Jump to content
Annons

ljudisolera en toalet till ett mic-bås

clayclay

Recommended Posts

ska va kortfattad här:

vill alltså omvandla min toalett till en micbås... ljudisolerad sådan !

toaletten består av en toa sits och en kran grejsemojs (blackout) och ja tänkte ja täcker över de med nåt tyg sedan tar jag bort spegeln helt. men frågan är hur isloerar jag själva toaletten ? ska man typ göra ett rum i toan ? med plankor och skivor och ljudisolering ?

det är en liten toalett med 3 betongväggar och betongtak, golvet vet jag inte. hur ska jag gå till väga för att isolera dessa ? har grannar så jag vill inte väcka de när jag står och sjunger eller rappar 4 på morronen ! måste jag isåfall isolera ventilationen också ?`det är en sådan vanlig ventilation litet rund grej som sitter på väggen. och hur ska jag isolera min trä dörr i toan ? uppskattar alla svar.... dessutom pris är inte viktigt så gärna mer att "gå och köpa grejer" än att sitta och hammra själv... tack för mig 😆

obs - ska bara vara en mic bås utan användandet av instrument och dylikt alltså bara röst-inspelning

Dela på andra sajter

Annons

ärligt talat-skojar du?

det här är nog det sämsta tänkbara jag hört,klart som tusan att grannarna kommer höra dig,det är ju det mest skvallrande rummet i ett hyreshus pga ventilation och

resonans etc och du får bygga om rätt hårt för att kanske kunna dämpa en aning,bättre att byggat ett litet bås i kvarten istället där du kan gorma på i evighet...

Dela på andra sajter

hmm förstår inte din argument ! om jag absorberar ljudet i toan så är det ju som att isolera vilket rum som helst ! så va spelar de för roll om det är toa eller inte !? efter lite undersökning har jag klurat ut att alla väggar leder till själva lägenheten utan taket och golvet... så kanske det blir lättare isådana fall att isolera ljudet om det nu skulle lösa din argument ?

Dela på andra sajter

alla väggar leder till själva lägenheten utom taket och golvet...

då bör du väl ha något tjockt ljudisolerande material i golv och tak för att inte störa grannarna. och kanske något mjukare,tjockt material till tvättställ och toa stol. tex, nån filt.

du kan ju sätta krokar på alla väggarna under taket så kan du hänga upp filtar eller heltäcknings mattor när du ska spela in.

har läst i en annan tråd att man kunde sätta skenor itaket och hänga upp gammla mattbitar (kan du kanske få gratis stumpar från nån mattaffär) för att skapa ett sång bås i rummet, men då har du ju fortfarande grannarna att tänka på.

Dela på andra sajter

ärligt talat-skojar du?

det här är nog det sämsta tänkbara jag hört,klart som tusan att grannarna kommer höra dig,det är ju det mest skvallrande rummet i ett hyreshus pga ventilation och

resonans etc och du får bygga om rätt hårt för att kanske kunna dämpa en aning,bättre att byggat ett litet bås i kvarten istället där du kan gorma på i evighet...

Det tror jag inte, det kommer att bli (håll-i-er!) skitbra! 😮

Åh, fööörlåt då. Jag såg chansen och var tvungen... jag är sjuk och behöver hjälp.

Dela på andra sajter

ärligt talat-skojar du?

jag håller med florian! det var faktiskt ett av de sämre förslag jag hört me.. inget illa,men det var inge vidare!! 😏

inne på toan har du ventiler o sånt, o dom går ut i hela huset. alltså kommer din grannar höra minsta lilla grejj. har ett sångbås mellan hall o sovrum, och hade en gång en sångerska som stod o sjöng upp inne på toa(fråga mig inte varför!!!) o en granner sa att det lät som hon stod i hans badrum o sjöng. får tillägga att han bor i samma byggnad men en bit bort!

o sen ska man väl skita o duscha där inne, så.. näe..satsa hellre på att bygga i ngt hörn eller liknande! eller gör som jag. sätt upp micken i mitten av vardagsrummet. hos mig är det asfin akustik, så det låter gött..😕

peace!

Dela på andra sajter

aa stora utrymmen brukar funka kanon sålänge man fixar bra aukustik! lägg ner tiden och pengarna på ett större rum. för toaletten kommer du få lägga ner mycket tid och pengar på för att få det så som du vill ha det. / adama

Dela på andra sajter

vienna_toilet.jpg

Har du möjlighet att bygga ett micbås någonannanstans? Skulle som sagt ha undvikit toaletten in i det sista.

om inte längre!?

Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ventilationen blir problem. Leder ljud utav helvete. Du får proppa ventilen full med polyuretan, 1 meter in i röret. I toan har man ofta också ett värme-element. Är det metall (vatten/oljevärme), leder det allt ljud till grannen, eftersom du står ganska nära det i en liten toa.

Klädrum anyone? Jag har ett 2mx2m klädrum fullt med rockar, kappor och lakan. Inget eko whatsoever. Angränsar mitt "studiorum". Borde jag dra en mickabel och en hörlurskabel genom väggen, och hojta där?

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

japp...om du föredrar en superdämpad/torr klang så är det mkt lämpligt... 🙁

där ser ni vad jag sa i början---skippa toahelvetet, duger det nu då när flera säger samma sak---lättpåverkade fårskock i jämmerdalen ack ack ack... 😕

Redigerat av Florian le Sage
Dela på andra sajter

Det kommer att bli ett skitljud i toaletten.. 😆

Du tycker också att han ska spola idén? 😆

Å andra sidan, han har behov av micbås och det är ju på toaletten man gör sina behov. 😆

😄

Dela på andra sajter

Det kommer att bli ett skitljud i toaletten..  😄

Du tycker också att han ska spola idén? 🙂

Å andra sidan, han har behov av micbås och det är ju på toaletten man gör sina behov. 😄

😲

hahahaha!!! 😛

fan linus nu spårar du ur!! 😛

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det kommer att bli ett skitljud i toaletten..  😄

Å andra sida behöver han ju inte bli besvärad av att någon utanför hör dom om det görs ordentligt... Såvida det inte är uppmickat vill säja... 😲

Redigerat av Lilleman
Dela på andra sajter

Det kommer att bli ett skitljud i toaletten..  🙂

Du tycker också att han ska spola idén? 😛

Å andra sidan, han har behov av micbås och det är ju på toaletten man gör sina behov. 😄

😲

hahahaha!!! 😛

fan linus nu spårar du ur!! 😆

Hoppsan, nu sket det sig.

Jag såg Grahns kommentar och förväntade mig därför att vi var i off-topic. 😆

Kul! Ibland kommer Grahn ut i resten av studioforumet också. *host* 😄

Dela på andra sajter

ånej inte slingra dej nu..nu var det du som sket i det blå skåpet!!! 😲😄 :D 🙂😛

näe fan jag ska kolla chapelle nu o dricka en pava dyrt rött!! gonatt gänget!

Peace

Dela på andra sajter

Det kommer att bli ett skitljud i toaletten..  🙂

Du tycker också att han ska spola idén? 😛

😲

hahahaha!!! 😆

fan linus nu spårar du ur!! 😆

Hoppsan, nu sket det sig.

Jag såg Grahns kommentar och förväntade mig därför att vi var i off-topic. 😆

Kul! Ibland kommer Grahn ut i resten av studioforumet också. *host* 😄

hahah 😛

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.