Jump to content
Annons

Musiken dog på nyårsafton 1982...

Jake the Rake (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Toto, Georgy Porgy live '79:

http://www.youtube.com/watch?v=xWj4iHx6EIY...ch=toto%20agora

Sån här musik slutade tillverkas 1982. Efter det har varken skivinspelningar eller liveframträdanden låtit detsamma, iaf inom slicken. Magin försvann. Om det var DX7, Linntrummor eller Richard Channing som stod bakom förfallet vet jag inte, men någonting hände, det står klart. Eller vad säger ni?

http://www.youtube.com/watch?v=wYzZHV13HPE...obie%20brothers

http://www.youtube.com/results?search=toto...e=search_videos

http://www.youtube.com/watch?v=tHV0fY1l0qs...=mr%20briefcase

http://www.youtube.com/watch?v=Uuo1deYXnIw...obby%20caldwell

http://www.youtube.com/watch?v=N3z_FaE0j_Y...hael%20mcdonald

Redigerat av Jake the Rake
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 114
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat (redigerat)

måste vara den uschligt äckliga DX 7:ans fel... 🙂 alla lovprisade den-jag hatade den...glitch-glass-smet-syntet....huuu...kul att du fick användning av youtube...där finns ju allt!

Kolla in Captain Beefheart istället eller Captain Beyond eller...

(dålig låt du valde förresten...)

Redigerat av Florian le Sage
Dela på andra sajter

Jag fick en DX7:a gratis för några år sen. Jag var jätteglad. Besvikelse nummer ett uppstod när jag skulle bära den uppför trappan till mitt rum. Besvikelse nummer två uppstod när jag började spela på den. En mindre trevlig bekantskap.

YouTube är däremot lysande... Det gällar bara att komma på nåt sätt att dra ned videos till iPoden, det vore ballt om det gick.

Dålig låt? Nej, det tycker jag verkligen inte att det är. En riktigt bra låt, faktiskt.

Örebrofunk, hehe...

Dela på andra sajter

Vad säger ni? DX7:an och Yamahas FM-syntes är ju underbar! Speciellt om man tweakar den till ett monster 😎.. fabrikspatcharna kanske inte är så roliga dock..

/Daniel

Dela på andra sajter

det var ju för att alla använde det äckliga elpiano-ljudet i DX7'an på varenda jävla produktion på den tiden. likadant var det ju med Stevie Wonder. Han slutade göra bra grejer 1980 typ, pga att han blev så frälst i all digital dynga.

Dela på andra sajter

Ha ha ha...måste bara in här och inflika mina innersta tankar om den slicka westcoastrocken som tog sin början på 80-talet. Trots att man idag sitter och jobbar med allt vad modern musik heter så måste jag krypa till korset med att jag ÄLSKAR den slicka musiken, kanske beroende på att det var den jag växte upp med, den och den melodiösa hårdrocken. Varför man diggar den så hårt kan bero på att man började lira gura med förebilder som Lukather, Graydon, Dan Huff m.fl...då blir det som det blir. Men vad gött man mår när man hör svänget med Jeff Porcaro (R.I.P) eller Vinnie på trummorna, det bara blir liksom inte så mycket bättre än så 😄

Michael McDonald kan ju få iväg några schyssta fraser han också...he he 😎

Tror jag drar igång Airplay "Stranded" nu när man fick lite feeling...sen är det dags att mixa ett numetalband (tillbaks till verkligheten igen) 🙂

/Majk

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Richard Channing har jag aldrig hört talas om men däremot Angela Channing.

quoterichang.jpg

Richard till vänster. Angela till höger. Angelas frisyr är f.ö beundransvärd.

Nä, DX7:an ger jag inte mycket för, trots att det finns dom som lyckats krana fram riktigt trevliga ljud ur den... men då finns det ju även dom lyckats göra bra musik med lorangaflaskor, och det gör nödvändigtvis inte lorangaflaskan till ett trevligt instrument.

Porrfilmsmusik, tss.... Nåja. Bra är det i alla fall.

Edit: Kul att höra, Majk. Jo, dra på "Stranded", det gör du rätt i.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Sköna filmer! Stämsången på refrängen i "What a fool believes" är underbar...inspirerande.

