Jump to content
Annons

Musiken dog på nyårsafton 1982...

Jake the Rake (oregistrerad)

Recommended Posts

Ain´t nobody,men vad hette hon som sjöng?

Det var väl Chaka Khan & Rufus!

Chaka Khan är för övrigt på min topp-fem-lista, lyssna på harmonierna & basgången i bryggan på Thru the Fire....mumma!

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 114
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Visst var det Chaka Khan. Håller med "Through the fire"; klart hennes bästa låt. Skriven av geniet David Foster.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Toto, Georgy Porgy live '79:

http://www.youtube.com/watch?v=xWj4iHx6EIY...ch=toto%20agora

Sån här musik slutade tillverkas 1982. Efter det har varken skivinspelningar eller liveframträdanden låtit detsamma, iaf inom slicken. Magin försvann. Om det var DX7, Linntrummor eller Richard Channing som stod bakom förfallet vet jag inte, men någonting hände, det står klart. Eller vad säger ni?

http://www.youtube.com/watch?v=wYzZHV13HPE...obie%20brothers

http://www.youtube.com/results?search=toto...e=search_videos

http://www.youtube.com/watch?v=tHV0fY1l0qs...=mr%20briefcase

http://www.youtube.com/watch?v=Uuo1deYXnIw...obby%20caldwell

http://www.youtube.com/watch?v=N3z_FaE0j_Y...hael%20mcdonald

Om vi ska generalisera musik så grovt som detta så måste jag nog säga att jag tycker precis raka motsatsen; den riktigt bra musiken började göras typ 1983 - även om jag diggar klippen du länkat. För mig dog musiken i slutet av 90 talet...

Redigerat av Kricke
Dela på andra sajter

det var ju för att alla använde det äckliga elpiano-ljudet i DX7'an på varenda jävla produktion på den tiden. likadant var det ju med Stevie Wonder. Han slutade göra bra grejer 1980 typ, pga att han blev så frälst i all digital dynga.

Digital dynga? Misstänker att du inte hittar mycket roligt att läsa i tidningen Studio...

Dela på andra sajter

Nu ligger det visst lite percussion över den sistnämnda virveln men groovet går inte att ta miste på. När man hamnar runt -83, -84, -85 och senare så försvann praktiskt taget detta slicka trumsound och byttes ut mot trummaskiner eller mer bombastiska kanonskottsvirvlar (iaf inom slick, eller ”westcoast”). Även Fender Rhodes och precision-/jazzbasar byttes ut mot tristare varianter och vips så dog tjusningen med genren. Men det är förstås bara vad jag tycker. Vissa tycker säkert att det var då som det blev intressant?

Fast du snackar om någon särskild genre? Rubriken gör inte det. Nu tänkte jag på typ pop/rock musik i allmänhet. Men ja, det finns inget som slår den hårda 80 tals virveln - tuffaste ljudet någonsin om du frågar mig 🙂

Dela på andra sajter

Tjena Kricke. Jo, jag snackar bara om slick så rubriken är en aning hårddragen, även om jag personligen i regel föredrar musik som gjordes innan 1982. Sen så finns det lyckligtvis hundratals, tusentals undantag... Men jag tror att nästan alla har någon sorts "första kärlek" i musikväg som man alltid håller varmt om hjärtat, trots nya, bra artister som kommer och går.

Dela på andra sajter

Nu ligger det visst lite percussion över den sistnämnda virveln men groovet går inte att ta miste på. När man hamnar runt -83, -84, -85 och senare så försvann praktiskt taget detta slicka trumsound och byttes ut mot trummaskiner eller mer bombastiska kanonskottsvirvlar (iaf inom slick, eller ”westcoast”). Även Fender Rhodes och precision-/jazzbasar byttes ut mot tristare varianter och vips så dog tjusningen med genren. Men det är förstås bara vad jag tycker. Vissa tycker säkert att det var då som det blev intressant?

Fast du snackar om någon särskild genre? Rubriken gör inte det. Nu tänkte jag på typ pop/rock musik i allmänhet. Men ja, det finns inget som slår den hårda 80 tals virveln - tuffaste ljudet någonsin om du frågar mig 🙂

visst fanns det under 80-talet några tuffa virvel-spår på några väl valda låtar men att säga att alla därifrån är bäst/tuffast någonsin är nog inte helt korrekt eftersom det finns en jädrans massa pissdåligt inspelade virvlar från samma era som jag inte skulle rekommendera i något sammanhang dvs alla plattor kan inte vara bra och då ej heller alla ljud etc från de undermåliga produktionerna som tyvärr låg på listor och fick enormt mycket skivbolagsstöd för att prånglas ut på marknaden...

