fn86 Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 exakt vad behöver jag för att kunna göra någon form av undersökning av vilka frekvenser som är överdrivna osv i min hemmastudio? någon form av cd med testtoner? nån form av mätare? jag behöver nämligen undersöka hur rumsaukustiken är i rummet. billigast möjligast hade varit fint, har inte så stor budget
Claes Holmerup Postat 4 juni 2006 Postat 4 juni 2006 Du kan ju börja med att titta i tabellerna här: http://www.barryrudolph.com/greg/note1.html De frekvenser vars halva våglängd sammanfaller med något av rummets mått, kommer du att ha värst problem med. - exempelvis så kommer ett mått på ca 2.5m att ge dig problem vid ungefär 69Hz (2.5m är ju halva våglängden, så du ska i så fall kolla i tabellen vilken frekvens som motsvarar 5m). Är två av rummets mått likadana, så kommer du att få värre problem med den frekvensen. Du får problem även vid ca 138Hz (som motsvarar 2.5m), men det brukar inte vara fullt så illa... Du får en viss minskning av dessa problem om du undviker att ha parallella väggar, men du kommer fortfarande att ha en del problemen ungefär där halva våglängden motsvarar medelavståndet mellan väggarna...
fn86 Postat 4 juni 2006 Trådstartare Postat 4 juni 2006 ok, tack för länken men ang mätinstrument å testtonter osv då?
el davo Postat 5 juni 2006 Postat 5 juni 2006 (redigerat) ok, tack för länken men ang mätinstrument å testtonter osv då? Gratisversionen av ETF acoustic programmet för testtoner och analys. En billig SPL mätare eller omnimik (t ex behringer ecm8000) för ljudupptagning. Läs ETF acoustics hjälp och manual noggrant för att få ut mesta möjliga av testet. Redigerat 5 juni 2006 av el davo
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.