Jump to content
Annons

Enklare midiklaviatur för nybörjare

dumbo

Recommended Posts

Jag har sökt och läst runt lite här på forumet, men inte blir man mycket klokare av det. :-)

Jag har funderat på att skaffa mig en midiklaviatur för att lite lättare kunna fixa till lite trummor och basgångar och kanske lägga på lite andra intrument på inspelningar jag gör hemma själv som en "kul grej". Inget sådär himla seriöst alltså...

Samtidigt så har jag alltid tyckt att det skulle vara roligt att kunna spela lite piano...

För att fixa det förstnämnda så duger det väl med "nästan vad som helst", skulle jag kunna tänka mig, men om man skulle vilja ta sina första staplande steg mot att lära sig spela piano, hur långt klarar man sig då på de lite enklare klaviaturerna?

Jag har framför allt tittat på M-Audio Keystation 61es och 88es, som ligger bra till prismässigt. Jag har absolut inga höga ambitioner som att bli konsertpianist eller så, men undrar ändå om man kanske tröttnar på dessa billigare klaviaturer. Jag har ju läst en del om att det inte är så bra "känsla" i tangenterna och så.

Då ska jag kanske tillägga att mina tidigare erfarenheter sträcker sig ungefär så långt som till något Technics Keyboard (anno 80-tal) som inte ens var anslagskänsligt, för läääänge sedan och att jag någon enstaka gång plinkat lite på något piano. Jag är således inte så himla kräsen just nu alltså.

Är det dumt att köpa något sådant? Ska man istället spara sina slantar och kanske köpa ett sketbilligt digitalpiano som tex Casio PX100, som går på det dubbla ungefär (ca 4500kr på musikbörsen). Det känns ju iaf som att ett dylikt piano har bättre klaviatur än tex CME CMUF8 eller Keystation Pro 88, eller?

Kommer man att sakna de två oktaverna från en fullstor klaviatur mycket om man köper en som har 61 tangenter itället?

Tack på förhand!

Dela på andra sajter

Annons

Första frågan jag skulle ställa mig är, vägda tangenter eller inte.

Det är det på billiga digitalpiano, och jag föredrar att spela på det men har det inte.

Dela på andra sajter

Eftersom jag är intresserad av att försöka lära mig spela lite piano så känns det som att vägda tangenter är att föredra. Jag har dock inte lyckats få testa någon klaviatur som har "semivägda" tangenter ännu, så jag vet inte hur stor skillnad det är, jämfört med icke vägda. Det kanske är "tillräckligt"?

Sedan är ju det svåra att även om jag skulle uppleva något som tillräckligt bra just nu, kommer jag att göra det även om ett tag när jag blivit lite duktigare?

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.