Jump to content
Annons

Claes Testinspelningar

Frank Zappa

Recommended Posts

Tänkte köpa en mick, lyssnade på claes testsite. Jag fastnade för ADK A-51s Type III, men vilken mick är det? Hittar inte den modellen på deras hemsida eller på claes sida.

Är det nån förresten som orkat lyssna igenom alla mickar? Det finns ju så många.

Jag kanke lyssnade på 40% eller nåt, kan jag ha missat nån som är värd uppmärksamhet? SP B1 har jag inte missat förresten.

Jag kan inte säga på förhand vad den ska användas till men förmodligen sång, ak. gitarr, ambiensmick o.s.v.

Tackar för svar.

Dela på andra sajter

Annons

Type 3 går nog inte att skaffa längre - utan du får kolla på begagnatmarknaden i så fall.

Det finns många som är värda uppmärksamhet - men det beror ju lite på budgeten också... 😠

Det är nästan 100 olika modeller där - och försöker du lyssna igenom för många samtidigt, kommer du troligen bara att bli mer förvirrad. Ta det lugnt och välj uit några att lyssna på i taget och utse en vinnare bland kanske 5 modeller eller något - och så tar du några till nästa dag etc...

Studio Projects T3, Oktava MK012, AEA R-84, Violet Dolly, sE Electronics Gemini, Crowley and Tripp Naked Eye (som dock inte finns på den officiella siten ännu...) och Studio Projects B1 är några få av dem som är värda en extra lyssning.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tänkte köpa en mick, lyssnade på claes testsite. Jag fastnade för ADK A-51s Type III, men vilken mick är det? Hittar inte den modellen på deras hemsida eller på claes sida.

Är det nån förresten som orkat lyssna igenom alla mickar? Det finns ju så många.

Jag kanke lyssnade på 40% eller nåt, kan jag ha missat nån som är värd uppmärksamhet? SP B1 har jag inte missat förresten.

Jag kan inte säga på förhand vad den ska användas till men förmodligen sång, ak. gitarr, ambiensmick o.s.v.

Tackar för svar.

40 mickar...med Claes skönsång 🙂

Oj, det låter påfrestande med så mycket obehandlad monitorlyssning.

Själv så valde jag fem o lyssnade på och valde en av dem. Och det blev inte b1, har för mig att det var något med diskanten som jag inte gilla. Minns inte.

Claes förrsten, ska nog beställa mopads eller vad de hette av dig. Ska nog maila en bild på min hemstudio så får du ge lite konkreta tips.

Sen ska jag undersöka vad folk anser om strängarna du säljer. Snacka om rövarpriser 😏

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Hmmm... Skönsång är kanske inte vad jag skulle kalla det - men man tager vad man haver... 🙂 Det är ju i alla fall en röst som fungerar hyfsat och som alltid är tillgänglig...

MoPads finns nästan alltid på lager - och lite tips kan alltid vara lättare att ge om man har en skiss att utgå ifrån, så maila gärna.

Det är många som har återkommit och köpt fler strängar och plektrum efter första gången, så helt hopplösa är de nog inte. De är ju dessutom så billiga, att det inte är någon stor förlust att prova... 😏

Dela på andra sajter

Ok tack för tipset, det är sant man blir förvirrad om man lyssnar på för många. Men det måste vara så att du hade extra flyt när du spelade in just de tagningarna på type III för de lät lite bättre än type IV tycker jag.

Dela på andra sajter

Ett litet utdrag ur ett låååångt mail från Larry Villella (grundaren av ADK), som beskriver lite av skillnaderna mellan modellerna:

"Lots of good questions here! Let’s talk first about the evolution of the A-51 / A-51s Fixed Cardioid 1” Six Micron Class A.

Version II was an attempt to replicate the tone of Serial # 144 U-67. And apparently it succeeded in that (see Rob Shrock’s Review in EQ).

Version III was our first attempt to put Japanese Components with Chinese Capsule and Assembly. Same Curve, lower self noise.

Version IV was brought out as an alternative color. III was German-sounding / IV was Austrian-sounding. Nashville loved the III, LA the IV!

Version V was the first Modified Curve we attempted. C-12 / U-67 Blend. Everyone (Nashville to NY to LA) seemed to love this mic ! !

Version VI is an exact Sonic Replica of a V – but with additional Panasonic Components and a New Hemi-Head Grille. Delivery early Nov.

Det SKA alltså vara rejäl skillnad mellan Type 3 och Type 4 - så det är inte bara dagsformen på rösten som avgjorde den skillnaden... 😉

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.