Zyan Postat 9 juni 2006 Dela Postat 9 juni 2006 På tal om DX7...det är något över den. Någon blandning av "hall of shame" och kultförklarad. Samtidigt. "Åttiotalet, det ljuva Som ett majackord på en DX7:a Och allt som som en enda lång omgång Pac Man, Donkey Kong" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 9 juni 2006 Dela Postat 9 juni 2006 OK -förlåt att jag kapade "slick" tråden med en massa go musik från 80-talet men för helvete --- Rick Springfield etc är ju satans blaj i mina öron...lägg ner sånt skit i sammanhanget!!! 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DigiMike Postat 10 juni 2006 Dela Postat 10 juni 2006 OK -förlåt att jag kapade "slick" tråden med en massa go musik från 80-talet men för helvete --- Rick Springfield etc är ju satans blaj i mina öron...lägg ner sånt skit i sammanhanget!!! 😎😎😎 Ha ha ha...ja men du vet väl, smaken är som baken, alla kan inte gilla allt 😎 För min egen del så är jag lite schizo när det gäller musik, kan vråldigga Helloween för att i nästa stund lägga på Bill Champlin och bara njuta som om inget annat existerar, eller Iron Maiden, eller Sting, eller 3 Doors Down, eller Diana Krall, eller At Vance, eller Tower Of Power, eller Toto, eller Kansas, eller Faith Hill, eller alla obskyra slicka 70/80-tals band som ingen har hört talas om, eller Genesis, eller Rick Springfield... 🙂😄😎 (and the list goes on) /Majk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 10 juni 2006 Dela Postat 10 juni 2006 (redigerat) Det är sant, jag skall försöka tona ner min kritik av sånt jag inte gillar personligen, R:Springfield är förvisso a/r... Kul med Chicago-tipset, måste kollas upp...de är ju mycket begåvade och fina musiker även om jag tycker P.Ceteras 80-90 tals produktionsinblandningar drog åt stiff/steril-hållet! (som mycket annat med rötterna i forntiden...) Måste passa på att lobba för min favoritartist genom tiderna F.Zappa som gjorde en mkt bra platta vid namn "You are what you is" 1982 där man hör hur jädrans bra riktigt mix-hantverk skall låta-tekniker Mark Pinske, kolla upp honom ni som orkar, bl.a the Mark Pinske interview i tidningen MIX för 3 år sedan...googla och få sköna infallsvinklar på kulmen av vinylsoundet!!! 😎 Redigerat 10 juni 2006 av Florian le Sage Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 10 juni 2006 Dela Postat 10 juni 2006 även om jag tycker P.Ceteras 80-90 tals produktionsinblandningar drog åt stiff/steril-hållet! Är det bara jag här som tyckte att Solitude/Solitaire var fräsch? 😎 Glory of Love - that's a classic! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DigiMike Postat 10 juni 2006 Dela Postat 10 juni 2006 Ja det är lugna puckar...*s* Kolla in Chicago som sagt, man ska inte säga för mycket men man blir förvånad när gubbsen levererar en sån platta som den senaste, lyssnar på den nu och det är en grym produktion samt deras insats, oj oj...ja ta en lyssning som sagt, ingen lek det där...Bill Champlin och Jason Scheff sjunger bättre än nånsin...om det nu går 🙂 Blåset ska vi inte snacka om...hua vad bra! Zappa är ju en riktig klenod, med både bra och dåligt material i mina öron, där finns det ju mängder av musik att insupa. Mark Pinske, jodå, den gamle klenoden...he he...det är kanske den här intervjun du pratar om: http://bg.mixonline.com/ar/audio_complete_...inski/index.htm Du är inte ensam Linus, Glory of Love ÄR en klassiker...no doubt about that 🙁 Sprang ut till skivsamlingen och såg till min förvåning att jag äger 5 plattor med Mr Cetera, men INTE Solitude/Solitaire...skumt, måste vara flickvännen som norpat den...hmm...måste kollas upp 😎 /Majk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jake the Rake (oregistrerad) Postat 10 juni 2006 Dela Postat 10 juni 2006 Absolut, både ”Shelter Me” och ”XXX” är riktigt bra skivor. Den sistnämnda har snurrat en hel del sedan släppet för några månader sedan. Låtordningen är lite på tok dock, med för många ballader i början för att gå tillbaka till 70-tals soundet på den andra halvan. De hade en förhoppning om att ta sig tillbaka till radion med XXX, men tyvärr så verkar singlarna peaka runt 20:e platsen på AC-listan. Många menar också att producenten Jay Demarcus använt sig av för många studiomusiker och för lite Chicagomedlemmar. Hur som helst kul med en ny skiva, det var ju 15 år sedan sist. ”Glory Of Love” tycker även jag är en riktig pärla, från ett annars rätt så mediokert album. ”Next time I fall” är iofs riktigt bra den också! http://www.youtube.com/watch?v=ayf8g5V8Vm0...ory%20of%20love Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jake the Rake (oregistrerad) Postat 11 juni 2006 Dela Postat 11 juni 2006 Till Florian och alla ni andra som inte hört Chicagos senaste; här kommer ett smakprovsmedley: Your browser does not support the HTML5 audio tag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DigiMike Postat 11 juni 2006 Dela Postat 11 juni 2006 Nice med Chicagomedley...