Jump to content
Annons

Line6 Spider II

wormed

Recommended Posts

Jag har fått mig ett sommarjobb i år som betalar rätt bra. Så jag har bestämt mig för att köpa ett stack så att mitt band kan flytta ur våran "lånlokal". Just nu sitter jag och letar prisvärda stack, jag hittade "Line6 Spider II" på 4sound och jag tycker det låter som en bra förstärkare pga alla olika ljud man kan få ur den, den känns som en bättre V-ampire 😲 Men är det någon som äger eller har testat den som kan ge mig förslag på antingen bättre förstärkare eller förklara ifall den är bra eller dålig. Kanske ska berätta att det ljud jag letar efter ska passa snabb döds/black metal 😉

Länk: Line6 Spider II

Dela på andra sajter

Annons

Tycker du att den låter bar så är den det för dig. Jag är väldigt kräsen och skulle inte köpa en men har du inte massor med pengar så kan det säkert vara bra för dig.

Om den passar för just din musikstil kan bara du svara på, testa innan du köper helt enkelt. Har du inte lirat på en massa svindyra rörstärkare så blir du säkert jättenöjd.

Lycka till!

Dela på andra sajter

Jag hde tidigare en Line 6 Flextone som lät mycket bra - men det var en combo så på högre volym var det inte riktigt lika kul. Har själv sneglat på Spiderserien men tvekat lite på de distade ljuden. Jag bör nog tillägga att jag bara lyssnat på demosnuttarna på Line 6:s webbplats, där låter det distade ljudet lite sunkigt i mitt tycke. Tycker du att den låter bra så köp den!

Tips: kolla in andra musikaffärer - Musikcentralen har den som ett paket för 5595 kr.

Dela på andra sajter

Tycker du att den låter bar så är den det för dig. Jag är väldigt kräsen och skulle inte köpa en men har du inte massor med pengar så kan det säkert vara bra för dig.

Om den passar för just din musikstil kan bara du svara på, testa innan du köper helt enkelt. Har du inte lirat på en massa svindyra rörstärkare så blir du säkert jättenöjd.

Lycka till!

Nja, jag har ju inte råd med typ en topp för 12000 eller något sånt. Rör hade varit bra för att de håller längre, men sen kostar de ju :/ Det har du rätt i, ska försöka komma iväg till gbg eller något någongång 😲

Dela på andra sajter

Jag hde tidigare en Line 6 Flextone som lät mycket bra - men det var en combo så på högre volym var det inte riktigt lika kul. Har själv sneglat på Spiderserien men tvekat lite på de distade ljuden. Jag bör nog tillägga att jag bara lyssnat på demosnuttarna på Line 6:s webbplats, där låter det distade ljudet lite sunkigt i mitt tycke. Tycker du att den låter bra så köp den!

Tips: kolla in andra musikaffärer - Musikcentralen har den som ett paket för 5595 kr.

Jag har också lyssnat på de demo inspelningarna och jag tyckte det hyffsat iaf och sen så är nog ljudet annorlunda när man sitter framför den själv och rattar 😉 Okej, har inte bestämt mig än. I värsta fall köper jag något skit stack och slänger på min distpedal 😲 Tack för tipset 😄

Dela på andra sajter

Harman (oregistrerad)

Jag tycker du ska kika lite på Vox AD-serien. Digitala förstärkare som låter riktigt kanon! De låter mer äkta tycker jag. Har svårt för Line6 och tycker de känns för plastigt ibland.

Dela på andra sajter

Jag tycker du ska kika lite på Vox AD-serien. Digitala förstärkare som låter riktigt kanon! De låter mer äkta tycker jag. Har svårt för Line6 och tycker de känns för plastigt ibland.

Okej, ska titta upp det 😠

Dela på andra sajter

Jag har själv en Spider-topp och jag är jäkligt nöjd med den. Jag har lyckats ratta in en dist som jag tycker låter helt underbart. Att det sedan följer med en mängd effekter (mer eller mindre användabara) är ju bara en bonus. Jag föreslår dock att du provspelar den en hel del innan köp, då jag har märkt att det är många som inte gillar den också... 😠

Dela på andra sajter

Om du bestämmer dig för att köpa en "skit stack" och köra med distpedal så har jag en 100W Marshall valvestate topp m. tillhörande vinklad 4x10" marshall låda.

2800:- för båda? 😠

Dela på andra sajter

Ta en titt på Vox AD100stack, har fått många fina omdömen. 11 förstärkartyper och 11 effektyper. 6995:- med 412-låda hos 4-sound (finns säkert för ungefär samma pris hos de andra stora kedjorna också).