Dela på andra sajter

närru, inte ska du försöka vilseleda resten, det är visst miss Chaka khan och jag lyssnade just nyss på den på youtube och fy fan vilka härliga minnen från Visby 1984 som nyinryckt artillerist...låten börjar lite knackigt i denna upptagning fr. 1985 men sen...den andra låten ni diggar så hårt Through the fire-tycker jag inte alls passar hennes röst och sedan är den alldeles för typsikt välpolerad nästintill stiff à la Peter Cetera post-Chicago kallt och trist, även om den är välgjord så är det absolut inte det bästa med just henne! 😄

Dela på andra sajter

Mjo, den har måhända inte samma sväng som just "Ain't nobody", "Papillon" eller "Ain't that peculiar" men som låt betraktat är den riktigt snygg tycker jag. Vilken refräng.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fast du snackar om någon särskild genre? Rubriken gör inte det. Nu tänkte jag på typ pop/rock musik i allmänhet. Men ja, det finns inget som slår den hårda 80 tals virveln - tuffaste ljudet någonsin om du frågar mig 😄

visst fanns det under 80-talet några tuffa virvel-spår på några väl valda låtar men att säga att alla därifrån är bäst/tuffast någonsin är nog inte helt korrekt eftersom det finns en jädrans massa pissdåligt inspelade virvlar från samma era som jag inte skulle rekommendera i något sammanhang dvs alla plattor kan inte vara bra och då ej heller alla ljud etc från de undermåliga produktionerna som tyvärr låg på listor och fick enormt mycket skivbolagsstöd för att prånglas ut på marknaden...

Kan nog stämma. Fast en sak som är typ 100 gånger värre är när typ hihaten är typ lika hög som sången, som jag hört ett par låtar vara på MTV nuförtiden. Virveln, eller i alla fall det taktslaget (i rytmväg), är ju viktigast tycker jag - därför är det mer förlåtligt om den dominerar menar jag.

Redigerat av Kricke
Dela på andra sajter

Den här är en av mina absoluta favoriter från tiden kring 1985---Phil Collins sjunger och skriker som en gud här, sen blev det allt tristare och tristare med hans solokarriär osv-smetigt och kommersiellt etc... men HÄR gör dom det så bra dom någonsin kunde!

Jag får fortfarande rysningar vid klimax-partierna, ganska häftigt att det fortfarande håller så bra, var minst 15 år sedan jag hörde den sist...

Kolla in Tony Banks trevliga synthörna för den delen!!! 😄

MAMA

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Den här är en av mina absoluta favoriter från tiden kring 1985---Phil Collins sjunger och skriker som en gud här, sen blev det allt tristare och tristare med hans solokarriär osv-smetigt och kommersiellt etc... men HÄR gör dom det så bra dom någonsin kunde!

Jag får fortfarande rysningar vid klimax-partierna, ganska häftigt att det fortfarande håller så bra, var minst 15 år sedan jag hörde den sist...

Kolla in Tony Banks trevliga synthörna för den delen!!! 😉

MAMA

😄

Nämen vad hör man... 80 talet slutar aldrig att överraska en på ett positivt sätt! Den där låten var riktigt grym, videon är grymt cool. Och den där låten har jag aldrig hört talas om innan... Tack för tipset!

Redigerat av Kricke
Dela på andra sajter

Kul, får väl slänga in lite till tips från det bästa jag minns från då...

här Steve Winwood, ni vet--gimme some lovin fr. 60-talet då han var typ 17 bast, men detta är från 1982...

VALERIE

och detta---ABC typiskt enkel och bra 80-tals-smörja 😉

THE LOOK OF LOVE

och detta---mmmm

SHADOWTIME

och detta---

WHIP IT

osv osv...nice listening!

😄

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kul, får väl slänga in lite till tips från det bästa jag minns från då...

här Steve Winwood, ni vet--gimme some lovin fr. 60-talet då han var typ 17 bast, men detta är från 1982...

VALERIE

Ah jo denna visste jag om, den är väldigt bra - särskilt med den där sköna videon. Refrängen är lite "underused" - men säger inte att den ska användas lika mkt som i "Call on me", hehe 🙂

och detta---ABC typiskt enkel och bra 80-tals-smörja 😄

THE LOOK OF LOVE

Denna visste jag också om, den är okej. Även om den är lite töntig, så passar videon in på låttiteln.

och detta---mmmm

SHADOWTIME

Visste inte att du hade såhär bra musiksmak. Denna har jag inte hört talas om innan - ett mästerverk! Lite New Order och Within Temptation på samma gång... Underbart.

och detta---

WHIP IT

😉😄 :D

Roligaste jag sett på länge!

Tack för länkarna, precis vad ja behövt efter en massa stress...