*s* Ja det är väl som vanligt, dom vill förnya sig och hyr in hippa producenter som gör det på sitt sätt, det blir aldrig som förr i tiden så klart men för att vara Chicago så måste man säga att det är en lyckad platta. T.o.m min flickvän kör den varenda dag numer och tycker det är den bästa plattan hon hört på länge...behöver jag nämna att hon diggar blås 😕 I övrigt så väntar jag på inköp av Jay Graydons nya platta med inspelningar från 70-talet med de gamla rävarna, låtar som aldrig getts ut nån gång men som är mixade och mastrade igen, gutt godis! /Majk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jake the Rake (oregistrerad) Postat 11 juni 2006 Dela Postat 11 juni 2006 Absolut. Det är onödigt att klaga när skivan är så pass bra som den är. Det var ju egentligen samma visa med "Chicago 16", där Toto medverkar enormt mycket. Jag rekommenderar Graydons senaste... Den är riktigt trevlig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
alcedo Postat 11 juni 2006 Dela Postat 11 juni 2006 OK -förlåt att jag kapade "slick" tråden med en massa go musik från 80-talet men för helvete --- Rick Springfield etc är ju satans blaj i mina öron...lägg ner sånt skit i sammanhanget!!! 😎 😎 😎 Ha ha ha...ja men du vet väl, smaken är som baken, alla kan inte gilla allt 😉 För min egen del så är jag lite schizo när det gäller musik, kan vråldigga Helloween för att i nästa stund lägga på Bill Champlin och bara njuta som om inget annat existerar, eller Iron Maiden, eller Sting, eller 3 Doors Down, eller Diana Krall, eller At Vance, eller Tower Of Power, eller Toto, eller Kansas, eller Faith Hill, eller alla obskyra slicka 70/80-tals band som ingen har hört talas om, eller Genesis, eller Rick Springfield... 😉😄😎 (and the list goes on) /Majk Sån är jag med, klart onormal eller? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Florian le Sage Postat 11 juni 2006 Dela Postat 11 juni 2006 Jag tycker inte att det är schizo på något sätt, snarare att du/vi som är sådana uppvisar ett genuint musikintresse och en stor mångfald, det är berikande och inget annat- dessutom lär det inte skada att man har en massa olika referensramar musikaliskt i sitt eget skapande och därigenom förmågan att förstå och bygga musik på helt andra premisser än tex en som bara lyssnat på Slayer etc... Jag är uppväxt med klassisk musik-och Beatles, sen blev det Sex Pistols och Zappa och Deep Purple och Led Zeppelin osv osv, folkmusik från Balkan och speciellt Rumänien tillhör mina absoluta favoriter liksom härlig Arabisk/Orientalisk musik med rätta glöden, ABBA´s the Eagle tycker jag mkt om (en omöjlighet förr i tiden då vi grabbar skulle hata dom,det bara var så---tjejmusik etc...)Björk, Rammstein,Doors,Supertramp,jazz från 20 talet och framåt,blues ja allt utom hip-hop och dödsmetall och dansband går ner... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DigiMike Postat 11 juni 2006 Dela Postat 11 juni 2006 Så sant så...jag tänker likadant. Självklart berikar det ens musikliv så man ska nog vara glad åt att man är öppen att ta åt sig all möjlig musik som man själv tycker är kvalitativt skapande i nån form. Sen om det är hårdrock, visor eller hårt producerande pop må så vara...huvudsaken är att man själv mår bra i det hela. För min egen del har det växt i o m att man började jobba i studiobranschen som studioägare och senare producent/tekniker. För att få jobb var man tvungen att lyssna in sig på många olika musikstilar...vilket gjorde att man fick upp ögonen för många nya olika artister och genrer. Även om jag inte kan säga att jag älskar dansband så har det sin funktion...men inte mer än så för min del 😉 Ser fram emot Jay Graydon plattan...om du säger att den är nice så tror jag dig "Jake The Rake" 😉 /Majk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lilleman Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 Inte dog musiken 1982... Lyssna på den här plattan... Urs Wiesendanger heter han... En riktigt slick grym nyproducerad platta 😉 Urs Wiesendanger Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
