och värdelöst oxo iofs.. :-)

Monitorer är till för att mixas med, så att du får en korrekt ljudbild och hör allt från instrumentens placering till volymer och frekvenser.

Soundcrafts Spirit-serie är inte allt för dyr, men den är rätt ok faktiskt. Det är klart,, det är några tusingar det handlar om.

Det verkar i vilket fall som om du vill bygga upp en bra hemstudio, för att spela in lite instrument och röster.

Vilket program skall du använda för att spela in med?

Om du tänkt dig att ha lurar vid medslyssning när du sjunger så måste du ha slutna lurar. Det är verkligen värt varenda krona och timma att ta det lungt och hitta ett par lurar som du orkar ha på huvudet länge!

En ok mic får du för 600spänn och uppåt.

Ta det lungt och köp saker i tur och ordning! Bättre att du köper bra grejjer under lång tid än dåliga på kort tid. Om du fattar vad jag menar?!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.