Lunne (oregistrerad) Postat 16 juni 2004 Dela Postat 16 juni 2004 Nån som vet vad en dator ungefär drar? e det väldigt olika mellan modeller/tillverkare? Kan man jämför med en tv kanske? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 16 juni 2004 Dela Postat 16 juni 2004 Nån som vet vad en dator ungefär drar? e det väldigt olika mellan modeller/tillverkare?Kan man jämför med en tv kanske? Det brukar stå på nätagget... ofta ca 250 w... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 16 juni 2004 Dela Postat 16 juni 2004 Datorburken drar antagligen omkring 150-300W helt beroende på vad som sitter i burken. Grafikkort, hårddiskar och dylikt ökar förbrukningen. Monitorn drar ca: 150W om jag minns rätt, d.v.s. en vanlig CRT monitor. En flatscreen monitor drar omkring 30W. /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 16 juni 2004 Dela Postat 16 juni 2004 Datorburken drar antagligen omkring 150-300W helt beroende på vad som sitter i burken. Grafikkort, hårddiskar och dylikt ökar förbrukningen. Monitorn drar ca: 150W om jag minns rätt, d.v.s. en vanlig CRT monitor. En flatscreen monitor drar omkring 30W. /Majken Men en dator kan ju aldrig dra mer än effekten på nätagget... belastar du mer så slås det av... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 16 juni 2004 Dela Postat 16 juni 2004 Datorburken drar antagligen omkring 150-300W helt beroende på vad som sitter i burken. Grafikkort, hårddiskar och dylikt ökar förbrukningen. Monitorn drar ca: 150W om jag minns rätt, d.v.s. en vanlig CRT monitor. En flatscreen monitor drar omkring 30W. /Majken Men en dator kan ju aldrig dra mer än effekten på nätagget... belastar du mer så slås det av... Sant sant.. däremot kan den dra mindre.. Vilket den förhoppningsvis även gör 😆 /Majken Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 16 juni 2004 Dela Postat 16 juni 2004 Läste nånstans att det kostar ungefär en tusing om året att ha sin dator (med skärm, observera) igång dygnet runt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 16 juni 2004 Dela Postat 16 juni 2004 (redigerat) Datorburken drar antagligen omkring 150-300W helt beroende på vad som sitter i burken. Grafikkort, hårddiskar och dylikt ökar förbrukningen. Monitorn drar ca: 150W om jag minns rätt, d.v.s. en vanlig CRT monitor. En flatscreen monitor drar omkring 30W. /Majken Men en dator kan ju aldrig dra mer än effekten på nätagget... belastar du mer så slås det av... Sant sant.. däremot kan den dra mindre.. Vilket den förhoppningsvis även gör 😉 /Majken Aa precis... bästa är att kolla på nätagget... står alltid där på vilken effekt det har.. Läste nånstans att det kostar ungefär en tusing om året att ha sin dator (med skärm, observera) igång dygnet runt. inte mer?! 😄 Redigerat 16 juni 2004 av Carl_B Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 16 juni 2004 Dela Postat 16 juni 2004 (redigerat) Läste nånstans att det kostar ungefär en tusing om året att ha sin dator (med skärm, observera) igång dygnet runt. inte mer?! 😉 Intressant faktiskt att få veta, så jag ringde sydkraft. Om man räknar på 150-200 W, vilket enligt herr informatör var en rimlig gissning (trots att det kanske står i tillverkarens uppgifter att det ska vara 100 W...) så handlar det om ungefär 1000 kr om året. Inklusive fulskärm. Redigerat 16 juni 2004 av nattvaktaren Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 16 juni 2004 Dela Postat 16 juni 2004 Läste nånstans att det kostar ungefär en tusing om året att ha sin dator (med skärm, observera) igång dygnet runt. inte mer?! 😉 Intressant faktiskt att få veta, så jag ringde sydkraft. Om man räknar på 150-200 W, vilket enligt herr informatör var en rimligt gissning (trots att det kanske står i tillverkarens uppgifter att det ska vara 100 W...) så handlar det om ungefär 1000 kr om året. Inklusive fulskärm. intressant! Tack för infon! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hackeman Postat 16 juni 2004 Dela Postat 16 juni 2004 Ajaj. Och jag som alltid har nånstans mellan 5 och 11 burkar igång dygnet runt... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Carl_B Postat 16 juni 2004 Dela Postat 16 juni 2004 Ajaj. Och jag som alltid har nånstans mellan 5 och 11 burkar igång dygnet runt... 😄 stackare... testa o seriekoppla dem 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.