RoBERT Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 (redigerat) har du den plattan eller? hyfsat grymma låtar bitvis =) men lite skumt å börja skivan med 4 ballader... fick nästan tvinga mig att lyssna vidare liksom... 😉 EDIT: Alltså killen måste skämta..?? 11 låtar varav 1 uptempo å 1 lite mittimellan. å 9 ballader. inte ens jag som e slickgalning orkar lyssna igenom det.. tyvärr.. Redigerat 12 juni 2006 av aorfreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lilleman Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 (redigerat) har du den plattan eller? hyfsat grymma låtar bitvis =) men lite skumt å börja skivan med 4 ballader... fick nästan tvinga mig att lyssna vidare liksom... 😛 EDIT: Alltså killen måste skämta..?? 11 låtar varav 1 uptempo å 1 lite mittimellan. å 9 ballader. inte ens jag som e slickgalning orkar lyssna igenom det.. tyvärr.. Det är en begränsad specialutgåva på 1000 ex... Inte gjord i affärsmässigt syfte... Jag tycker den är snygg, grymma kör arr…. 🙂 Men jag är ju lite äldre än Mr Mjuzic… 😏😕 Jag får plattan om några dagar… Edit: Stafvel Redigerat 12 juni 2006 av Lilleman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
RoBERT Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 (redigerat) Men jag är ju lite äldre än Mr Mjuzic… 😄 hahaha och?!? 😆 9 av 11 är bara föör mkt.. kanske som lite smoothiemusik vid väl valda tillfällen kanske.. 😉 hehehe... ...kanske man skulle skaffa den ändå, haha.. 😛 EDIT: Kanske... hehe... Redigerat 12 juni 2006 av aorfreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jake the Rake (oregistrerad) Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 Ser fram emot Jay Graydon plattan...om du säger att den är nice så tror jag dig "Jake The Rake" 😉 Hehe, ja, jo... den är väl kanske inget för någon som inte är invigd men är man intresserad av att höra hur Airplaylåtar och dylikt lät i demoform så är den riktigt intressant. På skivan finns även en rätt skön Sonyjingel sjungen av Tata Vega. Ursskivan är mycket bra, om än ingen klassiker. Kul att Frank Ådahl är med på ett hörn! En skiva jag varit på vippen till att köpa ett flertal gånger är Taylor Mesplés "VICTORY LAND", men snålheten har alltid tagit överhand. Har någon den? Bra? http://cdbaby.com/cd/mesple Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DigiMike Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 Ser fram emot Jay Graydon plattan...om du säger att den är nice så tror jag dig "Jake The Rake" 😆 Hehe, ja, jo... den är väl kanske inget för någon som inte är invigd men är man intresserad av att höra hur Airplaylåtar och dylikt lät i demoform så är den riktigt intressant. På skivan finns även en rätt skön Sonyjingel sjungen av Tata Vega. Ursskivan är mycket bra, om än ingen klassiker. Kul att Frank Ådahl är med på ett hörn! En skiva jag varit på vippen till att köpa ett flertal gånger är Taylor Mesplés "VICTORY LAND", men snålheten har alltid tagit överhand. Har någon den? Bra? http://cdbaby.com/cd/mesple Nej det vet jag...för min egen del så är jag klassad som "nörd" när det gäller slick westcoast så jag vet vad det innebär med Graydons nya alster 😄 Ursskivan har jag tänkt köpa mååååånga gånger men av nån anledning har jag hejdat mig, vill ha den mest för att en av mina favvosångare sjunger på den...den underbara Warren Wiebe...mmm, han kan han 😎 Apropå Frank Ådahl så kan ni kolla in LAVA's skiva Polarity där Frank är med på några låtar, en grym skiva för den som gillar modern slick, snygg och bra produktion och låtarna är supernice. Lyssna in låten Another Yesterday, där man hör Franks klassiska röst i kören på refrängen, gutt godis som man säger 😄 Vill man höra supernice sväng med Japaner som sjunger o lirar så kan man kolla in Chikuzen Satoh som med plattan Cornerstones gör covers på "kända" slicklåtar från 70-80-talet, och tro mig, Jappsen lirar och sjunger sjukt bra *s* Bl.a gör dom en version av "You need a hero" och "O.C.O.E" med Pages som är som det ska vara, o lite till...he he. Taylor M har jag inte själv men har lyssnat in några gånger, verkar vara soft men med sköna arr, värt att kolla på tycker jag. Nej, nu är det dags att fixa en läskande sommardryck och sätta sig i solen och spisa Lava, lev väl! 