Michael McDonald...

Får mej att tänka på "Den vilda jakten på juvelen" när Michael Doglas hög av gräs i djungeln får tag på en 10 år gammal tidning och utbrister - Fuck, The Doobie Brothers broke up... 😕

Hans senaste Motown album är verkligen kanon... :rolleyes:

Redigerat av Lilleman
Dela på andra sajter

DX7 var/är ett alldeles fantastiskt instrument som passar likaväl i punksammanhang som FM-rock. En sensation när den kom med trevligt tangentbord, aftertouch och parametrar som påverkade varandra på ett oerhört mer komplext sätt än tidigare syntar. Visst den kan göra en vansinnig. För att den ger dig för många val; Jämför med "A Butterfly in China......"

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Örebro=METROPOLEN på slätten, tror dom i alla fall 😆 bodde där i ett år under mina ljudteknikstudier på IAVA i Fjugesta och blev förundrad och smått bestört över den trångsynta mentaliteten i den hålan (Örebro) som uttryckte sig i att vi (Stockholmare) hade ytterst svårt att få kontalt med lokalbefolkningen (tjejerna) eftersom de direkt blev iskalla när de hörde var vi kom ifrån, dels via dialekt-dels via presentation, mkt trångsynt och förmodligen komplexladdat, dvs de ville försöka vara ballare än några från "storstan" etc på något outgrundligt vis.

Jag har aldrig förstått sådana saker/tänkt i dom banorna men att dessa individer var hemskt DRYGA kan jag intyga...

😎

OBS-detta var 1987...kanske har de tinat upp vid det här laget/kollat på TV och sett lite av världen utanför... 😆

Dela på andra sajter

bodde där i ett år under mina ljudteknikstudier på IAVA i Fjugesta

Hoppsan! Är du en av min elever då? 😆 Jag jobbade där som lärare, studiochef och tekniker... Första året.. Sen vette tusan vad som hände med Ferger Studios ute i Tångeråsa 😆

Dela på andra sajter

Ha ha ha...måste bara in här och inflika mina innersta tankar om den slicka westcoastrocken som tog sin början på 80-talet. Trots att man idag sitter och jobbar med allt vad modern musik heter så måste jag krypa till korset med att jag ÄLSKAR den slicka musiken, kanske beroende på att det var den jag växte upp med, den och den melodiösa hårdrocken. Varför man diggar den så hårt kan bero på att man började lira gura med förebilder som Lukather, Graydon, Dan Huff m.fl...då blir det som det blir. Men vad gött man mår när man hör svänget med Jeff Porcaro (R.I.P) eller Vinnie på trummorna, det bara blir liksom inte så mycket bättre än så 😄

Michael McDonald kan ju få iväg några schyssta fraser han också...he he 😆

Tror jag drar igång Airplay "Stranded" nu när man fick lite feeling...sen är det dags att mixa ett numetalband (tillbaks till verkligheten igen) 😎

/Majk

vi måste göra nåt projekt tillsammans nån gång alltså.. 😛 småland är ju dock rätt stort... 😎 Vart Bor du??

Men shit vilken frissa steve Porcaro hade då alltså... 😆

Dela på andra sajter

vi måste göra nåt projekt tillsammans nån gång alltså.. 😛 småland är ju dock rätt stort... 😆 Vart Bor du??

Men shit vilken frissa steve Porcaro hade då alltså... 😆

Ha ha ha, ja det skulle vara nåt det...Smålandswestcoast liksom 😄

Jag befinner mig på västkusten (O-hamn) så klart, vad trodde du då 😎

Mm, frissan from hell liksom...den borde ju vara patenterad vid det här laget typ...he he.

/Majk

Dela på andra sajter

bodde där i ett år under mina ljudteknikstudier på IAVA i Fjugesta

Hoppsan! Är du en av min elever då? 😉 Jag jobbade där som lärare, studiochef och tekniker... Första året.. Sen vette tusan vad som hände med Ferger Studios ute i Tångeråsa 😲

Hoppsan---lustigt, näe du var inte lärare till mig/min klass vad jag minns, däremot vet jag att han hade svårt ett tag med just lärare och fick värva ur egna led dvs förra årskullens bästa elever etc...tyvärr lever han inte längre fick jag höra förra året!