Redigerat av Kricke
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jag hara bara bra grejor ihuvet/bagaget-lyssna och lär: 😉

Nina Hagen, inte hennes bästa men ändå-kolla in originalet vissa plankar idag...

AFRICAN REGGAE

och-

DER WIND...

oj vad sent det blev-tänkte bifoga WHY ME med Tony Carey som är super-likaså

Micro Kid-Level 42---likaså ...osv men hittar dom inte och nu räcker det---sök vidare och gräv i arkiven, detta är mina tips!

Redigerat av Florian le Sage
Dela på andra sajter

jag hara bara bra grejor ihuvet/bagaget-lyssna och lär: :rolleyes:

Nina Hagen, inte hennes bästa men ändå-kolla in originalet vissa plankar idag...

AFRICAN REGGAE

och-

DER WIND...

oj vad sent det blev-tänkte bifoga WHY ME med Tony Carey som är super-likaså

Micro Kid-Level 42---likaså ...osv men hittar dom inte och nu räcker det---sök vidare och gräv i arkiven, detta är mina tips!

OJ det där var annorlunda låtar!! Särskilt "Sat in your lap" (vad gör KKK utklädda personer där?! 😄), inte den musik jag vanligt lyssnar på men intressant 😄

Shadowtime är nog dock en av de bästa låtar ja hört faktiskt. Satt och och rös halva låten så det blev obehagligt nästan förut idag.

Dela på andra sajter

Om det var DX7, Linntrummor eller Richard Channing som stod bakom förfallet vet jag inte,

I viss mån var dx7 och linntrummor inblandade men de senaste vetenskapliga rönen pekar obönhrligen på att det huvudsakligen berodde på Richard Channing.

Dela på andra sajter

Vad gött o få en dos av gammal hederlig musik...på nåt vis så gillar jag den tiden hur mycket som helst, det var mer ärligt då kan man säga, inga datorer som tog överhanden i skapandet av produktionen utan då lirade man liksom, rakt av bara. Kan bli rätt impad över hur duktiga många var på den tiden, idag kan man ju fuska sig fram till saker o ting men då fanns inget sånt, det man satte på tape var det man hade att jobba med i slutändan, skulle man då sätta dessa härliga överstämmor i kören så fick man nypa sig nånstans för att fixa till det 😄

Självklart finns det duktiga musiker/sångare idag också men det är inte på samma sätt.

Men men, nog om produktionen, även om jag skulle kunna babbla hur länge som helst om hur man letar efter den där härligt feta 80-tals virveln (som till 99% bestod i hur Porcaro m.fl slog på trumman *s*)...för att inte snacka om hur basisterna lirade på den tiden, hallååå...svänger det eller svänger det 😲

Måste bara inflika med några fler goda låttips här:

* John Miles - Song for you

* Alliance - I dont wanna leave you this way

* Bruce Hibbard - Calling

* Frank Stallone - Far from over

* Gino Vannelli - Seek and you will find

* Greg Guidry - Gotta have more love

* Pages - You need a hero

Rätt mycket slickt där också, men men...rätta soundet och mycket gött som sagt 🙂

Skön tråd det här, har fått lite feeling igen för slicket, har faktiskt dammat av en del klenodplattor som stått undangömda ett tag och lirat de senaste dygnen...very nice 😄

Måste ju bara säga att Mr Collins imponerar med sin sång på låten Mama som Florian visade på, grym låt o grym sång...danke!

/Majk

Dela på andra sajter

Jag håller med dig fullt ut, Mike. Jag finner inga ord för hur bra "You need a hero" är. Här är fler bra slicklåtar:

Bill Champlin - Gotta Get Back To Love

George Benson - Turn your love around

Ambrosia - You're The Biggest Part Of Me

Bill LaBounty - Livin' It Up

Greg Guidry - Givin' It Up

Peter Allen - One Step Over The Borderline

David Roberts - Wrong Side Of The Tracks

Earth Wind & Fire - You And I

Randy Crawford & Al Jarreau - Sure Enough

Steve Kipner - The Ending

James Ingram - One More Rhythm

Dela på andra sajter

Jag håller med dig fullt ut, Mike. Jag finner inga ord för hur bra "You need a hero" är. Här är fler bra slicklåtar:

Bill Champlins, "Take it up Town" måste ju vara med... 😲😄

Dela på andra sajter

Hehe, jo givetvis... Champlin har gjort en hel del klassiker, däribland just "Take it uptown" men kanske framförallt "Satisfaction" och "After The Love Is Gone". Min favoritmusiker, f.ö.

