Jump to content
Annons

När ni kommeterar


Zyan

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Vet inte om många läser samtidigt som dom lyssnar på demoinspelningar. Men det verkar så och då blir de influerade och färgade av tidigare talare.

När man lyssnar ska man göra det med tomt sinne och säga sin åsikt utan att läsa andras kommentarer.

Sen kan man slänga in edit för diskussion om vad andra tycker.

Då blir svaren ärligare.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 61
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

Vem syftar du på...måste ju ha belägg för sådana här påståenden och inte bara haspla ur sig dylikt utan förklaring, jag skiter fullständigt i vad andra tycker/skriver-alltid alltid alltid...däremot respekterar jag andra för deras uppfattning och vet att vi alla är olika i vår herres hage och att det är tursamt att så är fallet annars hade världen varit jävligt trist att trampa runt i...

OBS-jag tar inte åt mig av ditt inlägg men undrar dock hur/varför man startar en sån här tråd... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

För jag har malt igenom böcker om intervjuvteknik och liknande. Och det finns klara belägg att bara genom ställa frågor med gömda påståenden så kan man påverka intervjuvobjektets svar.

Vill bara att folk ska vara tomma i sinne första gången de hör låten. De ska inte känna till andras åsikter. Omedvetet svarar man mer vad man själv tycker då, finns forskningsresultat som påvisar mitt påstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

skriver medans jag läser... kan hålla med dig fast ändå inte, du menar att det finns något som heter objektivitet? Men visst är det segt när samma grejer bara upprepas, ungefär som att ja dom kom inte på nått bättre så de störde sig på samma grej 😉😄😛

Redigerat av FredAsp
Link to comment
Dela på andra sajter

Om de stör sig på samma grej...då känns det bättre om de störde sig var för sig istället för att komma på det efter att ha läst det andra inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om många läser samtidigt som dom lyssnar på demoinspelningar. Men det verkar så och då blir de influerade och färgade av tidigare talare.

När man lyssnar ska man göra det med tomt sinne och säga sin åsikt utan att läsa andras kommentarer.

Sen kan man slänga in edit för diskussion om vad andra tycker.

Då blir svaren ärligare.

Du har helt klart en poäng i det du skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Om jag då har lyssnat igenom låten och sedan kommer fram till samma sak som alla andra, då behöver jag igentligen inte upprepa mig heller.

Redigerat av Lonian
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan nog vara rätt som du säger. Jag brukar kolla in andras inlägg mest för att kolla vad typ av musik det handlar om. Så fort jag ser nåt ord som appellerar till min smak stänger jag av andras recensioner. Blir man påverkad av att läsa andras tyckande? Klart ja. Åtminstonde får man en slags utgångssyn eller vad man ska säga.

Problemet är bara om jag skriver i stort sett som andra skriver är det ju ingen poäng vare sig för låtskrivaren eller andra.

Jag brukar alltså pendla mellan mina åsikter och andras och försöka hitta nån lucka som inte andra har hittat.

Men i princip borde man recensera utan att kolla vad andra tyckt, men det är frestande tyvärr.

Kan inte riktigt begripa Florian le Sages aggresivitet här. Tycker detta är en intressant diskussion, men den borde kanske platsa någon annanstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt med faktiskt, jag försöker oftast göra detta då jag själv märkt att man ibland hör på ett annat sätt då man läser andras kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Nu är tråden flyttad.

Tänkte mer att den eventuellt skulle bli spikad i demoinspelningar om folk instämde.

Svårt att berätta för folk hur dom skall gå tillväga när dom lyssnar.

Jag håller dock fullt med dig. Men jag vet inte om jag kommer skärpa mig. Jag är glad om någon orkar kommentera det jag lagt upp. Kan inte förvänta mig att dom skall sluta ögonen och inte göra något annat under tiden. Och eftersom dom har fönstret uppe där dom andra har skrivit sina kommentarer så är det klart att dom läser.

Ändå fast man inte vill läsa "Må ikke tilldekes" på elradiatorn på toaletten så är det väl ingen som kan med handen på hjärtat säga att dom inte gör det. ( Om det inte finns annat att läsa såklart som en tidningen eller i värsta fall tvålflaskan ).

Förlåt om jag spårade ur.

EDIT: stavning

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om många läser samtidigt som dom lyssnar på demoinspelningar. Men det verkar så och då blir de influerade och färgade av tidigare talare.

När man lyssnar ska man göra det med tomt sinne och säga sin åsikt utan att läsa andras kommentarer.

Sen kan man slänga in edit för diskussion om vad andra tycker.

Då blir svaren ärligare.

Förstår din tanke men man kan oxå vända på det.

Om man läser nån annans kommentar kan man får upp ögon och öron att lyssna och tänka på saker som man annars kanske har missat. Detta gäller då inte endast det aktuella låten utan samtliga låtar som man lyssnar på.

T.ex. om föregående talare sågar en låt men berömmer produktionen medans man själv inte alls tänker på hur det låter rent ljudmässigt utan bara lyssnar på vad som händer i låten så kan detta snarare då öppna nya sinnen i musiklyssnandet vilket gör att man kanske börjar kolla närmare skillnader i produktioner. Kanske lite flummigt men bara en tanke. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är tråden flyttad.

Tänkte mer att den eventuellt skulle bli spikad i demoinspelningar om folk instämde.

Svårt att berätta för folk hur dom skall gå tillväga när dom lyssnar.