Skolan finns inte heller sedan många år, Sjunne själv hade i princip inget att göra med själva utbildningen förutom ett kapitel/en seminariedag gällande trummor-stämning-instrumenttyper och inspelningsteknik osv, han spelade även sitt senaste verk för oss----en LP med inspelad tystnad!!! Japp-en intressant protest mot allt skval och smörja redan då, 15 år tidigare hade ju hans gode vän Peter Green (Fleetwood Mac) lämnat scenen och musiken i protest mot den alltmer opersonliga FM-rocken och bluesens disintegration etc, fast han kom ju igen senare,i mellantiden lät han ju naglarna växa till 1.5-2 dm...lite speciella killar med andra ord!

Dock viktiga som motpoler till allt som folk luras på i konsumentsamhället...

Sjunne var en duktig trummis då det begav sig, EXIT skulle jag vilja se igen-gick ju på TV ca 1982 (minns ej så noga) ifrån studion i Tångeråsa och en mkt intressant liveinspelning/dokumentär---har du sett den?

Dela på andra sajter

Det fnans ju skit också 1982 om man säger T e x weather girls. Den förste som nynnar på "raining men" får en bastuba i nacken typ...:

http://villagevoice.com/specials/pazznjop/...type=S&keyword= 😲

Visst fanns det en hel del skit 1982; det visar länken du postade klart och tydligt. Men just genren slick var som allra bäst mellan 1977 och 1982 (med extra betoning på 1978 till 1981). Jag skulle nästan vilja säga att äkta slick endast existerade under dessa fem år. Virveln brukar vara ett gott rättesnöre. Det finns vissa undantag, där Al Jarreaus "Jarreau" från 1983 lyser starkast.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Virveln brukar vara ett gott rättesnöre. Det finns vissa undantag, där Al Jarreaus "Jarreau" från 1983 lyser starkast.

Virveln? Hur menar du?

Förresten tycker jag att den här snubben är riktigt slick:

Redigerat av AndyPandy
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Haha, skön snubbe. Midifiler är aldrig slicka men Level 42 måste man ju ändå gilla. 🙂

”Slick” handlar för mig rätt mycket om det rätta virvelljudet. Soundet som Jeff Porcaro, Mike Baird, John Robinson, Steve Gadd, Ed Greene och några fler (mestadels L.A-trummisar) hade på sent 70-tal, tidigt 80-tal är väldigt distinkt för vad genren ”slick” är för mig. Detta är ett perfekt ”slickvirvelljud” enligt mig:

http://www.fozfan.com/archives/2005/apr.10_2005.htm

eller…

http://www.fozfan.com/archives/2003/jun.22_2003.htm

eller…

http://www.fozfan.com/archives/2003/may.25_2003.htm

Nu ligger det visst lite percussion över den sistnämnda virveln men groovet går inte att ta miste på. När man hamnar runt -83, -84, -85 och senare så försvann praktiskt taget detta slicka trumsound och byttes ut mot trummaskiner eller mer bombastiska kanonskottsvirvlar (iaf inom slick, eller ”westcoast”). Även Fender Rhodes och precision-/jazzbasar byttes ut mot tristare varianter och vips så dog tjusningen med genren. Men det är förstås bara vad jag tycker. Vissa tycker säkert att det var då som det blev intressant?

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

nej där har du rätt eftersom ljuden blev mer och mer bombastiskt osmakliga i dålig och plastig/syntetisk/digital bemärkelse redan innan och fortsättningsvis...

Level 42 diggade man ju en gång i tiden, liksom den otroligt bra och välproducerade (Trevor Horn) Buggles-Adventures in modern recording...innan superskitbandet ASIA bildades i värsta smörpissusch80talsjunkstuket....Al jarreau-mkt bra, Chaka Khan-Grace Jones etc är alla bra exempel på ok 80-tal, trots att en del av deras skivor låter skit och är dussinprodukter, senare delen av 80-talet...kom ihåg en annan låt som jag faktiskt gillade rätt hårt runt 1984 då jag låg i lumpen på Gotland:

Ain´t nobody,men vad hette hon som sjöng?

Streetlife är en annan bra platta!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.