Jump to content
Annons

HELP ! 2 dagar kvar. Laptop eller station ?

onedown

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Help me out here ......

Jag vet att detta varit uppe i andra trådar men ber om hjälp i ny tråd ändå !

HemPC erbjudandet går ut om 3 dagar och jag har funderingar på en laptop. Helt enkelt för att kunna flytta med sig grejorna utan att lägga timmar på att plocka ner och upp alla kablar osv...

Frågan är : håller denna dator måttet vad gäller musik ?

Orkar den med pluggar osv ?

Kom med synpunkter !!!

-----------------------------------

Produktspec

Processor (CPU) AMD Turion ML-40

CPU klockfrekvens n/a

Chipset ATI RS480M

Cacheminne 1024 kB

Internminne 2048 MB DDR SDRAM

Hårddisk 2x100 GB UATA100 4200 rpm (varav en med ca 6 GB återställningspartition)

Optisk enhet DVD±RW med Lightscribeteknik och Dual layer

Grafikkort & grafikminne ATI RADEON® XPRESS 200M 128 MB DDR SDRAM

Ljud Integrerat SB Pro-kompatibelt

Format (H x B x D) cm / Vikt (3,8-4,9 x 39,7 x 28,2) 3,8 kg

Minnesplatser 2 st, ingen ledig. Max 2048 MB

Diskettenhet Nej

Bildskärm 17,0" TFT WXGA (1440 x 900) Brightview

Kortläsare 6-i-1, kortläsare för SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Smart Media

Högtalare Integrerade Altec Lansing stereohögtalare

Nätverksstöd Trådlöst nätverk integrerat (802.11b/g), 10/100 Mbit/s Ethernet

Modem 56 kbit/s data/fax, ITU V.90/92

Kortplatser 1 st ExpressCard/54, 1 st PC Card typ I/II

Gränssnitt 4 st USB 2.0, IEEE1394 ("Firewire"), s-video, IR för fjärrkontroll, extern bildskärm, modem (RJ-11), nätverk (RJ-45), hörlurar med S/PDIF, mikrofon

TV-ut S-video, kabel medföljer ej

Batteri Litiumjon

Tangentbord Windows-kompatibelt

Övrigt Fjärrkontroll i PC-Card-format medföljer (förvaras i PC-Card-platsen) QuickPlay-funktion för uppspelning av DVD-film och musik.

Redigerat av onedown
Dela på andra sajter

Annons

Ja, skaffa laptop. Men hårddiskarna är långsamma.

Köplista:

• Extern hårddisk med Firewire. 7200 rpm.
  • Externt ljudkort. Firewire eller USB.

Dela på andra sajter

Alltså till att börja med: Jag har aldrig jobbat med musik på en bärbar dator. Så var det förklarat. Däremot jobbar jag på IT-avdelning hos stort företag (2500+ anställda) och därigenom har jag kunnat dra följande slutsatser:

1) Bärbara datorer är långsammare/har sämre prestanda än stationära.

2) Bärbara datorer går sönder otroligt mycket oftare än stationära.

...och dessutom kan jag tillägga att batterierna slits ut snabbt. Och de är dyra! Av detta har jag själv dragit slutsatsen att jag kommer adlrig att köpa bärbart om jag inte får ett nästintill olagligt erbjudande. 🙂

Hoppas det är till någon hjälp i alla fall.

Dela på andra sajter

Kan hålla med om senaste inlägget. Räknade just igenom högen av bärbara "lik" under senaste 10-årsperioden och kom fram till att "livslängden" har varit cirka 2 år.

Ungefär 50% Mac och 50 % PC, ingen fördel till någondera.

OK att jag då också använder burkarna ganska intensivt. Men i alla fall. Det blir betydligt dyrare driftskostnader med bärbart än med stationärt.

Dela på andra sajter

Min bärbara dell har hunnit till sitt 4:e levnadsår, och den har troget levererat. Det sägs att bärbara kommer att få problem mycket fortare om man transporterar dom kors och tvärs. Om den däremot kommer att stå på ditt skrivbord för det mesta så är det en helt annan sak.