Jag håller dock fullt med dig. Men jag vet inte om jag kommer skärpa mig. Jag är glad om någon orkar kommentera det jag lagt upp. Kan inte förvänta mig att dom skall sluta ögonen och inte göra något annat under tiden. Och eftersom dom har fönstret uppe där dom andra har skrivit sina kommentarer så är det klart att dom läser.

Ändå fast man inte vill läsa "Må ikke tilldekes" på elradiatorn på toaletten så är det väl ingen som kan med handen på hjärtat säga att dom inte gör det. ( Om det inte finns annat att läsa såklart som en tidningen eller i värsta fall tvålflaskan ).

Förlåt om jag spårade ur.

EDIT: stavning

Har senaste 4sound katalogen på muggen för att slippa den texten 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om många läser samtidigt som dom lyssnar på demoinspelningar. Men det verkar så och då blir de influerade och färgade av tidigare talare.

När man lyssnar ska man göra det med tomt sinne och säga sin åsikt utan att läsa andras kommentarer.

Sen kan man slänga in edit för diskussion om vad andra tycker.

Då blir svaren ärligare.

Förstår din tanke men man kan oxå vända på det.

Om man läser nån annans kommentar kan man får upp ögon och öron att lyssna och tänka på saker som man annars kanske har missat. Detta gäller då inte endast det aktuella låten utan samtliga låtar som man lyssnar på.

T.ex. om föregående talare sågar en låt men berömmer produktionen medans man själv inte alls tänker på hur det låter rent ljudmässigt utan bara lyssnar på vad som händer i låten så kan detta snarare då öppna nya sinnen i musiklyssnandet vilket gör att man kanske börjar kolla närmare skillnader i produktioner. Kanske lite flummigt men bara en tanke. 🙂

Mvh / djonas

Då kommenterar man det man lyssnar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser aldrig vad andra skrivit om låten förrän jag postat mitt egna svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser aldrig vad andra skrivit om låten förrän jag postat mitt egna svar.

Bra...då förstår du vad jag menar.

Absolut! Men samtidigt tycker jag att det är upp till den som lyssnar att avgöra i vilken ordning denne ska ta det hela. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser aldrig vad andra skrivit om låten förrän jag postat mitt egna svar.

Bra...då förstår du vad jag menar.

Absolut! Men samtidigt tycker jag att det är upp till den som lyssnar att avgöra i vilken ordning denne ska ta det hela. 🙂

Risk för att bli påverkad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man läsa dom andra inläggen i den här tråden innan man kommenterar ditt första inlägg? Jag menar, det är ju mycket tyngre om jag kommer fram till samma åsikt som nån annan utan att läsa vad den personen tycker om ditt inlägg. Det finns studier som påvisar att man påverkas av vad andra säger. Jag kanske påverkar nån genom det jag skriver. Bäst jag går och lägger mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man läsa dom andra inläggen i den här tråden innan man kommenterar ditt första inlägg? Jag menar, det är ju mycket tyngre om jag kommer fram till samma åsikt som nån annan utan att läsa vad den personen tycker om ditt inlägg. Det finns studier som påvisar att man påverkas av vad andra säger. Jag kanske påverkar nån genom det jag skriver. Bäst jag går och lägger mig.

Snacka om off topic.

Håll dig till tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser ofta det andra har skrivit samtidigt som jag lyssnar. Ibland håller jag med, ibland tycker jag helt tvärtom precis som i möten med andra människor 🙂 . Jag utgår från att alla som uttrycker en åsikt om andras musik här på forumet gör det utifrån sin egen övertygelse och ser inte riktigt meningen med denna tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läser ofta det andra har skrivit samtidigt som jag lyssnar. Ibland håller jag med, ibland tycker jag helt tvärtom precis som i möten med andra människor 🙂 . Jag utgår från att alla som uttrycker en åsikt om andras musik här på forumet gör det utifrån sin egen övertygelse och ser inte riktigt meningen med denna tråd.

Men man omedvetet blir färgad av andras svar. Även om du tycker tvärtemot eller håller med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man omedvetet blir färgad av andras svar. Även om du tycker tvärtemot eller håller med.

Jag är nog ganska immun 🙂 .

Det är vad de flesta tror...men man gör det omedvetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att svara utan att läsa de andras kommentarer ger ju en bättre recension men att läsa samtliga kommentarer och sedan svara ger en bättre diskussion. Båda har ju sina fördelar. Det är nog väldigt olika vad man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

bra ämne du tar upp, detta gäller särskilt nu när studiofestivalen ska ha sin omröstning. onsdag är ju sista dagen för att lämna in sitt bidrag så omröstningen kanske kan börja på torsdag.

försöker alltid rösta innan jag läser övrigas komentarer för man påverkas alltid på något sätt. så därför så lyssna objektivt först och sedan kan man läsa vad de andra tycker och se om man har sammma uppfattning

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Man kan ju alltid göra en postedit om det skulle vara så illa att man inte följer strömmen.

Martinm; har du uppfattat något problem med att medlmmar läser andras poster innan dom skriver egna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Martinm;[/i] har du uppfattat något problem med att medlmmar läser andras poster innan dom skriver egna?

Nej. Det jag säger är att det kan finnas fördelar med båda sätten att kommentera, läsa först och sedan kommentera eller inte läsa och kommentera. Inget sätt utgör ett problem för mig. Jag är sååå öppen och diplomatisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...