Dela på andra sajter

Jag har själv en Spider-topp och jag är jäkligt nöjd med den. Jag har lyckats ratta in en dist som jag tycker låter helt underbart. Att det sedan följer med en mängd effekter (mer eller mindre användabara) är ju bara en bonus. Jag föreslår dock att du provspelar den en hel del innan köp, då jag har märkt att det är många som inte gillar den också... 😛

Det låter bra 😛 Det jobbiga är bara att man inte bor nära en musik affär så att man kan gå dit flera gånger. Närmaste stad som har maånga alternativ är GbG :/

Dela på andra sajter

Om du bestämmer dig för att köpa en "skit stack" och köra med distpedal så har jag en 100W Marshall valvestate topp m. tillhörande vinklad 4x10" marshall låda.

2800:- för båda? 😛

Okej, fast det är sista utvägen. Fast jag kommer npg inte hitta något stack som kan knäcka disten i min distpedal 😛

Dela på andra sajter

Ta en titt på Vox AD100stack, har fått många fina omdömen. 11 förstärkartyper och 11 effektyper. 6995:- med 412-låda hos 4-sound (finns säkert för ungefär samma pris hos de andra stora kedjorna också).

Ifall jag hittar en sådan i någon musik affär ska jag allt testa den 😛

Dela på andra sajter

2800:- för båda?  😏

Okej, fast det är sista utvägen. Fast jag kommer npg inte hitta något stack som kan knäcka disten i min distpedal 🙂

Vad har du för distpedal?

Dela på andra sajter

2800:- för båda?  😱

Okej, fast det är sista utvägen. Fast jag kommer npg inte hitta något stack som kan knäcka disten i min distpedal 😆

Vad har du för distpedal?

Digitech Deathmetal, grymt mycket dist 😕

Dela på andra sajter

Xyro (oregistrerad)

Vet att Line6 gått ner i pris, vet inte om samma gäller för stackarna dock..

Väl mött,

Dela på andra sajter

Jag har lirat en del på en spider (en av combo versionerna, 75W tror jag) och tyckte den lät riktigt bra. Var på väg att köpa ett stack precis som du. Sedan var jag förbi en musikaffär i stan (Stockholm) och provspelade lite förstärkare. Fastnade direkt för rör (som så många andra) och såg att marshall hade combos för inte alltför mycket. Så jag gick hem och kollade på nätet, hittade en tsl601 (letade efter tsl601 eller dsl401), och fick den för 6.500:-. Jag är så glad att jag köpte den och inte en spider. Den är på 60W och rör som sagt och det räcker långt.

Om du promt vill ha en "billig rig" så rekommenderar jag Behringer V-ampire mer är Line6 Spider II. Länk: http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_lx1...e_prodinfo.html

Kan vara värt att provspela innan du bestämmer dig i alla fall 😉

Dela på andra sajter

Jag har lirat en del på en spider (en av combo versionerna, 75W tror jag) och tyckte den lät riktigt bra. Var på väg att köpa ett stack precis som du. Sedan var jag förbi en musikaffär i stan (Stockholm) och provspelade lite förstärkare. Fastnade direkt för rör (som så många andra) och såg att marshall hade combos för inte alltför mycket. Så jag gick hem och kollade på nätet, hittade en tsl601 (letade efter tsl601 eller dsl401), och fick den för 6.500:-. Jag är så glad att jag köpte den och inte en spider. Den är på 60W och rör som sagt och det räcker långt.

Om du promt vill ha en "billig rig" så rekommenderar jag Behringer V-ampire mer är Line6 Spider II. Länk: http://www.thomann.de/thoiw5_behringer_lx1...e_prodinfo.html

Kan vara värt att provspela innan du bestämmer dig i alla fall 🙂

Okej, fast jag letar stack just nu 😎 Ser bättre ut live och det känns som att ett stack kan ge mer ljud. Fast en rörtopp hade inte varit fel, fast det kostar ju också :/

Dela på andra sajter

mm, Mesa Dual Rectifier hade inte vart helt fel va? :rolleyes:

Och den kostar 12000+ eller ? :rolleyes: vad är billigaste rörtoppen? behöver inte vara någon bra dist egentligen...jag kan ta min digitech till det 😕

Dela på andra sajter

Hehe.. jorå, den e bra.. ligger väl på omkring 25.000:-

Billigaste vet jag inte, men några bra är väl Marshall tsl 100 (runt 12.000:- utan låda), Peavey 6505 (runt 11.000:- utan låda) samt Vox ac30 CCH (runt 8.000:- utan låda). Peaveyn e väl den som passar bäst till hårdare musik av dessa. Men det blir ju som sagt en helt annan prisklass än den du tänkt dig.

Dela på andra sajter

Hehe.. jorå, den e bra.. ligger väl på omkring 25.000:-

Billigaste vet jag inte, men några bra är väl Marshall tsl 100 (runt 12.000:- utan låda), Peavey 6505 (runt 11.000:- utan låda) samt Vox ac30 CCH (runt 8.000:- utan låda). Peaveyn e väl den som passar bäst till hårdare musik av dessa. Men det blir ju som sagt en helt annan prisklass än den du tänkt dig.

