Jump to content
Annons

För högt ljud i Cubase

flow_dirty (oregistrerad)

Recommended Posts

Tjena.

Har precis börjat spela in gitarr på min bärbara dator.

Jag har gitarren till en dist-effekt som sedan går in i en mixer.

Mixern har en stereo-utgång som går in i min line-in ingång på den bärbara.

När jag spelar och lägger in ett riff i cubase så är volymen okej men när jag ska lägga typ ett solo över så lyser det rött nere vid volymen när jag spelar visar att det "slår igenom" eller va man ska kalla det, ljudet är alldeles för högt.

Grejen är den att det är inte alls högt det jag hör i datorn utan det är inte så högt när jag spelar in det.

Ska man köpa ett externt ljudkort eller ska man micka gitarren från en förstärkare för att lösa det där igenom.

Liksom det är inte alls mycket volym men ändå så visar det rött?

Vill få ett högt och tydligt ljud. Kvaliten är ju okej så det ska bara höras mer och inte visa rött.

Hur löser jag dett?

MVH Victor

Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Har inte med volymen när du spelar upp att göra, utan att inspelningensvolymen är för stark och du tar in över 0 db och blir distat, typ.

Sänk volymen när du spelar in, eller sänk regeln på kanalen du spelar in på.

Sänk gainen på line in.

Nyttja sen limiter eller compressor i efterhand för att dra upp det när du lyssnar. Finns i cubase, vst dynamics.

Om du ska fortsätta att spela in så ska du definitivt skaffa ett nytt ljudkort. Säker investering som betalar sig tusen gånger igen.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Limiter eller compressor fattade jag inte va det fanns i cubase. VST Dynamics?

Vad hittar jag dessa inställningar?

Är det någon mastervolym över hela låten och alla ljud man gör?

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mastervolymen finns i mixen tryck f3. Vet inte vilken version av cubase du har. Finsn även en på kontrollpanelen.

Vst dynamics finns på insertplatserna på varje spår, jag kör sx, vet inte om dynamics finns med på le och se versionerna. Sök på limiter och kompressor i forumet så förstår du vad det är.

Det bästa är att kolla i manualen, sökord insert, så kan du sätta en vst dynamics på en insertplats, har för mig att det finns tydliga bilder och är mer pedagogisk än vad jag är nu, kan placera ett antal saker på varje kanal.

Och det siste är att kolla line in vu mätaren när du spelar in, så att den inte slår över, då är det bara att sänka ännu mer.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.