😎 /Majk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AndyPandy Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 På tal om DX7...det är något över den. Någon blandning av "hall of shame" och kultförklarad. Samtidigt. Problemet var väl att ingen riktigt orkade lära sig den. Alltså körde alla med fabriksljuden, som inte alltid lät toppen. Dessutom hade en del av fabriksljuden den lätt infantila viljan att låta som analoga syntar, vilket naturligtvis förstärkte bilden av en värdelös synt. Dx7:an var som att sätta en superdator i händerna på en fjortis som bara vill lira spel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jake the Rake (oregistrerad) Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 Mike: Du kommer att få en smärre chock (kanske är att ta i…) när du hör demon på ”She Waits For Me”. Melodin på versen är en annan än på ”Airplay” och när man har hört en låt väldigt många gånger så fattar knappt öronen vad det är som händer. Jag trodde att skivan hade hakat upp sig, eller nåt. Visst var Wiebe fantastisk. Ett av hans bästa sångframträdanden tycker jag är när han sjunger ”The Colour Of My Love” på David Fosters bröllop. Finns att lyssna på på Fozfans sajt, tror jag. Nej, ”Chikuzen Satoh” har jag inte hört. Japaner brukar vara rätt duktiga på att få till slicksvänget (om än inte som LA-originalet) men på sångfronten tar det ofta stopp. Likadant är det med sydeuropeisk slick, typ Alan Sorrenti. Men på denna sjunger de bra säger du? Då ska jag kolla in den. Tack för tipset. AndyPandy, du har en poäng. Jag vet då att jag aldrig gav mig på att försöka köra DX7 med annat än fabriksljud, så jag gav den väl aldrig en ordentlig chans. Lava! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
RoBERT Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 Visst var Wiebe fantastisk. Ett av hans bästa sångframträdanden tycker jag är när han sjunger ”The Colour Of My Love” på David Fosters bröllop. Finns att lyssna på på Fozfans sajt, tror jag. å vad är det för hemsida dit då?? 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jake the Rake (oregistrerad) Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 Den finns här: http://www.fozfan.com/index_home.html Wiebe showcase: http://www.fozfan.com/showcase2.html Han verkar dock ha tagit bort "The colour...", men en hel annat gott finns där. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DigiMike Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 Mike: Du kommer att få en smärre chock (kanske är att ta i…) när du hör demon på ”She Waits For Me”. Melodin på versen är en annan än på ”Airplay” och när man har hört en låt väldigt många gånger så fattar knappt öronen vad det är som händer. Jag trodde att skivan hade hakat upp sig, eller nåt. Visst var Wiebe fantastisk. Ett av hans bästa sångframträdanden tycker jag är när han sjunger ”The Colour Of My Love” på David Fosters bröllop. Finns att lyssna på på Fozfans sajt, tror jag. Nej, ”Chikuzen Satoh” har jag inte hört. Japaner brukar vara rätt duktiga på att få till slicksvänget (om än inte som LA-originalet) men på sångfronten tar det ofta stopp. Likadant är det med sydeuropeisk slick, typ Alan Sorrenti. Men på denna sjunger de bra säger du? Då ska jag kolla in den. Tack för tipset. He he...och jag som älskar att bli chockad, ser fram emot plattan 😄 Jodu, sämre kan man ju sjunga...för er som inte vet så dog tyvärr Warren Wiebe, en av slickmusikens bästa röster, för ett antal år sedan men här har ni länken till liveframträdandet tillsammans med just David Foster: Your browser does not support the HTML5 audio tag Ok, ja då har du en höjdarplatta att leta efter då, Japanerna lirar väldigt bra och tro mig, Chikuzen Satoh sjunger VÄLDIGT bra, inte det man är van att höra vanligtvis från Japaner, lyssna hur karln sjunger på "Desperado" t.ex...det är grymt bra!!! Nu är det inte bara Japaner som lirar utan det är ju några L.A musiker också för säkerhets skull *s* Men det är en av de roligare nyare slickplattorna, kan bero på att dom lirar gamla