Ja det blev det, för 12000 får man ju ett "vanligt" stack 😏 får bli rör någon annan gång 😏

Dela på andra sajter

Glöm inte: Köp på öppet köp - och kolla att det är ok att lämna tillbaks stärkaren i affären om du inte är nöjd med den. Släpa hem grejerna, lås in dej en helg och spela spela spela... Ganska vanligt att ljudet i en stärkare låter kalas vid första provspelningen, men att man tröttnar på ljudet efter en tids spelande!

Dela på andra sajter

Glöm inte: Köp på öppet köp - och kolla att det är ok att lämna tillbaks stärkaren i affären om du inte är nöjd med den. Släpa hem grejerna, lås in dej en helg och spela spela spela... Ganska vanligt att ljudet i en stärkare låter kalas vid första provspelningen, men att man tröttnar på ljudet efter en tids spelande!

Det är ju sant 😏 men i den lokal vi repar i nu (en lånlokal av studiefrämjandet) så kör jag på en 75 watts Randall. Så jag tror nästan alla stack måste låta bättre än den 😆

Dela på andra sajter

När jag repar med bandet så kör jag på en Line6 Spider II, konfigurerar man ljuden lite kan den låta skitbra (i förhållande till pris) tycker jag; bandet lirar death - dvs jag behöver mkt dist och snyggt mellanregister vilket jag tycker att den har. Mellanlägena mellan clean och insane/metal tycker jag är ganska kassa dock. Gå och spela på en!

Dela på andra sajter

måste det vara en rörtopp om du inte ska ha en billig simulationsstärkare??

varför inte kolla in marshalls 90tals stärkare! hade två av deras toppar när jag repade med mitt gamla oldschooldödsband(längsta meningen idag!! 🙂 ) och dom lät fruktansvärt bra, tung jädra cpdist och asskön a övertoner gick o lira fram..😱

hade för övrigt en vox ad30 ett tag för ngt år sen, jädrans nöjd med den, men den är ju ganska liten.. 🙂

som tidigare nämnt i tråden.. spela inte en eller två ggr!! ta hem skiten o lira fan ur den över helgen!! ha i åtanke att en stärkare ska räcka i åtminstonde ett par år! fundera även på om det är värt en tusing extra för o få det där lilla lyftet!!! thinkthinkthinkthinkthinkthinkthinkthinkthinkthink

😆

Jonas

Dela på andra sajter

När jag repar med bandet så kör jag på en Line6 Spider II, konfigurerar man ljuden lite kan den låta skitbra (i förhållande till pris) tycker jag; bandet lirar death - dvs jag behöver mkt dist och snyggt mellanregister vilket jag tycker att den har. Mellanlägena mellan clean och insane/metal tycker jag är ganska kassa dock. Gå och spela på en!

Okej, fast vi har inte så mycket cleant i låtarna ändå 😉 Få se vad det blir.

Dela på andra sajter

måste det vara en rörtopp om du inte ska ha en billig simulationsstärkare??

varför inte kolla in marshalls 90tals stärkare! hade två av deras toppar när jag repade med mitt gamla oldschooldödsband(längsta meningen idag!! 😄 ) och dom lät fruktansvärt bra, tung jädra cpdist och asskön a övertoner gick o lira fram..😉

hade för övrigt en vox ad30 ett tag för ngt år sen, jädrans nöjd med den, men den är ju ganska liten.. 🙂

som tidigare nämnt i tråden.. spela inte en eller två ggr!! ta hem skiten o lira fan ur den över helgen!! ha i åtanke att en stärkare ska räcka i åtminstonde ett par år! fundera även på om det är värt en tusing extra för o få det där lilla lyftet!!! thinkthinkthinkthinkthinkthinkthinkthinkthinkthink

🙂

Jonas

Nej det behöver inte vara en rörtopp men jag vet att de är bättre och håller längre...men de ligger några prisklasser för högt 😎 När jag tänkte på Line6 förstärkaren tänkte jag mer på att den var bra ifall man ville spela något annat någon och inte bara death/blackmetal, då är det bra att bara vrida på en ratt och få en "ny" förstärkare 🙂 Det blir nog en billig peavy eller randall...de ligger i en bra prisklass 8-9000 kr och är disten skit kan jag använda min pedal tills man får råd men en rörtopp 😎 Det är väldigt krångligt för mig att få hem ett stack...har inget körkort (än) morsans bil är förliten och jag vet inte ifall någon annan orkar åka till gbg bara för att hämta ett stack och kanske köra det tillbaka 😛 finns ju en möjlighet till att testa någon kompis som har ett sånt stack, andra gitarristen har peavystacket för 9000 så det är nog det bästa 😛

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.