Jump to content
Annons

Strömförbrukning

Lunne (oregistrerad)

Recommended Posts

Lunne (oregistrerad)

Nån som vet vad en dator ungefär drar? e det väldigt olika mellan modeller/tillverkare?

Kan man jämför med en tv kanske?

Dela på andra sajter

Annons
Nån som vet vad en dator ungefär drar? e det väldigt olika mellan modeller/tillverkare?

Kan man jämför med en tv kanske?

Det brukar stå på nätagget... ofta ca 250 w...

Dela på andra sajter

Datorburken drar antagligen omkring 150-300W helt beroende på vad som sitter i burken. Grafikkort, hårddiskar och dylikt ökar förbrukningen. Monitorn drar ca: 150W om jag minns rätt, d.v.s. en vanlig CRT monitor. En flatscreen monitor drar omkring 30W.

/Majken

Dela på andra sajter

Datorburken drar antagligen omkring 150-300W helt beroende på vad som sitter i burken. Grafikkort, hårddiskar och dylikt ökar förbrukningen. Monitorn drar ca: 150W om jag minns rätt, d.v.s. en vanlig CRT monitor. En flatscreen monitor drar omkring 30W.

/Majken

Men en dator kan ju aldrig dra mer än effekten på nätagget... belastar du mer så slås det av...

Dela på andra sajter

/Majken

Men en dator kan ju aldrig dra mer än effekten på nätagget... belastar du mer så slås det av...

Sant sant.. däremot kan den dra mindre.. Vilket den förhoppningsvis även gör 😆

/Majken

Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Läste nånstans att det kostar ungefär en tusing om året att ha sin dator (med skärm, observera) igång dygnet runt.

Dela på andra sajter

/Majken

Sant sant.. däremot kan den dra mindre.. Vilket den förhoppningsvis även gör 😉

/Majken

Aa precis... bästa är att kolla på nätagget... står alltid där på vilken effekt det har..

Läste nånstans att det kostar ungefär en tusing om året att ha sin dator (med skärm, observera) igång dygnet runt.

inte mer?! 😄

Redigerat av Carl_B
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

inte mer?! 😉

Intressant faktiskt att få veta, så jag ringde sydkraft.

Om man räknar på 150-200 W, vilket enligt herr informatör var en rimlig gissning (trots att det kanske står i tillverkarens uppgifter att det ska vara 100 W...) så handlar det om ungefär 1000 kr om året. Inklusive fulskärm.

Redigerat av nattvaktaren
Dela på andra sajter

inte mer?! 😉

Intressant faktiskt att få veta, så jag ringde sydkraft.

Om man räknar på 150-200 W, vilket enligt herr informatör var en rimligt gissning (trots att det kanske står i tillverkarens uppgifter att det ska vara 100 W...) så handlar det om ungefär 1000 kr om året. Inklusive fulskärm.

intressant! Tack för infon!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.