Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej, jag har hört talas om att det finns en plugg som morphar ihop två ljud. Jag vet inte riktigt hur den fungerar med jag tror att den "klipper upp" ljudet i microsmå beståndsdelar och sammanfogar dessa, så kan man välja hur mycket karaktär man vill ha av ljuden.

nån som vet någon sådan plugg?

vore extremt tacksam för svar 😉

Annons
Postat

Hmmm, det som programmet gör borde gå att konstruera en uppsättning för i Reason med hjälp av en combinator, mixer och ett par Matrix kanske? ..men det är ju bara en vild ide i mitt huvud.

r206 (oregistrerad)
Postat

Prosoniq morph är en realtids VST för morphning av två ljud. Om du har riktigt mycket pengar så är Symbolicsounds Tau ett alternativ.

Eller så gör du helt enkelt en crossfade mellan ljuden..

Postat

En gång i tiden kom det en synt som hette Z någonting och som hade en massa avancerade filter som gjorde att man kunde morfa ihop ljud. Problemet vara bara att de flesta tyckte att det mest lät som att man krossfejdade ihop ljuden, och synten floppade rejält.

Postat

I fuki´n love this forum 😄

Tack för svaren...

Nej, det jag är ute efter går inte att göra i reason eller med crossfade 😮 är nog lite dålig på att förklara. Det är mest ett experiment som jag har fått på hjärnan.

Återigen; Tack

Postat

Däremot hittade jag en gratisplugg för något år sedan som hackade upp två ljud i 16-delar. Sedan kunde man styra från vilken källa utljudet skulle komma. Det lät onekligen fräckt. Fast jag kommer inte ihåg vad pluggen hette.

Postat
  Linus sa:
  pennudd sa:
jag har hört talas om att det finns en plugg som morphar ihop två ljud.

Cameleon 5000

Kan förtydliga hur pluggen funkar. Ladda in en wav-sampling. Synten analyserar ljudet och återskapar ett liknande ljud i syntes. 🙂

Ladda in nya samplingar och analysera dessa också. Sedan kan du morpha mellan ljuden och instrumentens egenheter.

Gör en korsning mellan tvärflöjt och trumpet eller vad du vill... 😄

Postat

Hmmm. intressant att morpha ljud. Jag brukar alltid tänka på hur en operation på ljud kan liknas vid en operation för en bild. Bildmorphning är intiutivt, men ljudmorphning?? Vad exakt skall morphas? Det känns ju som att frekvenserna (tonerna) på nått vis morphas - ett Cdur som morphas till Am så rör sig kanske G:et ett helt tonsteg upp och de andra tonerna är kvar. Låter intressant!

Postat

Nja, inte tonhöjden utan morphing mellan två, eller flera, olika klanger.

Nivå och balans för olika övertoner...

Postat
  Linus sa:
Nja, inte tonhöjden utan morphing mellan två, eller flera, olika klanger.

Nivå och balans för olika övertoner...

jo, men hur är själva morphningen då? En morphning innebär ju inte crossfade, hur menar du? Hur rent tekniskt morphar du mellan två klanger?

Postat

Inte en crossfade i "audio", men en fade mellan syntparametrarna.

T.ex. crossfade mellan ljudens ADSR, vågformer, filter osv.

Kika på demonstrationsfilmen. 😕

Postat (redigerat)

Cameleon bygger väl på additivsyntes och använder därmed enkla vågformer för att skapa komplexa ljud. Genom att förändra nivån på övertonerna kan man på så vis blanda olika ljud. Lite grovt kan det liknas vid en vanlig orgel med drawbars där du kan skruva fram olika ljud genom att slå på och av pipor och därmed förändra övertonerna.

EDIT: Vilket väl är ungefär vad Linus har sagt hela tiden fast med lite andra ord 😕

En annan variant som dock är låst till fasta samplingar är Steinberg Plex som använde bas, diskant och envelop-förlopp från olika ljud om mitt minne inte sviker mig. Skoj idé som dock blev begränsad av att man inte kunde importera egna ljud. Ännu en variant kan vara Neuron som med Modelmaker låter dig importera ljudfiler och sedan morpha mellan olika "modeller".

/Majken

Redigerat av Majken
Postat
  AndyPandy sa:
Däremot hittade jag en gratisplugg för något år sedan som hackade upp två ljud i 16-delar. Sedan kunde man styra från vilken källa utljudet skulle komma. Det lät onekligen fräckt. Fast jag kommer inte ihåg vad pluggen hette.

Det där lät intressant, men jag fattar inte riktigt... den körde vissa 16delar från en ljudinput och andra från en annan? Hur styrdes det? Eller missförstod jag allt? :rolleyes:

Postat
  Linus sa:
Inte en crossfade i "audio", men en fade mellan syntparametrarna.

T.ex. crossfade mellan ljudens ADSR, vågformer, filter osv.

Kika på demonstrationsfilmen. :rolleyes:

aha du menar såååå...

Jag själv funderade på hur man morphar två audio-filer. Det är ju inte lika lätt som att ändra parametrar på en synth.

Postat
  MusicGene sa:
Jag själv funderade på hur man morphar två audio-filer.

Nä, det där skulle ju minsann vara knivigt 🙂

Postat
  Linus sa:
  MusicGene sa:

Nä, det där skulle ju minsann vara knivigt 🙂

...och faktiskt dags att nån löser nu! Kom igen ljudingenjörer, det är 2006, ge oss äkta audiomorphing!

Postat
  milton sa:
  Linus sa:
  MusicGene sa:

Nä, det där skulle ju minsann vara knivigt :rolleyes:

...och faktiskt dags att nån löser nu! Kom igen ljudingenjörer, det är 2006, ge oss äkta audiomorphing!

bara du definerar vad du menar med audiomorphning så kan jag säkert göra det åt dig.

r206 (oregistrerad)
Postat

Vill du ha "äkta" ljudmorphning så är det bara att skaffa Kyma och använda sig av nya Tau synten. Finns ljudexempel på sidan.

• 2 veckor senare...
Postat
  Linus sa:
  Linus sa:
  pennudd sa:
jag har hört talas om att det finns en plugg som morphar ihop två ljud.

Cameleon 5000

Kan förtydliga hur pluggen funkar. Ladda in en wav-sampling. Synten analyserar ljudet och återskapar ett liknande ljud i syntes. 😄

Ladda in nya samplingar och analysera dessa också. Sedan kan du morpha mellan ljuden och instrumentens egenheter.

Gör en korsning mellan tvärflöjt och trumpet eller vad du vill... 😄

Betyder det att i framtiden när expressen visar en bild på hur zlatans och hans tjejs barn "förmodligen" kommer att se ut så kan man i teorin också höra hur barnet kommer att prata?????

:rolleyes:

Postat
  tbruce sa:
  AndyPandy sa:

Det där lät intressant, men jag fattar inte riktigt... den körde vissa 16delar från en ljudinput och andra från en annan? Hur styrdes det? Eller missförstod jag allt? 😲

Tänkt dig en bild istället för ljud. Du tar två bilder som ser olika ut sedan kör du en crossfade o dessa två bilder blöir till en o sama bild, med lite av varje från varje bild.. hajjar du nu?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.