Din dator som du ev. ska beställa håller alla gånger för musik. Läste att du får dubbla diskar på 100mb, och då är det troligtvis så att dom kommer i någon form av RAID - konfig (Duktig pretandaskjuts) och då blir hastighten inte så blödig längre.

Är det HemPC då har du väl bruttoavdrag på lönen ? Bättre affär lär du knappst göra i varje fall.

Dela på andra sajter

Bärbar om du måste köra på flera platser.

Stationärt är jävligare om man ska konkka omkring,

ljudkort , grafikkort och dyligt har en tendens att hoppa ur

sina kortplatser under transport.

Man får felsöka där när inte allt fugerar efter en transport.

Annars stationärt.

Dela på andra sajter

Jag har rätt lång erfarenhet iom att jag varit inom IT-brachen i 15 år ungefär, så jag har allt en hel swimmingpool av erfarenhet att ösa ur.

Bärbart - NEJ!

Stationärt - JA!

Om man "tror", "tänker", "planerar" eller "vill" bära med sig en Laptop för att vara mer produktiv... så skall man tänka om! Man måste vara 110% säker på att man SKALL bära med sig datorn.

Bärtbart är mycket dyrare och mar avsevärt lägre prestanda. En laptop är dessutom mycket mer stöldbegärlig!

Om du vet att du kommer att arbeta på två olika ställen,, köp 2 stationära i stället!!

Mer strul med laptop's, långsammare diskar. Du kommer ändå att vilja ha en större skärm, bättre tangentbord och en mus...

Dela på andra sajter

Tycker ni är lite onödigt negativa mot laptops. Om man är i behov av mobilitet så är det det enda vettiga alternativet.

Och visst, laptops är i regel slöare, men inte _så_ mycket slöare. Det är ju inga problem att mixa en normal produktion på en ny laptop så länge man inte använder extremt processorhungriga pluggar.

Det enda som är relevant är egentligen att det kostar mer, både i inköp och i drift. Men rör man mycket på sig så är det ju lätt värt det. Så som tidigare sagts, om du inte garanterat vet att du har behov av en mobil studio så finns det nog anledning att tänka om. Annars behöver du inte tveka.

Jag vet inte vad du gör för musik och vad det är du ska göra med datorn när du är ute och rör dig? Ska du bara spela in en massa för att sen ta hem och mixa det så duger det ju lika bra med en billig begagnad laptop och en ny stationär. Eller varför inte en portastudio med usb.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ändamålet är i första hand att slippa släpa med sig en Hammond C3 till diverse olika replokaler.

Jag brukar låna en gammal Korg CX3-orgel men den är så förbannat dålig lesliesimulator i så jag dra med mig mitt leslie åxå....

Då säger säkert en del av er att då kan jga ju lika gärna flytta på min stationära dator, men det är faktiskt mer strul med alla kablar och shit än det är att flytta lesliet.

Mer kilo, javisst, men mer mobilitet än hos en stationär dator.

Alltså... jag skulle ha stora fördelar av en laptop, men klarar den av ett gäng pluggar och effekter ? Hårddisk har jag förstått att man kanske måste skaffa en extern, likaså ljudkort naturligtvis, men fixar laptopen det ?

Det är trots allt inte fel med en stationär med 2x 3,0 Ghz som är det stationära alternativet.... :rolleyes:

Vete fan hur jag skall göra... Laptop smidigt, mobilt men taskig hållbarhet, taskig prestanda (jämförelsevis), liten skärm osv.... nja....

Kan nämna att det är HP som levererar, by the way...

Tack för alla synpunkter hittills, jag tar gärna emot fler !!!

Redigerat av onedown
Dela på andra sajter

Jag är inte negativ mot bärbara datorer. Jag har kontinuerligt haft minst en, ofta flera bärbara datorer, ända sedan de första bärbara datorerna kom.

Men jag tycker att det är väsentligt att veta för ev nya spekulanter att det är burkar som är dyra i drift, har - relativt sett - mindre kraft för mera pengar, och framför allt om de verkligen används som de är avsedda och flyttas omkring, är mera benägna att krångla och har kortare livslängd.