Dela på andra sajter

Gott o höra att nån har koll på Pages platta från -81...en av de största klassikerna inom den slicka genren :rolleyes: Finns inga ord som förklarar hur bra den plattan är, det är riktigt godis om man gillar slick musik. Richard Page är ju en av mina favvosångare, alla kategorier 😎

Gillar din lista...det finns sååå många otroligt bra slicka plattor, det går ju inte att nämna dem alla så klart men listan kan göras ofantligt lång om man bara vill...he he.

En kille som man ofta glömmer bort men som har varit med sen allt började är ju den svårplacerade Rick Springfield som håller på än idag. Det är en av mina husgudar när det gäller att skriva låtar och sen sjunger han ju bara så som han kan. Hans vapendragare på gitarr är även en av mina gitarrgudar, Mr Tim Pierce...snacka om att lira snyggt och till låten, får mig att vilja ta fram guran och lira nåt gött slicksolo 😄

Nu ljuder The President ur högtalarna...har en liten slickkväll ikväll nämligen och har kört random i iTunes *skrattar*

DX7:an förresten, hade en sån för nåt år sen och tyckte det var mindre kul med monoutgången, men jag använde den till en hel del tricks i studion, mycket dubb av bas och strings samt elpianot dubbat med andra ljud, funkade klockrent! Men som ensam synth så vettesjutton... 😎

/Majk

Dela på andra sajter

Pages är ljusår bättre än den grupp de senare blev, Mr. Mister (trots bra hits i form av "Kyrie" och "Broken Wings"). Jag har alla tre Pages-plattorna på japanimport och av dessa så gillar jag 1981 och Future Street mest. Richard Page förgyllde ju även en hel massa skivor som körsångare tillsammans med Champlin, Tom Kelly, Carmen Twillie och några till...

Rick Springfield har jag inte lyssnat så mycket på, jag har uppfattat honom som lite mer aor/rock än slick ala Pages. Tim Pierce är dock även en av mina gitarrhjältar! Men jag ska nog ta och ge Rick en ny chans... har hört mycket gott sägas om honom.

Dela på andra sajter

Pages är ljusår bättre än den grupp de senare blev, Mr. Mister (trots bra hits i form av "Kyrie" och "Broken Wings"). Jag har alla tre Pages-plattorna på japanimport och av dessa så gillar jag 1981 och Future Street mest. Richard Page förgyllde ju även en hel massa skivor som körsångare tillsammans med Champlin, Tom Kelly, Carmen Twillie och några till...

Rick Springfield har jag inte lyssnat så mycket på, jag har uppfattat honom som lite mer aor/rock än slick ala Pages. Tim Pierce är dock även en av mina gitarrhjältar! Men jag ska nog ta och ge Rick en ny chans... har hört mycket gott sägas om honom.

Just, Pagesplattorna är ju som det ska vara...det är just 1981 och Future Street som sticker ut lite grann även om den första plattan har en del guldkorn också. Jodu, hur många plattor Mr Page har sjungit på genom åren det vet nog ingen...men mycket har det blivit och mycket bra dessutom 😎

Han har ju kört en del kör med Toto, bl.a på deras sista platta med Porcaro Kingdom of Desire. Sen har han faktiskt körat en del åt Rick Springfield också, på hans Karma platta där man kan höra Pages röst på låten Free (som du bör lyssna på) bl.a...hur bra som helst, även om det är mer AOR/Rock än slick :rolleyes:

Kolla in Rick du...han har ju gjort några plattor som är värda att kolla in...ta t.ex Living in Oz, finns guldkorn där kan jag lova. Han är ju ingen slicksnubbe utan han har sitt eget sound på nåt vis, mer Rock än slick dock. Men gött är det *s*

Sen angående Mr Page så diggar jag hans soloplatta som kom på 90-talet, Shelter Me, snygga låtar, ta t.ex My Oxygen...en av de bättre låtar som han gjort tycker jag. Kanonbra produktion med bra musiker...gött för själen 😄 Han kör ju en Stevie Wonder låt i slutet också "Heaven is 10 zillion lightyears away"...håll i hatten! Inget slickt så som det gjordes på 80-talets början men ändå.

Kan ju tipsa om nytt som kommit, köpte Chicagos nya platta XXX förra veckan och...jadu...gubbarna kan än, är en av deras bättre plattor på lång tid. Gillar man Chicago så får man slick musik i modernt format, med kanonbra sång och blås...godis helt enkelt.

/Majk

Dela på andra sajter

Ahh... Sa någon

Broken Wings? Det är ett mästerverk! Visste inte att Mr Mister var ett band dock. Trodde det bara var nån snubbe som gjorde ett one hit wonder. Kyrie är en lite besvikelse, då det har det bästa introt jag nånsin hört. Vet inga fler låtar me dem, så du kan nog ha rätt i att de inte gjorde så mkt mer bra.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.