klassiker så som "Noone there" Eric Tagg, "Promises promises" Lee Ritenour Rit2 m.fl 🙁 Han har även gjort en Cornerstones 2 med fler covers, bl.a Hotel California...låter inte helt illa men det är mer slick på första plattan. Kolla läget, men nu vet du nån att kolla upp i alla fall. Kul förresten att Michael Bubles många låtar, bl.a Home är proddad av ingen mindre än David Foster, gubben kan än 😄 /Majk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jake the Rake (oregistrerad) Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 Ah, där har vi låten, ja. Kanon. Det är inte inspelningen från Fosters bröllop men givetvis bra ändå! Jag har en livevideo med Foster och Wiebe (samt Graydon, Heyblåset, Lee Sklar etc.) från Japan -94 där dom lirar låtar såsom Heart to heart (Wiebe), Glory of love (Wiebe), Mornin' (Wiebe) samt Nothing you can do about it (Graydon). Det låter svinbra, och i ren Fosteranda har han givetvis en symfoniorkester bakom sig också. Han sparar inte på krutet den karln. No one There.... den kan man lyssna mycket och länge på! Den verkar riktigt intressant den där japanplattan, jag får hålla utkik på Ebay. Vilket årtal är det på den? Visst kan Foster fortfarande, som du själv säger så är ju grejerna med Bublé riktigt lyckade. Hans dokusåpa "Princes of Malibu" gick dock inte speciellt bra.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DigiMike Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Foster live är en smärre upplevelse i sig, jag har inte sett den videon du nämner men jag har kollat in andra framträdanden och det är alltid top notch typ 😉 Japanplattan är från -95 så det borde inte vara några problem att hitta nån på Ebay tycker jag. Han har ju gjort andra plattor också men det är just dessa "Cornerstones" plattor som är riktigt roliga. Jaså hade Mr Foster en egen dokusåpa...det visste jag inte, inget som jag missat då alltså 😉 Det jag heller inte hade en aning om var att AOR-hårdrockarna Khymera lirar en Fosterlåt på deras debutalbum...jo tjena, låter nice dessutom 😲 När vi ändå är inne på lite tips o sånt så kan jag rekommendera en slickskiva som släpptes på CD för bara nåt år sen (2002 tror jag det var) det är Joe Chemay Band med skivan "The riper the finer"...uj uj uj...det är the right stuff om jag säger så...check it out! /Majk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jake the Rake (oregistrerad) Postat 15 juni 2006 Dela Postat 15 juni 2006 Fostersåpan utspelade sig på Fosters miljardmansion i Malibu och handlade om hur Foster förgäves försökte lära sina styvsöner lite hyfs. Rätt kul, om än lite lågvatten! Jo, "The Riper The Finer" är väldigt bra. "Proud" är en klassiker! Jag tror brorsan köpte den på Cindy Crawford-palatset eller Marvelraukarna sent 80-tal. Har länge varit en familjeklenod men värdet har väl devalverats nu när den återsläppts. Suveräna låtar rakt igenom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DigiMike Postat 15 juni 2006 Dela Postat 15 juni 2006 Aha, den har jag missat...miljardmansion, låter som att han har fått lön för mödan genom åren ändå 😎 Oh ja, Proud är ju en sjukt bra slicklåt...hela plattan är en höjdare tycker jag, många bra slicklåtar där. Tyvärr så har jag bara LP-skivan, men den är snyggt ommastrad så klart, vad gör man inte för sina favvoskivor som (då) bara fanns på LP...he he. Funderar på att inhandla CD'n men tyvärr så händer det rätt ofta att jag blir riktigt besviken på mastringarna som många gör på dessa återutgivningar, men det är ju en helt annan fråga 😎 /Majk Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
RoBERT Postat 3 juli 2006 Dela Postat 3 juli 2006 (redigerat) Ett litet skivtips gott folk! PAX är ett nytt band på marknaden som jag tycker att ni borde kolla in! Melodiös rock med mums i stämmorna ojoj.. 😏 Såg dem live på Kino i Karlskrona nu i helgen. Fyyyy sa gott det lät! 😳 slick är detta väl kanske inte, men dock AOR, å det kan vara skrämmande nära... 😆 pöss på er! /Robban Redigerat 3 juli 2006 av aorfreak Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 3 juli 2006 Dela Postat 3 juli 2006 steve porcaro vid keyboarden ser ju inte okej ut alltså! georgy porgy är ju himla skön men över lag så är toto lite för mesiga. ska det var slickt ska det vara steely dan! 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.