Samtidigt finns det inget smidigare att ständigt släpa med sig. Jag går ingenstans utan minst en dator, just nu har jag två laptops och en handdator i drift... :rolleyes:

Dela på andra sajter

Ändamålet är i första hand att slippa släpa med sig en Hammond C3 till diverse olika replokaler.

Jag brukar låna en gammal Korg CX3-orgel men den är så förbannat dålig lesliesimulator i så jag dra med mig mitt leslie åxå....

Jag tycker inte du ska tveka. Köp en laptop. Du har ju onekligen nyttan av den.

Och oroa dig inte för prestandan, den räcker till gott och väl. Vi kör med en betydligt slöare laptop (också HP) till samplingar och syntar på spelningar och den använder fortfarande inte en bråkdel av CPUn. NI B4 är dessutom väldigt resurssnålt :rolleyes:

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jo B4:an är snål, men om man vill använda tusen andra pluggar samtidigt, ihop med Cubase mm mm mm.... :rolleyes:

Funkar det tro... eller kanske snarare - varför skulle det funka.... ?

Redigerat av onedown
Dela på andra sajter

Det enda som är relevant är egentligen att det kostar mer, både i inköp och i drift. Men rör man mycket på sig så är det ju lätt värt det. Så som tidigare sagts, om du inte garanterat vet att du har behov av en mobil studio så finns det nog anledning att tänka om. Annars behöver du inte tveka.

Det är sant... nästan. Nu har vi många bärbara datorer på vårt företag men emellanåt får vi in ett flertal bärbara arbetsstationer med kraschad hårddisk och jag skulle nog säga minst en i veckan. Visst, man skall alltid ha backup sitt viktiga material men har man det? :rolleyes: Inte alltid. Jag menar bara att risken finns och aj vad ont det gör.

Å andra sidan finns ju ett ljud i slutet av tunnel (OBS medveten ordvits); skulle HDn krascha så finns alltid Knoppix, starta OS från CD och rädda det som finns på disken. Funkar ofta om än inte alltid.

Dela på andra sajter

Då säger säkert en del av er att då kan jga ju lika gärna flytta på min stationära dator, men det är faktiskt mer strul med alla kablar och shit än det är att flytta lesliet.

Mer kilo, javisst, men mer mobilitet än hos en stationär dator.

Måste du ha datorn med dig så är ju laptopen enda alternativet. En stationär dator mår inte heller bra av att släpas runt.

Om jag skulle köpa en laptop som jag måste lita på som DAW så skulle jag vara väldigt noga med min research först så att jag var säker på att den fungerar bra med den mjukvara och det ljudkort jag skulle använda. Det finns många fallgropar. Ett alternativ är naturligtvis också att välja ett av de fabrikat som gör dedicerade "musikdatorer". T ex Frost.

Dela på andra sajter

Jo B4:an är snål, men om man vill använda tusen andra pluggar samtidigt, ihop med Cubase mm mm mm.... :rolleyes:

Funkar det tro... eller - varför skulle det funka.... ?

Om vi förmodar att 1000 pluggar var en överdrift så ska det inte vara några problem 😉 Som jag sa tidigare, det är ju inga problem att mixa en normal produktion på en ny laptop. Men visst, det är ju sämre prestanda. Så vill du köra krävande mjuvarusynthar till det yttersta så bör du nog skaffa en stationär. I nödfall kan man ju faktiskt frysa spår också.

Dela på andra sajter

Violiner, jag har inga alternativ. HP och tidigare nämnda spescar är det som gäller.

Rainydays... Frysa spår ? hehe inte på mitt gamla cubase...men jag skall införskaffa nytt, MED frysfunktion... 😉

Egentligen är det ett ganska lätt val... jag köper stationärt och får helt enkelt finna mig i begränsningarna.

Eller annars får jag köpa en laptop och helt enkelt finna mig i begränsningarna... :rolleyes:

Fan va svårt....

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.